روستای بیاضه یکی از روستاهای شهرستان خور و بیابانک و آخرین شهرستان الحاقی به اصفهان است که دارای قدمت تاریخی است، به طوری که وجود قلعه‌ای تاریخی با 700 اتاق در روستای بیاضه تنها بخشی از جذابیت‌های این کویر زیباست.
کد خبر: ۵۳۸۱۵۲
کویرنوردی در کنار قلعه تاریخی «بیاضه»

شهرستان خور یکی از مناطق کویری است که از لحاظ مکان‌های گردشگری به سبب موقعیت جغرافیایی دارای جذابیت‌های بسیاری است و در واقع گذران لحظه‌ها در دامان این طبیعت بکر موضوعی است که هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند، آسمان آبی و بدور از هیچ گونه آلودگی، دریاچه نمک و درختان نخل واقع در این منطقه به همراه تپه‌های شنی تنها بخشی از این جذابیت‌هاست.

قلعه تاریخی بیاضه که به گفته متولی آن به گذشته‌های دور بازمی‌گردد و قدمتی هزاران ساله دارد یکی از جاذبه‌های این شهرستان است که در چند طبقه طراحی شده و دو طبقه آن در زیر زمین و دو طبقه آن در رو و بخشی از آن دارای المان‌های خاص خود است. پیش‌بینی تهویه هوا برای طبقات زیرین این قلعه خود مبین تیزبینی دقت و ظرافت ایرانیان در هزار سال پیش است. این قلعه تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است و در دی ماه سال 1380 ثبت ملی شده است.

متولی این قلعه تاریخی در گفت‌وگو با مهر گفت: در گذشته خندقی اطراف این قلعه وجود داشت و در واقع دیواره‌های بلند و وجود این خندق سبب می‌شد تا این قلعه از دسترس چپاولگران و سارقان در امان باشد، به طوری که حتی تا چند دهه پیش نیز مردم و اهالی روستا دارایی‌های خود را نیز در درون همین قلعه و اتاق‌هایشان نگهداری می‌کردند.

وی افزود: دو طبقه این قلعه نیز در زیر زمین بوده است که به مرور زمان اتاق‌های آن پر شده و دیگر اثری از آن باقی نمانده است و تنها دوطبقه آن پذیرای گردشگران است.

افزون بر قلعه، دشت روستای بیاضه نیز لذتی خاص دارد، دشتی که در گوشه و کنارش پذیرای درختان نخلی است که چتر خود را در پهنای کویر باز کرده‌اند و سایه‌بانی در برابر آفتاب حاکم بر آسمان صاف و آبی می‌شوند.

این روستا امکانات خوبی نیز برای اقامت گردشگران دارد ازجمله هتلی که در آخرین نقطه روستای بیاضه و در بلندای کویر واقع شده است، هتلی با نمایی زیبا و اتاقک‌هایی که می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جلب کند، آب نما و نمایی از یک قنات در حیات این هتل و سالن پذیرایی زیبای آن به همراه ده اتاقی که در اطراف آن واقع شده است خود جذابیت‌های خاصی دارد.

به گفته مسئول این هتل گردشگری، این مکان12 اتاق به همراه یک رستوران دارد و کارهای دامداری و... هم برای آن تعبیه شده است.

وی درخصوص قلعه تاریخی بیاضه نیز با بیان این که قلعه بیاضه 700 اتاق دارد و همه اهالی روستا در این قلعه یک اتاق داشتند،‌ افزود: متاسفانه بافت قدیمی این قلعه از بین رفته است. در گذشته اینجا به قدری زیبا بود که از ابتدای روستا تا انتهای آن هرم آفتاب به شما نمی‌خورد.

تپه‌های شنی از دیگر جاذبه‌های این منطقه است که خاصیت درمانی هم دارد و بسیاری از گردشگران را از گوشه و کنار به سوی خود می‌کشاند.

وجود شتر و ماشین‌های مخصوص کویرنوردی نیز بر جذابیت‌های این روستا افزوده است.

یکی از اهالی این روستا درخصوص وضع گردشگری روستا گفت: قطعا این منطقه می‌تواند گردشگران بیشتری را به سمت خود جلب کند.

وی که منزلش را تبدیل به استراحتگاهی برای گردشگران کرده است،‌ افزود: در طول سال نیز بعضا گردشگرانی از خارج کشور به این منطقه سفر می‌کنند.

این مرد کویری درخصوص وضع کشت و کار در این روستا اظهار کرد: آنچه بیشتر در این منطقه کشت می‌شود علوفه از قبیل یونجه و... است.

پیاده‌روی در ماسه‌های بادی کویر یا استراحت در قلب کویر و در زیر درختچه‌های گز نیز از جذابیت‌های دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد. ماسه‌های این منطقه به قدری نرم است که زمانی که از تپه‌ها در حال بالا رفتن هستی در برخی مواقع به عمق خاک‌ها فرو می‌روی و روی ماسه‌ها گرما و در عمق یک نوع خنکی را حس می‌کنی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها