لاریجانی تاکید کرد:

صیانت از هنر تعزیه

رئیس مجلس شورای اسلامی مبدأ هنر دینی را حقیقت دانست و با تاکید بر لزوم صیانت از تعزیه به عنوان مهم‌ترین هنر دینی گفت: ماموریت هنر دینی جنبه سرگرمی ندارد بلکه هدفش ایجاد بیداری است.
کد خبر: ۵۳۴۸۲۷
صیانت از هنر تعزیه

علی لاریجانی پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی شبیه پژوهی که در سازمان تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، از حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی به خاطر توجه به احیای هنر دینی تعزیه قدردانی کرد و افزود: حادثه عاشورا آنقدر ابعاد گوناگون دارد که باید به طور مستمر روی آن کار شود و رمزهای آن کشف شود.

وی با بیان اینکه هنر تعزیه هم می‌خواهد برخی از رمزهای حادثه عاشورا را با استفاده از زبان هنر کشف کند، گفت: این هنر می‌خواهد بستر را به گونه‌ای فراهم کند که قلوب را به سمت حقیقت متعالی جلب کند، از این جهت تعزیه هنری است که هم باید صیانت شود و هم متناسب با ابزارها و تکنیک‌های روز سمت و سو پیدا کند.

نماینده قم در خانه ملت مبدأ و هدف هنر را مورد تاکید قرار داد و افزود: همه هنرها از جمله مجسمه سازی، فیلم سازی، سرودن شعر و... در این خصوصیت مشترک هستند که مبدا و هدف آنها چیست.

هنر بی‌هدف و بی‌مبدا نداریم

لاریجانی با تاکید بر اینکه هنر بی‌هدف و مبدا نداریم، مبدأ برخی از سبک‌های هنری را طبیعت و هدف آنها را آرامش روحی و نفسی مخاطب ذکرد کرد و افزود: بسیاری از نقاشی‌ها و یا آثار هنری که در فیلم‌ها هست مبدأ طبیعت دارد و هدف آنها هم ایجاد سرور در مخاطب است.

وی اضافه کرد: سبک‌های دیگر هنری هم اینچنین هستند؛ به عنوان مثال در تراژدی، احساسات تشدید می‌شود و هدف آن ایجاد شفقت در مخاطب است، بنابراین تراژدی بی‌هدف نیست و نمی‌خواهد احساسات سرگردان در مخاطب ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در ژانرهای هنری دیگر مثل کمدی از احساسات استفاده می‌شود و هدفش ایجاد سرور و بهجت در مخاطب است، اما در هنر قدسی و دینی مبدأ آن حقیقت است و از چیزی تخیلی صرف و یا احساسات بهره نمی‌گیرد.

به گفته لاریجانی ممکن است فیلم تخیل داشته باشد که ایجاد زیبایی کند اما مبدأ آن حقیقت نیست، ولی استواری هنر تعزیه در آن است که مبدأ حقیقی دارد.

وی ادامه داد: در هنرهای دینی، گرچه زیبایی و سرور در هدف آن نهفته است اما اینها جزئیات امر است و اصل آن نوعی تعالی بخشی به روح آدم است. قصد هنر تعزیه این است که روح انسان را به سطح بالاتر برساند، نه اینکه صرفا زیبایی ظاهری و لذت آن ظاهر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف هنر تعزیه این است که ظرفیت نفسی انسان را منبسط ‌تر کند، اظهار کرد: در شب عاشورا روایت است که امام حسین(ع) اصحاب خودشان را جمع کردند و از بین دو انگشت دست خودشان، سرانجام زندگی آنها را نشان دادند و اصحاب از میان انگشتان امام صحنه‌های زیبای آینده خود را دیدند. این حرکت صرفا به خاطر این نبود که اصحاب امام آینده خود را بینند، بلکه یک حرکت هنرمندانه‌ای بود که امام حسین(ع) اصحاب خودشان را به سمت تعالی هدایت کردند تا در راه خود مستحکم‌تر شوند و روح آنها تجلیات بیشتری از حضرت حق را دریافت کند. پس در هنر دینی قصد این است که مخاطب از روح متعالی‌تری برخوردار شود.

ماموریت هنر دینی در بیداری

لاریجانی درباره استفاده از ابزار احساسات در هنر دینی تعزیه برای رشد زوایای روحی انسان تاکید کرد: هنر، علم حصولی نیست بلکه قصدش این است که روی اراده انسان‌ها تاثیر بگذارد، بنابراین از زبان احساسات استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: هنر دینی به خاطر اینکه مبدا آن حقیقت است می‌تواند عهده‌دار بیداری شود. هنرهای دیگر از احساسات استفاده کنند ولی ماموریت ایجاد بیداری ندارند.

به اعتقاد رئیس مجلس، بیداری بر تخیل استوار نیست فقط می‌تواند بر حقیقت استوار شود.

عاشورا قلب تاریخ بشریت است

لاریجانی با بیان اینکه صحنه عاشورا قلب تاریخ بشریت است، اظهار کرد: حادثه‌ای به اندازه عاشورا نداریم که بتواند حقیقتی مستمر را در دل مردم به خصوص مومنان بیدار کند.

وی افزود: حادثه‌های زیادی در تاریخ بشر رخ داده اما این حادثه زنده کننده قلوب بشریت است و حرارتی در قلوب مومنان ایجاد می‌کند که حب آنها به امام حسین(ع) بیشتر می‌شود.

نماینده قم در خانه ملت، صحنه عاشورا را به دلیل وجود مولفه‌های گوناگون، کمال بخش توصیف کرد و افزود: جوانمردی، گذشت، مجاهدت، اخلاق، صبر و شکر را می‌توان در واقعه عاشورا دید که فقط صبر و شکر می‌تواند انسان را کامل کند.

لاریجانی تاکید کرد: حادثه عاشورا ظرفیت بزرگی است که همیشه برای مومنان جنبه بیدارکننده داشته است. این حادثه حرارت وجودی به انسان‌ها می‌دهد که راه و طریق صحیحی در زندگی داشته باشند. انسان عمر کوتاهی دارد ولی صحنه عاشورا پرده‌ها را از جلوی چشم انسان بر می‌دارد تا منزلت و درستی زندگی را درک کند، به همین دلیل قلوب مومنان را مشتعل می‌کند.

به گفته رئیس مجلس حادثه عاشورا تحول برانگیز است و دلها را مشتعل می‌کند و جدای از اینکه همه هستی را نشان می‌دهد، نوعی شفقت و آرامش ایجاد می‌کند.

وی افزود: وقتی شما در یک مراسم تعزیه شرکت می‌کنید، محزون می‌شوید و صحنه‌های نمایش مثل اثر تراژدیک در انسان تاثیر تاسف‌آور دارد ولی آرامش بخش است. کسی که برای امام گریه می‌کند احساس می‌کند قلب او آرام شده است.

وی با اشاره به این نکته که سوره یس قلب قرآن است، اظهار کرد: هنر تعزیه هم از همین سنخ بوده و قلب تاریخ بشریت است.

لزوم صیانت از هنر دینی

لاریجانی صیانت از هنر دینی تعزیه در این زمانه پر سر و صدا را ضروری دانست و تاکید کرد: استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌تواند ساختارهای این هنر دینی را افزون کند.

وی ادامه داد: البته هر گونه نورپردازی و آراستگی صحنه نباید تعزیه را از حقیقتی که دارد دور کند، یعنی تعزیه جنبه سرگرم کننده نداشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: یک سری سبک‌های هنری داریم که ماموریت ایجاد سرگرمی برای مخاطب را دارند، اما هنر تعزیه ماموریت سرگرمی ندارد، بلکه ماموریت بیداری دارد. اگر این هنر جنبه سرگرمی داشته باشد ما را از حقیقتی که متکفل آن است دور می‌کند.

وی با قدردانی مجدد از سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری در برپایی این همایش ملی تصریح کرد: تعزیه، هنر دیرین ماست و ریشه در هنر دینی دارد و امیدواریم این نشست باعث رونق هنر در کشور ما بشود و هنرمندان جوان به این سمت کشیده شوند که این هنر دینی را تعالی ببخشند. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها