روزنامه معتبر ایندپندنت با ترجمه اشتباه گزارشی که در هفته نامه اشپیگل منتشر شده بود موجب یک هیاهوی رسانه ای در جهان شد که دامن جام جم آنلاین را نیز گرفت.
کد خبر: ۵۳۶۱۸۰
بازتاب یک ترجمه اشتباه

جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری‌ها ، نگاهی به چند خبر کوتاه جهان :

ترجمه اشتباه هیاهو به پا کرد

رسانه های سراسر جهان با آب و تاب ماجرای دانشمند زیست شناسی را منتشر کردند که قصد دارد انسان نئاندرتال را شبیه سازی کرده و در جستجوی مادر داوطلبی است تا نوزاد این انسان ماقبل تاریخ را در رحم خود پرورش دهد.

منبع خبر روزنامه معتبر ایندپندنت انگلستان بود که آن را از هفته نامه آلمانی اشپیگل نقل کرده بود با یک تفاوت که خبر این هفته نامه آلمانی  اشتباه ترجمه شده بود.

درواقع، جرج چارچ استاد ژنتیک دانشگاه هاروارد در گفت و گو با اشپیگل توضیح داده بود که به عقیده وی از لحاظ تئوریک امکان دارد که روزی بتوان انسان نئاندرتال را شبیه سازی کرد اما نخست باید یک زن نئاندرتال را ایجاد کرد تا بتواند جنین را در رحمش پرورش داده و آن را به دنیا بیاورد.

اما اشتباه در ترجمه و برداشت از این گزارش موجب شد تا این خبر در رسانه ها ابعادی جهانی یافته و کار به آنجا برسد که گویی این دانشمند در جستجوی زن داوطلبی است تا نوزاد نئاندرتال را در رحمش پرورش دهد.

جالب اینکه، جرج چارچ در گفت و گویی با روزنامه آبزرور برای تکذیب این خبر انجام داد ، تاکید کرد که شخصا مخالف چنین کاری است.

در هرحال، ما نیز مانند سایر رسانه ها این خبر را منتشر کردیم و اکنون آن را به نقل از دکتر چارچ تکذیب می کنیم.

عکس جدل برانگیز سرباز فرانسوی

عکس یک سرباز فرانسوی که به کشور آشوب زده مالی اعزام شده با ماسک جمجمه این روزها سرو صدای زیادی به پا کرده است.

ستاد کل ارتش فرانسه رفتار این سرباز را غیرقابل توجیه خواند و تاکید کرد که این عکس موجب مخدوش شدن چهره نیروهای اعزامی فرانسه به مالی می شود که به درخواست دولت این کشور صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد کل ارتش فرانسه گفت که پس از شناسایی این سرباز در مورد تنبیه وی تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

فروش کوچک ترین خانه بروکسل

کوچک ترین خانه شهر بروکسل پایتخت بلژیک در فاصله دو قدمی میدان مشهور گران-پلاس روز ششم فوریه با قیمت پایه 146200 یورو به حراج گذاشته می شود.

این خانه چهار طبقه که بین یک پیتزافروشی و یک فروشگاه اشیای یادگاری قرار دارد در قرن هفدهم ساخته شده است.

طبقه هم که به طول 1.75 متر و عرض 2.75 متر دارای یک راهرو است که به حیاط خلوت منتهی می شود.

طبقات بالا اندکی وسیع تر بوده و مساحت هر طبقه حدود 16 متر مربع است.

توریست های زیادی از این خانه کوچک بازدید می کنند.

چاقی مسافران مانع پرواز هواپیما شد

یک هواپیمای ایرباس ای 319 شرکت هوایی ایزی جت که باید از شهر لیورپول انگلستان به شهر ژنو سوئیس پرواز می کرد به دلیل 300 کیلو گرم  اضافه وزن کلی مسافران از پرواز بازماند.

این اضافه وزن ناشی از تعداد بیشتر مسافران مرد نسبت به سرنشینان زن بود.

شرکت هوایی بلیت های ارزان قیمت ایزی جت هنگام پروازهایش وزن هر مسافر مرد را 88 کیلو ، هر مسافر زن را 70 کیلو و هر بچه را 35 کیلو محاسبه می کند که باید به این ارقام وزن سوخت و بار مسافران را افزود.

وزن کلی نباید فراتر از وزن مقرر با توجه به نوع هواپیما باشد.

درهر حال، چهار مسافر مرد این پرواز هر یک با دریافت مبلغ 200 پوند معادل 240 یورو حاضر شدند از هواپیما پیاده شده تا با کاهش وزن آن بتواند عازم ژنو شود. پولی که به این افراد داده شد از سوی سایر مسافران جمع آوری شده بود.

دستگیری به دلیل پوشیدن تی شرت های مشابه

پلیس کامبوج 20 جوان که تی شرت های مشابهی را به تن داشتند در شهر باتامبانگ دستگیر کرد.

روی این تی شرت ها تصویر یک جمجمه مشتعل با نوشته "نترس" نقش بسته بود. پلیس این جوانان را به اتهام اینکه عضو باند های جنایتکاری بوده و به همین دلیل تی شرت هایی تحریک کننده و مشابه به تن کرده اند، دستگیر کرده بود.

در حالی که این جوانان برای یک گروه موسیقی جدید که خود نیز عضو یا طرفدار آن بودند ، تبلیغ می کردند.

پلیس شهر باتامبانگ در شمال غربی کامبوج این جوانان را یک روز بعد و پس از نصایح فراوانی در مورد عواقب زندگی جنایتکارانه و اینکه قول بدهند دیگر این تی شرت ها را به تن نکنند، آزاد کرد.

سگ های ولگرد درس ترافیک می دهند

پلیس رومانی از سگ های ولگرد برای دادن درس ترافیک به عابران پیاده در این کشور استفاده می کند.

در سال 2012 در سوانح رانندگی  360 عابر کشته و 1273 نفر مجروح شدند. در اغلب این موارد مقصر عابران پیاده بودند زیرا از خط کشی خیابان ها و اتوبان ها عبور نمی کردند.

پلیس رومانی از سگ های ولگرد که آسوده خاطر از خط کشی عابر پیاده عبور می کنند فیلم برداری کرده و یک  فیلم  آموزشی کوتاه را از شبکه های تلویزیونی پخش می کند. هدف پلیس تاکید بر عبور عابران از خط کشی خیابان ها است.

این فیلم با نشان دادن سگ های ولگرد از خط کشی بر این شعار تاکید می کند: اگر آنها می توانند این کار را انجام دهند، سایرین نیز قادر به انجام آن هستند. بنا براین از خط کشی عابر پیاده عبور کنید.

پلیس رومانی امیدوار است با پخش این فیلم کوتاه شمارعابران پیاده را که قربانی سوانح رانندگی می شوند، کاهش دهد. مترجم: بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها