حسینی: باید ظرفیت و تحمل ما بالا باشد

اظهارنظر وزیر ارشاد در مورد داوری جشنواره فیلم فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به این‌که در سال 90 حدوداً 69 هزار عنوان کتاب چاپ شده اظهار کرد: اگر نیمی از آمار اعلام شده را چاپ مجدد بدانیم چند ده هزار سالانه تألیف می‌شود که باید نقد‌‌هایی بر آنها نوشته شود.
کد خبر: ۵۴۰۲۷۲
انتقاد وزیر ارشاد از تعداد اندک نقد کتاب

به گزارش روز سه‌شنبه جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی شامگاه امروز در آیین پایانی نهمین دوره جشنواره نقد کتاب که در سرای اهل قلم برگزار شد با بیان این مطلب افزود: نقد یعنی اهمیت به کتاب و نویسنده اثر؛ ناقد اگر با انصاف مطلب را بررسی کرده و ژرف‌نگر باشد نقاط ضعف و قوت را بگوید بالاترین و ارزشمندترین کمک را به نویسنده انجام داده البته سعه صدر قطعاً باید در همه اهل علم وجود داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که نقد در جامعه و در تمام زمینه‌های فرهنگی و هنری سازنده و تاثیرگذار است گفت: اگر هنرمند بداند زیر نگاه دقیق و تیزبین دیگران است قطعاً کارش را با دقت و مطلوب‌تر به سرانجام می‌رساند.

وی گفت: در تمام مراکز علمی بحث‌های طلبگی جدی و داغ بوده است ایرادات و اشکالات نیز اغلب مطرح می‌شود اما بحث نقد بسیار مؤثر و در فکر و اندیشه اسلامی وجود داشته است تضارب آرا همواره و در میان تمام افراد مشاهده می‌شود تا زوایای مختلف قضیه روشن شود که این موارد به رشد و پویایی جامعه کمک می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جشنواره نقد کتاب خاطرنشان کرد: در این جشنواره آثار در حوزه کلیات، فلسفه، دین، هنر، ادبیات، زبان‌شناسی، تاریخ و جغرافیا و کودک و نوجوان بررسی شدند.

حسینی با تأکید براین‌که خارج نشدن از جاده اعتدال بسیار مهم تلقی می‌شود، اضافه کرد: نقاد هرگز درصدد تخریب دیگری نیست در تعالیم اسلامی هم همواره به این موضوع اشاره می‌شود که اگر به شما دشمنی شد مجوزی اعطا نمی‌شود که از صراط اعتدال و مسیر عدل خارج و دیگران را تخریب کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی آزادی بیان را از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد تا افراد در حوزه‌های مختلف بتوانند به استدلال بپردازند.

حسینی با تاکید بر اهمیت نقد خاطرنشان کرد: از سال 82 که جشنواره نقد کتاب آغاز به کار کرد تا به امروز سال به سال تعداد مقالات افزون‌تر شده در این دوره 1153 مقاله از 177 مجله و 87 مقاله از پایگاه‌های خبری، سایت‌ها و وبلاگ‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به این‌که در سال 90 حدوداً 69 هزار عنوان کتاب چاپ شده اظهار کرد: اگر نیمی از آمار اعلام شده را چاپ مجدد بدانیم چند ده هزار سالانه تألیف می‌شود که باید نقد‌‌هایی بر آنها نوشته شود.

وی با اشاره به این‌که نباید انتظار داشته باشیم معاونت فرهنگی و یا اداره کتاب تمام مسئولیت‌ها را بپذیرد، گفت: اگر در کتابی مسأله‌ای وجود داشته باشد با نویسنده این موضوع بررسی و مطلب تصحیح می‌شود اما نمی‌توان گفت ساختار شعر یک شاعر در حد یک شاعر توانمند نیست. ما در ارزیابی کتاب‌ها حداقل‌ها را انجام می‌دهیم و اگر می‌خواهیم سطح علمی کتاب ارتقا یابد باید دیگران ورود و آن را بررسی کنند. ما در حد مجوز و رعایت کردن برخی ملاک‌ها پیش‌ می‌رویم باقی وظایف برعهده جامعه است.

حسینی با تشکر از نویسندگان که تلاش می‌کنند و نقادان که فعالانه مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: تعداد کتاب‌های منتشره خوب است اما با وجود مواجهه با مشکلات اقتصادی در سال اخیر میزان منتشره قابل تغییر بوده و امیدواریم مشکلات کاهش یافته و حرکت روبه‌ رشدی را شاهد باشیم.

در پایان این مراسم از منشورات پنج جلدی با عنوان «دریچه‌ای به سوی نقد» اثر عبدالعلی دستغیب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی رونمایی و از برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره با اهدا لوح تقدیر قدردانی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها