شب گذشته بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت به کار خود پایان داد؛ جشنواره‌ای که از نگاه گروه‌های موسیقی حاضر در این دوره از جشنواره رضایت‌بخش و امیدوارکننده بوده است، هر چند برخی کارشناسان معتقدند موسیقی فجر باید به سمت و سویی برود که سلایق همه افراد جامعه را در نظر بگیرد و پیشکسوتان هم درآن حضور داشته باشند.
کد خبر: ۵۴۲۶۴۷
جشنواره موسیقی فجر نت پایانی را نواخت

به گزارش خبرنگار ما، این جشنواره که از بیست و پنجم بهمن شروع شد، تا سی‌ام اسفند، 52 اجرای موسیقی را در بخش‌های جنبی، استعدادهای درخشان، نسلی دیگر، بین‌الملل و رقابتی روی صحنه برد و با استقبال خوبی هم مواجه شد.

وعده‌ای که به آن وفا شد

محسن شریفیان، نوازنده نی انبان و سرپرست گروه موسیقی لیان درباره این دوره از جشنواره به جام‌جم گفت: گروه‌های موسیقی این فرصت را ندارند که در همه اجراها حضور پیدا کنند، اما همین که در این دوره از جشنواره به موسیقی محلی بها داده شد، واقعا ارزشمند است. بسیار خوشحالم از این‌ که آقای شاه‌آبادی به وعده خود وفا کردند و در حال تلاش هستند که موسیقی مقامی ایران را به جایگاهی که شایسته آن است، نزدیک کنند.

او افزود: در حالی که ما هنوز برای اجرا در شهر خودمان مشکل داریم و اداره کل ارشاد استان بوشهر با ما همراهی نمی‌کند، مسئولان کلان کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متوجه سطح کار شده و به گروه ما اجازه اجرا در معتبرترین جشنواره موسیقی کشور را می‌دهند. این اتفاق برای ما و همچنین دیگر گروه‌های موسیقی نواحی بسیار ارزشمند است.

شریفیان که تاکنون همراه با گروه لیان فرصت حضور در جشنواره‌های خارجی متعددی را داشته است، رضایت مردم از اجرایشان را لذت‌بخش ترین اتفاق جشنواره دانست و تاکید کرد: همین که مردم اجرایمان را دوست داشتند و با رضایت از تالار وحدت بیرون رفتند، برای من و سایر اعضای گروه بزرگ‌ترین دلگرمی بود.

رضایت پاپی‌ها

زایا سلیمان، سرپرست گروه موسیقی پاپ فرزاد فرزین هم از اجرای گروهشان در جشنواره رضایت کامل داشت. او به جام‌جم گفت: امسال در بخش پاپ شاهد بهترین اتفاقات بودیم. فکر می‌کنم اگر از همه گروه‌ها هم سوال کنید به شما این پاسخ را می‌دهند که جشنواره به شکل مطلوبی برگزار شده است.

او ادامه داد: درباره اجرای فرزاد فرزین هم همان‌طور که می‌دانید همه بلیت‌ها فروش رفته بود. در جشنواره مبلغ قرارداد و به تبع آن قیمت بلیت‌ها هم کمتر است، اما این موضوع هیچ تاثیری روی اجرای ما نداشت و از دکور برنامه تا عملکرد عوامل گروه، همه به بهترین شکل ممکن بود.

سلیمان خواندن قطعه‌ای درباره ایام جنگ تحمیلی در کنسرت فرزین را یادآوری کرد و گفت: مردم از این قطعه استقبال بسیار خوبی کردند. جشنواره موسیقی فجر فرصتی را فراهم کرد تا خوانندگان پاپ روی صحنه با دکورهای زیبایی چون سنگر بخش مهمی از تاریخ کشور را با طرفدارانشان مرور کنند.

در بخش پاپ جشنواره امسال بسیاری از خوانندگان قطعات زیبایی را با مضمون جنگ تحمیلی و همچنین صلح در جهان خواندند که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

آموختن رفتارهای حرفه‌ای در بخش بین‌الملل

رامین صدیقی، دبیر بخش بین‌الملل جشنواره هم از بیست و هشتمین دوره جشنواره رضایت داشت. او مهم‌ترین دستاورد بخش بین‌الملل را کسب تجربه برای موزیسین‌های جوان ایرانی دانست و گفت: در هر جشنواره‌ای کمبودها و ناهماهنگی‌هایی پیش می‌آید. برایم جالب بود که هیچ یک از هنرمندان برجسته‌ای که در جشنواره شرکت کرده بودند، در برابر این ناهماهنگی‌ها عکس‌العملی نشان ندادند. نه سگرمه در هم کشیدند و نه اعتراض کردند، بلکه با صبوری، آرامش و لبخند اجراهای خوبی انجام دادند.

صدیقی به جام‌جم گفت: همین موضوع نشان‌دهنده برخورد حرفه‌ای و دقیق این افراد بود که فکر می‌کنم بتواند ذات کار حرفه‌ای و آداب درست کار کردن را به مردم و بخصوص هنرمندان ما نشان دهد.

او درباره تاثیر کمبود بودجه برای این بخش از جشنواره گفت: کمبود بودجه لطمه‌ای به روند برگزاری جشنواره نزد. این موضوع پیش از برگزاری جشنواره مشکلاتی را ایجاد کرد و ما مجبور شدیم از چند گروهی که به جشنواره دعوت شده بودند، عذرخواهی کرده و دعوتمان را پس بگیریم.

گروه تارکوفسکی (یک گروه آلمانی ـ فرانسوی)، رنوگارسیا فونس نوازنده مشهور کنترباس مقیم فرانسه و رالف فات رات پیانیست هلندی و گروه موسیقی آوای زمین از هند امسال در بخش بین‌المللی جشنواره حضور پیدا کردند که اجرای رنوگارسیا فونس شبی به یاد ماندنی را برای حاضران در سالن رقم زد.

جای خالی پیشکسوتان

رضا مهدوی، منتقد موسیقی، جشنواره را محلی برای شناسایی استعدادهای جوان عرصه موسیقی دانست. او گفت: به طور کلی برگزاری جشنواره‌ها اتفاق بسیار خوبی است. جوان‌های مستعد را شناسایی می‌کند و راه را برای پیشرفت آنها فراهم می‌کند.

او افزود: اما این موضوع نباید فضایی را ایجاد کند که پیشکسوت‌های موسیقی فراموش شوند. جشنواره برای آحاد ملت ایران است و باید همه گروه‌های موسیقی حضور داشته باشند. نباید این تصور ایجاد شود که کسی جای دیگری را گرفته است.

این آهنگساز به جام‌جم گفت: در این 28سال هنوز نتوانستیم سیاستگذاری درستی برای جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم اگر دقت کنیم، می‌بینیم در جشنواره فیلم این اتفاق‌ها افتاده و سیاستگذاری‌های درست و بجا موجب شده تا در همه ژانرها و موضوعات، فیلم‌هایی به جشنواره ارسال شود و برای همه مردم و مخاطبان فیلمی ارائه شود.

مهدوی در توضیح این ‌که جشنواره چه کمبودهایی دارد، گفت: در جشنواره باید انواع موسیقی فولکلور، محلی، نواحی، کودکان، بانوان و... حضور داشته باشد. قبول دارم که کمبود بودجه انجام همه این کارها را دشوار می‌کند، اما باید تدابیری اندیشیده شود که همه مخاطبان موسیقی در جشنواره، برنامه مورد علاقه‌شان را داشته باشند.

زینب مرتضایی‌فرد -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها