توسط رییس جمهور صورت گرفت؛

افتتاح اولین کارخانه NGL در جزیره سیری

با حضور رییس جمهور مهمترین طرح جمع آوری و فرآورش گازهای همراه نفت(NGL) کشور در جزیره سیری به عنوان یکی از پروژه های مهم حوزه نفت و گاز در قالب طرح مهر ماندگار افتتاح و به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۵۴۰۸۲۵
افتتاح اولین کارخانه NGL  در جزیره سیری
به گزارش روز پنجشنبه جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی‌نژاد امروز (پنج شنبه) با حضور در محل کارخانه NGL سیری، ضمن افتتاح این پروژه مهم در حوزه نفت و گاز کشور، از بخش های مختلف این کارخانه بازدید و با توضیح مسئولان در جریان روند فعالیت آن قرار گرفت.

کارخانه NGL سیری اولین کارخانه تولید کننده پنتان در ایران می‌باشد که تمامی مراحل ساخت و راه‌اندازی آن توسط متخصصین ایرانی صورت گرفته است.

ظرفیت اسمی تولید کارخانه NGL سیری، روزانه 143 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی و 15 هزار بشکه انواع محصولات گازی همچون میعانات و مایعات گازی است.

این کارخانه از ظرفیت تولید روزانه 1500 بشکه پنتان، 4000 بشکه بوتان، 1400 بشکه میعانات گازی و 8000 بشکه پروپان برخوردار بوده که هر بشکه از این محصولات بین 600 تا 700 دلار در بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شوند.

هدف اصلی از اجرای پروژه ان. جی. ال سیری، استحصال میعانات گازی و جمع آوری گازهای همراه نفت در این منطقه است؛ افزون بر این، درآمدزایی، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، ایجاد فرصت های شغلی و بهره برداری بهینه از منابع انرژی نیز از دیگر اهداف این پروژه است.

طرح ان جی ال سیری علاوه بر کارخانه فرآیندی، شامل چهار طرح اجرای خط لوله 12 اینچی زیردریایی سیری به کیش و قشم، ایستگاه تقویت فشار جزیره کیش، گازرسانی به نیروگاه کیش، ایستگاه تقویت فشار گاز در سکوی نصر و ساخت کارخانه ان جی ال در جزیره سیری می‌شود.

با بهره‌برداری و راه اندازی نهایی و تکمیلی این کارخانه، مشعل‌های گاز در چهار میدان نفتی ایران در منطقه خلیج فارس خاموش می‌شود که با خاموش این مشعل‌ها روزانه به طور متوسط حدود 100 تا 104 میلیون فوت مکعب گاز خشک بجای سوزاندن جمع‌آوری می‌شود.

این پروژه در سال 1383 در زمینی به مساحت تقریبی 18هکتار و با اعتباری بالغ بر 251 میلیون و 160هزار دلار آغاز شده است.

منطقه عملیاتی سیری یکی از مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره در خلیج فارس و از میدان های الوند، سیوند، اسفند، نصرت و دنا تشکیل شده است.

گفتنی است با وجود تحریم گاز ایران توسط تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا، چندین کشور اروپایی و آسیایی برای خرید میعانات و مایعات گازی کارخانه NGL سیری اعلام آمادگی کرده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
reza
-
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
۰
۰
این عكس از كجا گرفته شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

نیازمندی ها