رئیس جهاد کشاورزی شوش گفت: کشت سویا در سطح شهرستان شوش آغاز شده است.
کد خبر: ۴۸۵۸۷۵

" منوچهر قاسمی" با اشاره به اینکه استقبال چندانی از محصول سویا نمی‌شود، افزود:امسال، 50 هکتار از مزارع شهرستان شوش برای کشت محصول سویا آماده شده‌است اما با وجود خرید تضمینی دولت در این محصول ولی کشاورزان از کشت سویا استقبال چندانی نمی‌کنند این در حالی است که شرایط آب و هوایی خوزستان به ویژه مناطق شمال استان، برای کشت سویا مناسب است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شوش گفت: با وجود اینکه شرایط آب و هوایی استان که تولید بیشتر محصولات کشاورزی از وضعیت مطلوبی برخوردار است، میزان کشت سویا در خوزستان مناسب نیست.

قاسمی درباره کشت برنج گفت: کشت برنج سال گذشته در شهرستان شوش رقم بسیار زیادی بود به نحوی که تنها در منطقه آهودشت بیش از 10 هزار هکتار برنج کشت شد اما امسال تنها 6 هزار هکتار اجازه کشت برنج در سطح شهرستان شوش اخذ شده است و هنوز هم برای تامین آب این محصول به توافقی قطعی نرسیده‌ایم.

وی افزود: در شرایط کنونی در سطح شهرستان شوش برداشت آب از حوزه کرخه کاملا ممنوع شده است و هنوز از تصمیمات جدید در حوزه شاوور خبری نداریم که آیا در این منطقه مجوز کشت تابستانه صادر خواهد شد یا خیر و در حال رایزنی با مسئولان مرتبط هستیم.

قاسمی تاکید کرد: کشت برنج به صورت تدریجی انجام می‌شود و تا زمانی که آب وجود داشته باشد برای کشت اقدام می‌شود و پس از کشت مشخص می‌شود که چه میزان از اراضی شهرستان زیر کشت برنج رفته است.

شهرستان شوش به دلیل نقش بسیار زیادی که در تولید گندم و محصولات کشاورزی در کشور دارد به عنوان قطب کشاورزی در جنوب غرب کشور معروف است.سال گذشته برای نخستین بار محصول سویا از کشاورزان خوزستان به نرخ تضمینی خریداری شد.

 این محصول از طریق مرکز خرید وابسته به شرکت‌های تعاونی روستایی در شهرستان‌های شمالی استان از جمله دزفول، گتوند، اندیمشک، شوش و شوشتر با قیمت هر کیلوگرم پنج هزار و 700 ریال به صورت تضمینی خریداری شد.

سویا یا لوبیای روغنی یکی از گیاهان بسیار مهم و پرمصرف در تولید مواد غذایی، روغن و دیگر مصارف صنعتی و دارای خواص دارویی است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها