تابلوی ورود ممنوع در شرایطی 48 ساعت پیش از جلسه کمیته فنی باشگاه پرسپولیس مقابل مانوئل ژوزه قرار گرفت که اکثر قریب به اتفاق کارشناسان فوتبال و پیشکسوتان باشگاه ضمن استقبال از برکناری این مربی ناکام پرتغالی، بهترین گزینه برای هدایت پرسپولیس و رهایی این تیم از برزخ موجود را یحیی گل‌محمدی دانستند؛ دستیار ایرانی ژوزه که از دیروز به طور موقت این مسئولیت را عهده‌دار شد.
کد خبر: ۵۳۴۷۱۴
پرسپولیس به دنبال فرشته نجات

پرسپولیس کهکشانی، تیمی که هواداران میلیونی‌اش هزار و یک نوع امید به آن در لیگ دوازدهم بسته بودند، پس از 17 هفته عایدی جز 21 امتیاز و قرار گرفتن در رده دوازدهم لیگ برتر نداشت، عنوانی که دیگر کاسه صبر باشگاه را هم لبریز کرد و ضمن اعلام بررسی کارنامه این مربی پرتغالی در نشست دوشنبه کمیته فنی، از دیروز نیز حق شرکت در تمرین را از او سلب کرد؛ اقدامی که حتی اگر با نیت زدن تلنگر به این مربی انجام شد، اما با موجی از استقبال و واکنش مثبت میان کارشناسان مواجه شد، البته در این میان مانع بزرگی به نام قرارداد دو میلیون دلاری ژوزه وجود دارد که در صورت فسخ قرارداد، پرسپولیسی‌ها بار دیگر باید دست به جیب شده و دلارهای کمیاب این روزها را دو دستی تقدیم این مربی و همکارانش کنند.

دیروز در شرایطی سعید شیرینی، سرپرست تیم طی نشستی با ژوزه رسما به او اعلام کرد حق حضور در تمرین را ندارد که محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه که گویی می‌خواهد توپ تبعات برکناری این مربی را به زمین کمیته فنی بیندازد، تاکید کرد: کمیته فنی نقش اصلی را درباره تصمیم‌گیری در مورد ادامه یا قطع همکاری با ژوزه ایفا می‌کند، ژوزه هنوز اخراج نشده و شاید بماند، هرچند فعلا برای استراحت در مرخصی به سر می‌برد!

در این شرایط و در حالی که برخی منابع خبری در باشگاه پرسپولیس از توافق ضمنی رویانیان با مصطفی دنیزلی، سرمربی سابق تیم خبر داده‌اند، دیروز روابط عمومی باشگاه دیدار رویانیان با دنیزلی را دیداری برای دریافت مطالبات باشگاه از این مربی دانست و اعلام کرد: مذاکره‌ای برای بازگشت دنیزلی صورت نگرفته و رسانه‌ها در این زمینه گمانه‌زنی نکنند.

اما ارزیابی پیشکسوتان پرسپولیس و کارشناسان فوتبال درباره کارنامه این مربی پرتغالی و گزینه‌های پیشنهادی آنها برای برون‌رفت پرسپولیس از شرایط کنونی در نوع خود خواندنی است.

عاشوری: یا ژوزه بماند یا گل‌محمدی سرمربی شود

محسن عاشوری، مربی سابق پرسپولیس اولین کسی بود که سراغش رفتیم. او با اشاره به نشست فردای کمیته فنی باشگاه به جام‌جم گفت: به نظر من کمیته فنی باید به این نکته توجه داشته باشد که ژوزه منهای بازی با تراکتورسازی در سه، چهار بازی آخر نیم فصل عملکرد قابل دفاعی داشت و تیم به‌تدریج شکل خوبی به خود گرفت نباید در این شرایط تصمیم احساسی گرفت بلکه با در نظر گرفتن جمیع شرایط باید درصدد تقویت تیم برآیند و این‌که گفته شود با انتخاب یک سرمربی جدید به تیم شوک وارد می‌کند، خیلی منطقی نخواهد بود، معنای شوک در خود این کلمه نهفته است یعنی کاری مقطعی که درمان تلقی نمی‌شود.

اگر کمیته فنی باشگاه رای به برکناری ژوزه بدهد، چه گزینه‌ای را پیشنهاد می‌کنید؟ عاشوری در پاسخ به این پرسش گفت: اگر بخواهند دوباره مربی خارجی انتخاب کنند مصطفی دنیزلی با توجه به شناختی که از پرسپولیس دارد بهترین گزینه است و اگر قرار بر مربی ایرانی باشد، خود یحیی گل‌محمدی هم توانایی این کار را دارد و هم چهره مقبولی است.

این در حالی است که محمد پنجعلی، عضو مستعفی هیات مدیره باشگاه پرسپولیس با صراحت بیشتری در این زمینه اظهار نظر کرد و گفت: ژوزه باید زودتر از این‌ها برکنار می‌شد، هر زمان که پرسپولیس می‌باخت می‌گفت این بازیکنان کوچکند و به درد پرسپولیس نمی‌خورند. این نشان می‌دهد که او یاد گرفته در این فوتبال آماتور چگونه رفتار کند و کسی هم نیست که به او تذکر دهد. من خیلی وقت پیش گفته بودم که باید ژوزه را برکنار می‌کردند، اما کسی به حرفم گوش نمی‌کرد، همان زمان هم گفتم که اگر از گل‌محمدی حمایت کنیم، بهتر است.

صدر: ناشکیبایی، پرسپولیس را به این روز انداخت

«در ناموفق بودن ژوزه در پرسپولیس هیچ تردیدی نیست، مربی که هیچ‌گاه نتوانست خود را در پرسپولیس پیدا کند، فرهنگ رسانه‌ای ایران را درک نکرد و شناختی از بازیکنانش به دست نیاورد.» این ارزیابی حمیدرضا صدر یکی از کارشناسان فوتبال پیرامون کارنامه مانوئل ژوزه است.

صدر در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: گرچه اعتقاد دارم بحث بازگشت دنیزلی به پرسپولیس در حد شایعه است، اما اگر یک درصد هم چنین احتمالی بدهیم، پرسپولیسی‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که در شرایط فعلی اقتصادی هزینه‌های آنچنانی چندان معقول به نظر نمی‌رسد، ضمن این‌که سال گذشته هم به گواه مطبوعات و رسانه‌های کشور ترکیه، دنیزلی یک مربی بازنشسته بود که نتوانست به پیشنهاد اغواکننده پرسپولیس نه بگوید.

صدر در این رابطه اضافه کرد: پرسپولیس در دو، سه سال گذشته و با جابه‌جایی شش سرمربی ثمره این رویکرد خود را دیده است و هر مربی که به تیم آمد و نتیجه نگرفت مطابق طبیعت فوتبال ما یک توجیه داشت: من این تیم را نبسته‌ام! قطعا جانشین احتمالی ژوزه هم چنین حرفی خواهد زد.این کارشناس فوتبال بدون پیشنهاد دادن گزینه‌ای به مدیران پرسپولیس به آنها توصیه کرد: در حال حاضر باید فضای تیم را آرام کنند، باشگاهی که به خاطر کم‌طاقتی خود کرانچار را کنار گذاشت، بعدا قهرمانی کرانچار را با سپاهان با حسرت نگاه کرد، بنابراین معتقدم هم باشگاه و هم تماشاگران این تیم باید شکیبایی خود را حفظ کنند در غیر این صورت حتی فرگوسن هم نمی‌تواند پرسپولیس را از این وضع خارج کند.

کلاه‌کج خرید جدید

اولین تمرین پرسپولیس با هدایت یحیی گل‌محمدی در حالی عصر دیروز در ورزشگاه درفشی‌فر برگزار شد که تماشاگران حاضر در ورزشگاه از برکناری ژوزه استقبال کردند. البته این در حالی بود که باشگاه بازیکنان را از هرگونه مصاحبه علیه کادر فنی تیم به دلیل آنچه جلوگیری از التهاب تیم عنوان شده است، بر حذر داشته بود. از نکات جالب توجه این تمرین پا به توپ شدن علی کریمی پس از رهایی از مصدومیت و حضور رضا حقیقی و عادل کلاه‌کج دو خرید جدید سرخپوشان بود . ضمن این‌که دو بازیکن جوان این تیم به نام‌های اسماعیل‌زاده و قدمی حق شرکت در تمرین را نیافتند. دو بازیکنی که گفته شد در لیست مازاد قرار گرفته‌اند.

اظهارنظر اعضای کمیته فنی پیش از تشکیل جلسه

افشین پیروانی: اگر به دنبال این هستیم ژوزه نباشد، باید ببینیم با رفتن او چه کسی جایگزین سرمربی پرسپولیس خواهد شد و آیا جایگزین او می‌تواند نقاط ضعف پرسپولیس را پوشش دهد؟ اساسا اگر قرار بر انتخاب مربی ایرانی است، آیا تماشاگران به او فرصت خواهند داد!؟

علی پروین: همیشه نظرم در خصوص برخی از خارجی‌ها مشخص است و فردا دوشنبه همه چیز مشخص می‌شود.

رضا وطنخواه: آماری که جمع‌آوری کرده‌ام نشان می‌دهد پرسپولیس در کادرفنی و بازیکنان نیاز به خانه تکانی دارد.

ابراهیم آشتیانی: ژوزه در طول فصل به نظر کمیته فنی اعتنایی نمی‌کرد، من از هیچ‌کس ترسی ندارم و روز دوشنبه نظرم مشخص است.

جعفر کاشانی: گل‌محمدی یک قهرمان بزرگ ملی است و امیدوارم از وی حمایت شود.

دیگر عضو کمیته فنی پرسپولیس در معیت محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه در سفر خارجی است و ساده‌انگارانه است اگر تصور کنیم انتخاب موقت گل‌محمدی توسط رویانیان بدون مشورت با استیلی انجام شده است.

فروتن: گل‌محمدی را با حمایت کامل سرمربی کنید

بهمن فروتن یکی دیگر از کارشناسان فوتبال در پاسخ به این پرسش جام‌جم که پرسپولیس با این وضع به کجا خواهد رسید، با اشاره به شرایط این تیم در جدول و وضع قرمزی که بر باشگاه حاکم است، گفت: باشگاه پرسپولیس بد نیست نگاهی به فوتبال بین‌المللی و شرایط پایدار تیم‌های نامدار کشورهای مختلف بینــــدازد، پرسپولیس امروز عواقب انتخاب بد مربی خود را لمس می‌کند و متوجه شده با جذب چند ستاره در ابتدای فصل نمی‌تواند تیم را به ثبات برساند، آن هم در شرایطی که بازیکن‌سالاری در فوتبال ما به نقطه اوج خود رسیده است.

وی افزود: متاسفانه شرایط در پرسپولیس طوری است که یک نقطه مرکزی فنی در این باشگاه وجود ندارد و مربیانی که در راس کار قرار گرفته‌اند غیر از افشین قطبی، حمایت لازم از آنها نشده است بنابراین در این شرایط قیمت بالا و سرسام‌آور ارز نگاه دوباره به مربی خارجی به هیچ عنوان درست نیست، چون مربی خارجی به فکر این است پولی به جیب بزند و برود.

در نتیجه در این شرایط بهترین گزینه برای سرمربیگری پرسپولیس یحیی گل‌محمدی است، اما باید به خوبی از او حمایت شود.

فروتن انتخاب گل‌محمدی را به نوعی اتمام حجت با بازیکنان دانست و گفت: بازیکنان باید به این نکته توجه داشته باشند که با جان و دل برای گل‌محمدی کار کنند و برای سربلندی تیم تلاش کنند چه در غیر این صورت خود آنها عامل ناکامی تیم تلقی خواهند شد. همچنین رضا شاهرودی، یکی دیگر از پیشکسوتان پرسپولیس نظر فروتن را تائید کرد و گفت: فکر می‌کنم نتایج پرسپولیس آن‌قدر ضعیف بوده که الان زمان خوبی برای تغییر مربی باشد، در چند سال گذشته مربیان خارجی به درد پرسپولیس نخوردند، ضمن این‌که یحیی گل‌محمدی مربی خوب و جوانی است و می‌تواند به تیم کمک کند.

امید توفیقی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها