وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رقابت 2037 شاعر ایران و 15 کشور در هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر خبر داد و گفت: این رویداد ادبی علاوه بر رقابت، فرصت مغتنمی برای تعامل و تبادل نظر میان شاعران و اهالی ادب و شعر است.
کد خبر: ۵۳۷۵۹۳
رقابت 2037 شاعر در جشنواره شعر فجر

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی امروز در نشست خبری هفتمین جشنواره شعر فجر از گشایش هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در روز 17بهمن ماه جاری در جزیره خارک خبر داد که تا هفتم اسفند و به مدت 20 روز ادامه خواهد داشت.

وی درخصوص علت انتخاب جزیره خارک برای برپایی آئین گشایش این جشنواره، اظهارداشت: این جزیره در دوران هشت سال دفاع مقدس بارها مورد حمله دشمن قرار گرفت و رزمندگان اسلام شجاعانه از این مرز و بوم دفاع کردند لذا انتخاب خارک برای میزبانی جشنواره شعر فجر انجام شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر علاوه بر تهران به صورت منطقه‌ای در هفت مرکز استان شامل گلستان، قزوین، کرمان، همدان،اردبیل، استان خراسان رضوی و فارس برگزار خواهد شد.

وی در مورد انتخاب هفت منطقه کشور برای میزبانی برنامه‌های جشنواره شعر فجر به اهمیت و ویژگی‌ های عدد هفت اشاره کرد و افزود:عدد هفت دارای ویژگی‌هایی است، طواف کعبه در هفت دور، سعی صفا و مروه هفت مرتبه است و حتی رمی جمرات نیز هفت مرتبه انجام می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت بخش ویژه پیامبر اعظم (ص) در جشنواره‌های وابسته به وزارت ارشاد، به فعالیت این بخش در جشنواره شعر فجر هم اشاره کرد و افزود: در مجموع امسال سعی شده فرصت شعرخوانی برای شاعران شرکت کننده در این جشنواره بیشتر فراهم شود.

حسینی همچنبن از بررسی آثار و کتاب‌های دو سال اخیر شاعران کشور در جشنواره شعر فجر به عنوان یکی از برنامه‌های این رویداد ادبی خبر داد.

وی با اشاره به موضوع انتخاب تاثیرگذارترین شاعر 10 سال اخیر کشور نیز توضیح داد: قرار شده امسال از یکی از شاعرانی که تاثیرگذاری بیشتری بین مردم داشته است، تجلیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ممکن است یک شاعر توانمندی باشد اما اشعارش کمتر نزد مردم مخاطب داشته باشد لذا بدیهی است انتخابی که ما صورت خواهیم داد ناظر بر تاثیرگذارترین شاعر است.در این مورد نظرسنجی انجام می شود و نتیجه آن به عنوان تاثیرگذارترین شاعر نزد مردم معرفی خوهد شد البته این اقدام معنایش این نیست که دیگران را نفی کنیم ولی به هر حال نظر مردم هم نباید نادیده گرفته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین انتشار کتابی در معرفی شاعران صاحب نام کشور را از دیگر برنامه‌های جشنواره شعر فجرامسال عنوان کرد و افزود: در جشنواره امسال از دو شاعر مرحوم خلیل عمرانی و شاهرخ اورامی که در میان نیستند نیز تجلیل می شوند.

به گفته حسینی، امسال در انتخاب داوران جشنواره شعر فجر نیز دقت بیشتری صورت گرفته به گونه ای که سعی شده افراد زبده‌ای به عنوان داور انتخاب شوند البته ممکن است هر انتخابی اعتراض‌هایی را هم به دنبال داشته باشد ولی باید توجه داشت که در کارهای فرهنگی نمی‌توان خط کش گذاشت.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور تعداد شاعرانی را که با ارسال آثارشان در هفتمین جشنواره شعر فجر حضور دارند دو هزار و 37 نفر اعلام کرد و افزود: این آمار در مقایسه با 1451 شاعر سال قبل رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد که شاهد پویایی و رشد این رویداد ادبی هستیم.

حسینی یادآورشد: امسال از 27 کشور جهان درخواست برای حضور در جشنواره شعر فجر ارائه شده بود که از بین آنها 15 کشور پذیرفته شدند تا در جشنواره حضور فعال داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سعی شده به بحث زبان و ادبیات فارسی توجه و اهتمام بیشتری شود،تصریح کرد: ما در این دولت برنامه‌های شعری فراوانی داشته‌ایم و هفته‌ای نبوده که یک برنامه شعری در کشور وجود نداشته باشد.

نشست خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بعد ازظهر امروز یکشنبه با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید صحاف مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، محمدعلی بهمنی رئیس شورای علمی و رضا حمیدی دبیر این جشنواره در سالن اجتماعات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها