در فاصله 3 کیلومتری گنبد سلطانیه، مجموعه‌ای زیبا و تاریخی وجود دارد که به نام مجموعه ملاحسن کاشی شناخته می‌شود. متاسفانه بیشتر گردشگرانی که به شهر سلطانیه سفر می‌کنند، تنها از گنبد این شهر بازدید کرده و از وجود چنین آثار ارزشمندی در نزدیکی این محل اطلاعی ندارند.
کد خبر: ۴۸۷۰۶۳

 مجموعه ملاحسن کاشی مقبره شاعری از قرن هشتم و باغ اطراف آن به همراه دروازه و اتاقک ورودی است که به دلیل قرار گرفتن در فضای دشت‌مانند و خارج از شهر، دارای دورنمایی بسیار زیباست.ساختمان مقبره ملاحسن به شکل هشت ضلعی بوده که چهار ضلع بزرگ آن به طول‌30/ 8 متر و چهار ضلع کوچک آن به طول 75 /5 متر است.

در راهروهای مسقف بیرونی آرامگاه دو راه‌پله ساخته شده که از طریق آن می‌توانید به‌سقف آرامگاه بروید. از فضای بالای این تراس‌ها می‌توان مناظر زیبای دشت سرسبز سلطانیه را بخوبی مشاهده کرد، منظره‌ای که در فصل بهار و تابستان یکپارچه سبز و پوشیده از گل‌های رنگارنگ و در بیشتر ماه‌های پاییز و زمستان به‌صورت یکپارچه سپید و پوشیده از برف است.

قسمت داخلی اتاق مقبره به شکل مربع و با اضلاع تقریبا 6 متر است و یک طاقچه مستطیل شکل در هر طرف دو درگاه ورودی به چشم می‌خورد که یکی از آنها بتازگی مرمت شده است. ورود به قسمت داخلی مقبره از طریق دو در ورودی امکان‌پذیر است. در ساختن فضای داخل گنبد مقبره ملاحسن کاشی ظرافت زیادی به کار رفته و گچبری‌های جالبی شامل مقرنس‌های گچی و شمسه‌هایی به رنگ قرمز بسیار زیبا سطح داخلی گنبد را پوشانده است؛ نور فضای داخلی گنبد به وسیله دو پنجره بالای درهای ورودی و پنجره‌ای که در بالای فضای ورودی و روی بام قرار دارد، تامین می‌شود.

در حفاری داخل مقبره محوطه‌ای با دیوارهای سنگی منظم پیدا شده که ‌داخل آن قبر مستطیلی با سنگ های سبزرنگ حجاری شده وجود دارد .

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این مجموعه، وجود گنبد سه لایه آن است. در تمامی گنبد‌هایی که در ایران وجود دارد، بنای گنبد دارای یک یا دو پوسته است، اما گنبد مجموعه ملاحسن کاشی دارای سه پوسته و لایه است که هر یک روی دیگری ساخته شده و بین دو گنبد نیز حدود نیم متر فاصله وجود دارد.

گنبدی سه پوش یا سه پوسته در معماری ایران بی‌سابقه است و در اصطلاح به این نوع گنبدها، نار می‌گویند؛ البته معمولا برای در‌گردش بودن هوا بین پوسته‌های این نوع از گنبدها، پنجره‌هایی مشبک وجود دارد که در‌صورت احتیاج احتمالی پوسته‌ها به مرمت، این پنجره‌ها برداشته شده و محل آن تبدیل به راه‌ورودی بین پوسته‌های گنبد می‌شود. در مورد گنبد ملاحسن نیز چنین راهی وجود دارد که پنجره‌های مشبک احتمالی آن از میان رفته است. گنبد داخلی که دارای تزئینات گچبری از داخل است، به وسیله تیرهای چوبی به گنبد میانی وصل شده است. گنبد میانی که به ضخامت یک آجر ساخته شده نیز به وسیله چند تیرک چوبی به گنبد سوم وصل شده است و در آخر نیز گنبد سوم که دارای فرم بسیار زیبایی بوده، دو گنبد زیرین را می‌پوشاند.

نیروانا حسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها