رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان از تشکیل بانک ژن گیاهی و جانوری کشورهای حاشیه دریای خزر در این استان خبر داد.
کد خبر: ۵۱۳۱۵۳

به گزارش ایرنا، محمود بهمنی هدف از راه‌اندازی این مرکز ژن را حفظ ذخایر ژنتیکی عنوان کرد و افزود: طرح بانک ژن گیاهی و جانوری کشورهای حاشیه دریای خزر در گیلان ازجمله طرح های مهر ماندگار است که در دور دوم سفر هیات دولت به استان تصویب و 60 میلیارد ریال اعتبار برای فراهم کردن زیرساخت‌های آن در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: تشکیل بانک ژن گیاهی و جانوری منطقه خزر در استان گیلان، فرصت جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند تا علاوه بر نگهداری از نمونه‌های ژنتیکی گیاهی و جانوری کشورهای منطقه، تنوع زیستی و تنوع ژنتیکی ارقام و ذخایر ژنتیکی کشور بویژه استان گیلان را نیز با بهره‌برداری از آن ارتقا دهد. وی بیان کرد: با راه‌اندازی این طرح ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری در حال انقراض نیز حفظ شده و در عین حال امکان توسعه این گونه‌های در حال انقراض وجود دارد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات دامپروری و نگهداری گاو بومی استان در این مرکز تحقیقاتی بخشی از بانک ژن جانوری محسوب می‌شود.

بهمنی اضافه کرد: تشکیل کلکسیون باغی و ارقام مختلف گلابی وحشی یا خوج محلی و نگهداری بیش از یکصد ژنوتیب گیاهی در ایستگاه تحقیقات لاهیجان و راه‌اندازی بانک ژن گیاهی زیتون و ژنوتیب‌های فندق در رودبار و اشکورات رودسر ازجمله بانک ژن گیاهی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها