گبه گزارش ایسنا، حمید یزدانی افزود: در این آیین سنتی، زنان و دختران شاهرودی و دامغانی، برای برآورده شدن حاجات و آرزوهایشان بین دو نماز ظهر و عصر روز بیست و هفتم ماه رمضان، اقدام به کیسهدوزی و انداختن سکه یا پول در داخل کیسه دستدوزشان میکنند.
وی با بیان اینکه این آیین سنتی بیش از دو قرن قدمت دارد و هر ساله در مسجد جامع و برخی مساجد قدیمی شهر شاهرود برگزار میشود، گفت: بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان مصادف با کشته شدن قاتل ملعون حضرت علی(ع) و در باوری دیگر از لیالی قدر است و زنان شاهرودی در این روز این کیسه را که کیسه مراد نامیده میشود، میدوزند. زنان و دختران پس از دوخت کیسه با مقداری پارچه و نخ و سوزن، سکهای را به عنوان تبرک در میان کیسه میگذارند و آن را تا سال آینده نزد خود نگه میدارند.
وی افزود: افرادی که با انجام این کار در سالهای قبل نذرشان برآورده شده و به حاجت خود رسیدهاند، در سال بعد مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و آن را بین سایر نمازگزاران تقسیم میکنند، برخی زنان نیز مبلغی پول به نیت تشرف به سفرهای مذهبی در این کیسه گذاشته و در طول سال از همین مبلغ برای سفر به اماکن مذهبی و زیارت امامان و معصومین(ع) هزینه میکنند.
وی با اشاره به اینکه عدهای نیز این کیسه را به نیت باروری، بختگشایی، برکت مال و دارایی و... میدوزند، گفت: دوخت کیسه همراه با ذکر سلام و صلوات و در فاصله بین دو نماز ظهر و عصر انجام میشود.
یزدانی با بیان اینکه زنان کهنسال شاهرودی انجام این رسم را در زمان خردسالی خود به یاد دارند، افزود: چنانچه فردی بنا به دلایلی در مسجد حاضر نشود، دوخت این کیسه را به دیگر نمازگزاران سفارش میدهد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان نیز از برگزاری مراسم سنتی کیسهدوزی در این شهرستان خبر داد و گفت: زنان دامغانی پس از انداختن پول به داخل کیسه، تا سال بعد پول را خرج نمیکنند و پس از برگزاری مراسم جدید، از پول داخل کیسه استفاده میکنند.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: