شهردار اصفهان مطرح کرد؛

رونق جاده ابریشم با دیپلماسی

سرپرست صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور گفت: 17 بنا در مسیر جاده تاریخی راه ابریشم(حد فاصل مشهد تا ماکو) وجود دارد که برای احیا و بهره برداری به بخش خصوصی اجاره داده می شوند.
کد خبر: ۴۶۶۴۷۸

احمد میرزا کوچک خوشنویس روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: دفترچه تبلیغاتی این بناها برای بازاریابی و یافتن سرمایه گذار بخش خصوصی، در اختیار ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های مربوطه قرار گرفته است.

وی گفت: با توجه به احتمال ثبت مسیر جاده ابریشم در فهرست میراث جهانی، احیای بناهای تاریخی موجود در این مسیر، در دستور کار صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور قرار گرفته است.

خوشنویس ادامه داد: ابتدا قرار بود بناهای تاریخی در این مسیر به صورت زنجیره ای و در قالب یک پرونده در کمیسیون مزایده مطرح و برای آن سرمایه گذار یافت شود، اما در نهایت مقرر شد هر یک از این بناها به صورت مجزا دیده شوند و برای هر کدام مزایده برگزار شود.

وی با تاکید بر آنکه این صندوق فقط می تواند بناهای تاریخی مربوط به سال 1000 هجری قمری به بعد را برای احیا و بهره برداری پیگیری کند، افزود: این بناهای تاریخی به سرمایه گذاران بخش خصوصی اجاره داده می شوند و سرمایه گذار موظف به مرمت، احیا و حفظ آنها هستند که از اموال دولت جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند.

خوشنویس گفت: صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور، بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه تاسیس و اساسنامه آن به تصویب هیات وزیران رسید و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور 270 بنا در سراسر کشور را که در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده اند به عنوان سرمایه در اختیار صندوق قرار داده است.

وی یادآور شد: این صندوق تاکنون 15 بنا را از طریق اجاره به بخش خصوصی احیا و مورد بهره برداری قرار داده است و سرمایه گذاران از این بناها به عنوان هتل، مراکز اقامتی و پذیرایی و رستوران های سنتی بهره برداری می کنند.

سرپرست صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور همچنین از برنامه این صندوق برای احیای 'جاده ادویه' خبر داد و گفت: 50 بنای قابل احیا در این مسیر تاریخی در استان های بوشهر، اصفهان، فارس، قم، همدان و کرمانشاه قرار دارند که بیشتر آنها کاروانسرا بوده و می توانند برای بهره برداری به سرمایه گذاران معرفی شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها