حاشیه دیدار سپاهان و نفت آبادان

اصفهانی ها برای قلعه نویی کری خواندند

امیر قلعه‌نویی در فوتبال ایران به عنوان نمادی از موفقیت مربیان ایرانی شناخته می‌شود. شاید دلیل اصلی این موضوع، به کسب چند عنوان قهرمانی او همراه تیم‌های استقلال و سپاهان برمی‌گردد. ضمن این‌که وی در زمان تصدی پست مربیگری در تیم‌های دیگری نظیر برق تهران، استقلال اهواز و تراکتورسازی تبریز هم کارنامه ناموفقی از خود ارائه نکرده است.
کد خبر: ۵۳۴۸۵۷
مربیان جوان نیازمند پشتیبانی مدیران

هر چند منتقدان این مربی نیز معتقدند موفقیت‌های قلعه‌نویی صرفا به میدان‌های داخلی محدود است و او در عرصه‌های آسیایی و بین‌المللی، کارنامه ضعیفی از خود ارائه کرده است.

قلعه‌نویی در انتهای دوران بازی خود با حمایت‌های مدیر عامل باشگاه استقلال برای مدتی به باشگاه بایر لورکوزن رفت تا تحت نظارت کریستوف دام، نحوه آماده‌سازی و تمرین‌های آن تیم آلمانی را از نزدیک ببیند و با کار مربیگری حرفه‌ای تا حدی آشنا شود.

همین دوره نسبتا کوتاه در کنار هوش و تجربه سرشار فرمانده پیشین درون زمین استقلال، او را به چنین مرد موفقی در مربیگری بدل کرده است، طوری که حضور وی به تضمینی تقریبی برای موفقیت تیم‌های تحت فرمانش تبدیل می‌شود.

بنا به هر دلیلی قبل و بعد از قلعه‌نویی، چنین تجربه موفقی در مربی‌سازی برای دیگر ستاره‌های شاخص این تیم تکرار نشد و افرادی مثل حسن روشن، عبدالعلی چنگیز، شاهرخ بیانی، جواد زرینچه، مجید نامجو مطلق، ناصر حجازی، فرهاد مجیدی و... مانند قلعه‌نویی مورد حمایت مدیریت باشگاه قرار نگرفتند تا استقلالی‌ها که همواره به دلیل روبه‌رویی با حاشیه‌های فراوان، نیازمند یک مربی از جنس ستاره‌های داخلی خود بوده‌اند فقط وابسته به یک مربی اینچنینی بمانند.

هر چند مرحوم حجازی، صمد مرفاوی و زرینچه، هریک مدتی بلند یا کوتاه، هدایت استقلال را در اختیار گرفته‌اند ولی به هیچ‌وجه شرایطی که برای قلعه‌نویی مهیا شد برای هیچ یک از ستاره‌های تاریخ این باشگاه فراهم نشده است.

اگر مشکل استقلالی‌ها این است که تنها حامی یکی از بازیکنان ستاره خود از ابتدای مسیر مربیگری بوده‌اند، پرسپولیس در این زمینه حتی آن یک نمونه را هم در اختیار نداشته است.

البته در این مسیر، ستاره‌هایی نظیر پروین، درخشان، دایی، استیلی و عاشوری در دوره‌هایی بلند یا کوتاه، هدایت این تیم را به عهده گرفته‌اند، ولی روی هیچ یک از آنها از دوران حضور در زمین برای مربیگری و اعزام به اروپا سرمایه‌گذاری و تدارکی دیده نشده بود.

در مقطع فعلی، کنار گذاشتن ژوزه پرتغالی و حضور یحیی گل‌محمدی روی نیمکت مربیگری پرسپولیس به چالش اصلی باشگاه تبدیل شده است.

چالش از این حیث که مدیریت پرسپولیس مایل است کنار گذاشتن ژوزه با کمترین هزینه و ضرر ممکن برای این باشگاه انجام شود و به همین دلیل سعی می‌کند از بروز هرگونه تنشی در مواجهه با ژوزه خودداری کند.

پرسپولیس و استقلال برای تضمین موفقیت‌های آتی خود و کسب رضایت هواداران بی‌شمارشان، نیازمند پرورش قلعه‌نویی‌های بیشتری از بین افرادی هستند که در بین ستاره‌های پیشین این دو باشگاه، به تعداد قابل اعتنایی وجود دارند

جریمه 10 درصدی مبلغ قرارداد چهار بازیکنی که اظهارنظرهایی در مخالفت با ژوزه انجام داده بودند در همین خصوص راستا تعبیر و تفسیر می‌شود، همان‌طور که یحیی گل‌محمدی هم در اظهارنظری، ضمن تمجید از شخصیت و عملکرد ژوزه، او را سرمربی تیم دانسته است.

در کنار این موضوع به نظر می‌رسد یکی دیگر از دغدغه‌های باشگاه پرسپولیس در سپردن سرمربیگری پرسپولیس به گل‌محمدی، نگرانی از حاشیه‌سازی احتمالی برخی بازیکنان مغرور تیم برای او و به هم زدن نظم تیمی باشد.

به همین منظور، کمیته فنی باشگاه تصمیم گرفت با قرار دادن علی پروین به عنوان مدیر، از گردنکشی احتمالی برخی بازیکنان نیز ممانعت کند، در حالی که از طرفی طی سال‌های اخیر، پروین با اتکای صرف بر تجربه و تفکرات سنتی خود به هیچ‌وجه مدیر فنی موفقی در باشگاه استیل آذین نبود و نتوانست هیچ کمکی در برون‌رفت آن باشگاه از بحران به عمل آورد و از سوی دیگر، به نظر می‌رسد گل‌محمدی نیز مانند هر مربی دیگر برای رسیدن به موفقیت، نیازمند داشتن اختیارات کافی است و تجربه چند ساله مربیگری این مربی جوان، حکایت از مثمرثمربودن تفکرات نو و مدیریت منظم ولی دوستی محورانه او دارد.

به عنوان مثال، گل محمدی در سال اول مربیگری خود طی چند ماه، صبا را به لیگ قهرمانان آسیا رساند و بخوبی از پس هدایت بازیکنانی نظیر محمد نوری، غلامرضا رضایی، امیرحسین فشنگچی (که الان هم در پرسپولیس حضور دارند) بر آمد. گل‌محمدی آن سال، با آن که در فرم بسیار خوبی از بازی قرار داشت ترجیح داد برای رفع هر سوءتفاهمی، به بازی خود پایان دهد تا فقط بر مربیگری تمرکز کند.

در سال‌های بعدی نیز این مربی جوان در لیگ دسته اول، عملکرد خوبی در تیم‌هایی مثل تربیت یزد و نساجی مازندران ارائه کرد و قوی‌ترین حضور این تیم‌های جوان و شهرستانی طی سالیان اخیر را نشان داد.

گل‌محمدی پس‌از مدتی همکاری با علی دایی در کادر فنی راه‌آهن، مجدد از ابتدای این فصل، هدایت صبا را به عهده گرفت تا این تیم جوان و کم مهره را نیز با ارائه بازی‌هایی پرطراوت به صدر جدول لیگ برتر برساند.

پس از آن، حضور این بازیکن پیشین پرسپولیس به عنوان دستیار ژوزه هم تاثیر خود را نشان داد و پرسپولیس از تیم ضعیف و رهای هفته‌های ابتدایی فصل، به تیمی تبدیل شد که دیگر به راحتی گذشته گل نمی‌خورد و راحت‌تر گل می‌زد.

موفقیت‌های نسبی یحیی در عرصه مربیگری و در کنار آن، نیاز وافر پرسپولیس به حضور یک سرمربی آشنای ایرانی، در حالی زمینه مناسبی برای همکاری او و باشگاه ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد صرف نظر از حضور وی یا هر مربی دیگری، پرسپولیس باید حمایت همه‌جانبه‌تری از سرمربی آینده خود داشته باشد تا او بتواند بدون دغدغه‌های جانبی، تمرکز خود را بر اصلاح شرایط و بازگشت این باشگاه پرطرفدار به روند موفقیت‌های سال‌ها و دهه‌های گذشته خود معطوف کند.

در حقیقت، پرسپولیس و استقلال برای تضمین موفقیت‌های آتی خود و کسب رضایت هواداران بی‌شمارشان، نیازمند پرورش قلعه‌نویی‌های بیشتری هستند؛ افرادی که در بین ستاره‌های پیشین این دو باشگاه، به تعداد قابل اعتنایی وجود دارند، ولی از هدایت و پشتیبانی لازم مدیران به دور مانده‌اند.

مجید عباسقلی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها