وقتی کپی به اندازه اصل، ارزش دارد

سلام آقای مستربین

موفقیت مجموعه تلویزیونی «مستر بین» به قدری بالا بود که صنعت تلویزیون انگلستان تصمیم گرفت‌ یک مجموعه انیمیشن براساس ماجراجویی‌های بانمک این شخصیت کمدی و بی‌دست و پا خلق کند. این مجموعه انیمیشن در سال 2000 با نام مستر بین تولید و پخش شد که هم‌اکنون از شبکه پویا نیز در حال پخش است.
کد خبر: ۵۴۰۷۷۴
ماجراجویی مستر بین در قالب انیمیشن

حال و هوای این اثر انیمیشن هم مثل نسخه زنده آن، خانوادگی و کمدی بود و هر اپیزودش حدود 20دقیقه طول می‌کشید. تهیه‌کنندگان مجموعه، 52 اپیزود آن را تهیه و از تلویزیون پخش کردند. خط اصلی قصه این انیمیشن، روی کارهای عجیب و غریب و غیرمتعارف مستر بین (با بازی روآن اتکینسون) تمرکز می‌کند. این‌‌بار تماشاگران با چهره نقاشی شده و کارتونی این کمدین سروکار دارند. هر قسمت مجموعه، داستانی را تعریف و دنبال می‌کند که در ارتباط با زندگی روزمره شهر لندن است و همه آدم‌ها‌ به نوعی با آنها سروکار دارند. در اینجا، مستر بین کارتونی ـ که خود اتکینسون به جای او حرف می‌زند ـ در آپارتمان قدیمی خودش زندگی به ظاهر آرامی دارد و تدی خرسه هم در کنار او زندگی می‌کند.

هر اپیزود مجموعه انیمیشن مستر بین یک داستان مستقل دارد، این قصه در پایان هر قسمت تمام می‌شود و در اپیزود بعدی، او با قصه و ماجراجویی تازه‌ای روبه‌رو می‌شود. در بسیاری از این قصه‌ها، این خود مستر بین است که یک مشکل عجیب و غریب برای خودش خلق می‌کند. در عین حال، این خود اوست که مجبور به فکر کردن می‌شود تا راه‌های مناسبی را برای بیرون رفتن از این بحران و مشکل پیدا کند. او بالاخره موفق به تصمیم‌گیری‌های درستی می‌شود‌ که نتیجه و پایان خوبی برای دردسرهای قصه‌های هر اپیزود رقم می‌زند. درکنار ماجراهای مختلفی که برای شخصیت کارتونی قصه در هر اپیزود اتفاق می‌افتد، او باید با مالک بد اخلاق و بدطینت منزل خود یعنی خانم ویکت هم مقابله کند. اختلافات و تضاد بین‌ این دو، حال و هوای ویژه‌ای به قصه مجموعه می‌دهد و آن را بانمک‌تر می‌‌کند. خانم ویکت یک گربه یک چشم‌ به نام اسکراپر دارد‌ که چندان دل خوشی از مستر بین ندارد و مایل است در همه حال، برای او مشکلاتی خلق کند.

تهیه‌کننده مجموعه انیمیشنی مستر بین، شرکت وارگا استودیوی انگلستان است‌ که مسئولان آن احساس می‌کردند تماشاگران تلویزیونی برای تماشای ماجراجویی‌های کارتونی مستر بین، آمادگی کامل دارند. آنها برای تولید مجموعه خود راه درازی طی نکردند و دقیقا بر مبنای مجموعه زنده تلویزیونی مستر بین عمل کرده و شخصیت‌ها و ماجراهای آنها را یکجا‌ به این مجموعه انیمیشنی منتقل کردند. این مجموعه هم مثل نسخه اصلی زنده آن، دارای دیالوگ‌های اندکی است و بار اصلی ماجرا را حرکات میمیک صورت مستر بین به دوش می‌کشد. حتی در اینجا، دیالوگ‌های رد و بدل شده بین آدم‌ها خیلی کمتر شده و جای آن را یک کمدی بزن و بکوب (اسلپ استک) تماشایی گرفته است. نام این مجموعه در زمان پخش در برخی کشورها تغییر کرد. روآن اتکینسون در مجموعه کارتونی خود هم رفتاری غیرمعمولی دارد که به واسطه آن، خودش را درگیر یک سری مشکلات می‌بیند.

خالق اصلی مجموعه انیمیشن مستر بین، ریچارد کورتیس است که در کنار خود بازیگر این نقش،
دست به خلق یکی از ماندگارترین شخصیت‌های سرشناس و محبوب تلویزیونی زد. صنعت سینمای مجارستان هم در امر تولید این مجموعه انیمیشنی همکاری کرد. در کل سه فصل از این مجموعه تولید شد و روی آنتن رفت. 52 اپیزود مختلف مجموعه در فاصله سال‌های 2000 تا 2004 روی آنتن تلویزیون انگلستان رفت. پس از پایان فصل سوم مجموعه، بحث تولید فصل دیگری از آن مطرح شد، اما با وجود استقبال گرم تماشاگران تلویزیونی از این مجموعه، به دلایلی که هیچ وقت مشخص نشد، این کار صورت نگرفت. طی چند سال گذشته هم چند بار بحث تولید دنباله‌ای بر مستر بین انیمیشنی پیش کشیده شد. ولی هیچ یک از این بحث‌ها‌ تا امروز به نتیجه‌ای مشخص (که حکایت از تولید آن کند) نرسیده است. پخش نسخه‌های
DVD مجموعه هم یک بار دیگر نام و بحث این مجموعه انیمیشنی را مطرح کرد.

برخورد منتقدان با مجموعه انیمیشنی مستر بین خوب و مثبت بود. آنها در نقدهای خود نوشتند سازندگان مجموعه، ادای دین خوبی به نسخه اصلی و زنده آن کرده‌اند. در عین حال، آنها با توجه به کارتونی بودن حال و هوای مجموعه‌ از برخی شوخی‌ها و جوک‌های آن گله کردند و گفتند مناسب حال تماشاگران کودک و نوجوان آن نیست. رسانه‌های گروهی انگلیسی در زمان پخش مجموعه گفتند انتظار دیدار با چنین کار خوب و سطح بالایی را نداشتند. آنها‌ کار انیمیشنی مجموعه را بسیار خوب ارزیابی کردند و گفتند از رنگ‌های خیلی خوبی استفاده کرده و توجه ویژه‌ای به پس‌زمینه ماجراها و روابط شخصیت‌ها داشته است.

پخش مجموعه تلویزیونی مستر بین از سال 1999 آغاز شد و خیلی زود‌ به یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین کارهای تلویزیونی انگلستان تبدیل شد. پخش این مجموعه زنده تا سال 1995 ادامه داشت. روآن اتکینسون با بازی در نقش مستر بین‌ به یک چهره بین‌المللی تبدیل شد و در چند فیلم سینمایی هم، همین نقش را تکرار کرد. وی پس از پایان زمان پخش مجموعه زنده در سال 1995، اعلام کرد دیگر در نقش این شخصیت بازی نخواهد کرد. با وجود این، وی زمانی که مجموعه انیمیشنی آن وارد مرحله تولید شد، به‌عنوان صداپیشه با آن همکاری کرد. منتقدان تلویزیونی انگلستان از 20 امتیاز به مجموعه انیمیشنی «مستر بین»، به آن 20 امتیاز داده‌اند و گفته‌اند اگر می‌شد امتیاز بیشتری به آن داد، آنها امتیاز بیشتری را برای آن قائل می‌شدند!

IMDB / مترجم : کیکاووس زیاری ‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها