دومین شب از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با چندین اجرا از گروه‌های مختلف سنتی و پاپ سپری شد که با استقبال علاقه مندان به این هنر همراه بود.
کد خبر: ۵۴۰۹۱۸
استقبال زیاد علاقه‌مندان از جشنواره موسیقی فجر

گروه موسیقی ایرانی«ادیب» به سرپرستی و خوانندگی «محمد معتمدی» در ساعت 21 پنج شنبه برنامه خود را در تالار وحدت اجرا کرد و این برنامه با استقبال مخاطبان روبه رو شد.

در این اجرا معتمدی با نوازندگانی چون هادی آذر پیرا(نوازنده تار و سه تار) و احمد مستنبط(تنبک)به روی صحنه آمد.

بخش اول این برنامه با تکنوازی و همنوازی سه تار و تنبک در کنار آواز محمد معتمدی اجرا شد. در بخش دوم برنامه نیز هوشمندعبادی (نوازنده نی) و محمدباقر زینالی (نوازنده عود) به گروه اضافه شدند تا کمی رنگ صوتی گروه نیز نسبت به بخش اول برنامه تغییر کند.

هر چند فرم اجرای گروه ادیب فرمی سنتی در موسیقی ایرانی محسوب می شود اما معتمدی و همراهانش در این اجرا تکیه بسیار ویژه ای بر روی شعر و موسیقی در آوازها داشتند.

ارکستر آی‌سو

یکی دیگر از اجراهای دومین شب برپایی جشنواره موسیقی فجر به اجرای ارکستر آی سو به رهبری کریستیان شولتز اختصاص داشت. این برنامه پنج شنبه از ساعت 18:30 در تالار وحدت اجرا شد.

ارکستر آی سو که ارکستری ایرانی - اتریشی محسوب می شود در این برنامه سمفونی 9 از دورژاک، چهار قطعه برای ارکستر اثر حامی حقیقی، سوئیت دریای سیاه از کریستیان شولتز، پانیس آنجلیکوس اثر سزار فرانک و آخرین رکوئیم ساخته موتسارت را اجرا کرد.

هر چند هسته اصلی این گروه را نوازندگان جوان و دانشجویان رشته موسیقی تشکیل می دهند اما اجرای موفق این ارکستر موجب جلب رضایت مخاطبان موسیقی کلاسیک جشنواره شد.

کنسرت رسیتال رالف فان رات

از دیگر اجراهای پر طرفدار کنسرت رسیتال«رالف فان رات» پیانیست شهیر هلندی بود که پنج شنبه از ساعت 21 در تالار رودکی به روی صحنه رفت.

این پیانیست در این برنامه قطعاتی از کلود دبوسی، جوزپ فرانسیس، علیرضا مشایخی و چارلز کوچلینی را اجرا کرد.

وی تاکنون در ارکستر لندن سیمفونیتا، ارکستر فیلارمونیک رادیو هلند، ارکستر سمفونیک رادیو فرانکفورت، ارکستر سمفونیک آرهوس، ارکستر فیلارمونیک دورتموند شرکت داشته است و همراه با رهبران مشهوری چون جو آن فاله‌تا، والری گرجیف، اتو تاوسک، دیوید رابرتسون به تکنوازی پرداخته است.

برج میلاد نیز پنج شنبه شب، ساعات شلوغی را پشت سر گذاشت که در آن رضا یزدانی و بابک جهانبخش به ترتیب در سانس های 30‌‌/‌‌18 و 21 کنسرت های بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر را در سالن همایش های برج میلاد اجرا کردند.

همان طور که از قبل نیز پیش بینی می شد برنامه های پاپ جشنواره موسیقی فجر در شب دوم نیز همچون شب اول جشنواره با استقبال مخاطبان مواجه شد.

اجرا قطعه «خلیج فارس» رضا یزدانی سالن برج میلاد را به وجد آورد

یزدانی گفت: ما روز چهارشنبه و دراولین شب برگزاری جشنواره،دو سانس در شهر شیراز اجرای برنامه داشتیم اما به عشق مردم این برنامه را اجرا می کنیم.

کنسرت رضا یزدانی با آهنگ «آوازه خون» آغاز و با قطعات «اتاق یخ زده» و «کوچه ملی» ادامه پیدا کرد.به هنگام اجرای قطعه «حس تاریخ» تصاویری از تخت جمشید و نمادهایی از ایران باستان به نمایش درآمد.

درمیانه کنسرت، یزدانی به درخواست مردم آهنگ «تهران،طهران» را اجرا کرد که با همخوانی مردم همراه شد. اجرای این آهنگ با تصاویری از خیابان های تهران همراه بود.

قطعات «ساعت رو به عقب برگردون»،«آدم یه جاهایی رو مجبوره» و«کافه بهشت» از دیگر قطعاتی بود که شب گذشته در کنسرت رضا یزدانی اجرا شد.

وی همچنین سه ترانه از آلبوم جدیدش با عنوان «خاطرات مبهم» که طی روزهای آینده منتشر خواهد شد، اجرا کرد.

وی در پایان با بیان اینکه مثل همه کنسرت‌ها این اجرا را با قطعه ای به نام «خلیج فارس» به پایان خواهد رساند به اجرای این آهنگ پرداخت که تصاویری از نقشه های قدیمی جغرافیای ایران با نام خلیج فارس بر صحنه نقش بست. اجرای این قطعه فضای خاصی به سالن داد و در قسمت پایانی آهنگ که به «ای ایران ای مرز پر گهر» ختم می شود،حاضران در سالن به پاخاستند و ضمن همراهی با این آهنگ، ایستاده وی و گروهش را تشویق کردند.

اجرای موفق گروه ادیب

گروه موسیقی ادیب به خوانندگی محمد معتمدی در دومین روز برپایی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر آثاری از موسیقی ردیف های دستگاهی ایران را در محل تالار وحدت اجرا کرد.

گروه ادیب متشکل از هوشمند عبادی (نی)، محمدباقر زینالی (عود)، احمد مستنبط (تنبک)، هادی آذرپیرا (تار و سه تار) به همراه محمد معتمدی (خواننده) است.

این گروه برنامه خود را با تکنوازی ساز سه تار آغاز کرد و سپس تنبک نیز به آن افزوده شد.این دونوازی به خوبی از سوی دو نوازنده اجرا شد اما صدابرداری نامطلوب سالن از کیفیت این اجرا کاست.

در ادامه این بداهه پردازی محمد متعمدی به خواندن ابیاتی پرداخت.

دونوازی در دور 7 ضربی ادامه پیدا کرد و پس از آن نیز به چهارمضراب رسید.

نوازنده های سه تار و تنبک به همراه خواننده توانستند اجرای مطلوبی را برای علاقه مندان به نمایش بگذارند. البته نباید فراموش کرد که بخشی از این موفقیت به منظور انتخاب مایه بیات اصفهان بود.

گروه ادیب در این اجرا با استفاده از قابلیت های موسیقی ردیف دستگاهی، کار قطعه ای را در ریتم دو ضربی برای حاضران در سالن اجرا کرد که مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرقت.

محمد معتمدی نیز در این بخش با بهره گیری از اشعار مولانا به خوبی از پس اجرای فواصل بالا و بم خط آوازی خود برآمد.

در مجموع گروه موسیقی ادیب توانست اجرای موفق و مخاطب پسندی را در بخش جنبی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به روی صحنه ببرد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها