معرفی سرداران ملی عامل تقویت غرور ملی است

استقبال از مرمت خانه ستارخان

نوه ستارخان (سردار ملی) با استقبال از مرمت و سپردن خانه ستارخان به کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: آذربایجان سرشار از چهره‌هایی است که شناخت درست آنها و تبیین اندیشه‌هایشان به رشد غرور ملی و اعتلای ایران کمک خواهد کرد.
کد خبر: ۴۲۸۷۴۴

به گزارش مهر، سامی سردار ملی (نوه ستارخان) در بازدید از خانه ستارخان و دفتر کمیسیون حقوق بشراسلامی که در آستانه سالروز تولد ستارخان و صدمین سالگرد درگذشت وی صورت گرفته بود با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی درسپردن خانه ستارخان به کمیسیون حقوق بشر اسلامی کار پسندیده ای انجام داده است، گفت: به نمایندگی از تمام خانواده ستارخان از این اقدام مهم فرهنگی و تاریخی سپاسگزاری می‌کنم.

وی با بیان اینکه مرمت و بازگشایی خانه‌هایی همچون خانه ستارخان و باقرخان از چند جهت حائز اهمیت است، افزود: این نوع خانه ها هم تاریخ و فرهنگ یک برهه خاص را معرفی خواهد کرد و هم سابقه شخصیتی و فعالیتی یک فرد در این اماکن بهتر امکان بررسی خواهد یافت و با لحاظ کردن ضعف و قوت‌های هر انسانی در این خانه موزه‌ها می‌توان اخلاق و رفتار شایسته انسانی و میهن‌پرستانه را معرفی کرد.

نوه ستارخان با بیان اینکه مردم باید سرداران ملی این مرز و بوم را بشناسند، گفت: مردم بایستی بدانند ستارخان که بوده، چه فعالیت‌هایی داشته، چگونه وطن‌پرستی را به آسایش ترجیح داده، با شهادت دو برادرزاده جوانش چگونه کنار آمده و چگونه جهان را وداع گفته، چون این مطالب بخش مهمی از تاریخ ما را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه هرکس گذشته خود را نشناسد، آینده روشنی نخواهد داشت، افزود: همه ما باید با تاریخ گذشته به خوبی آشنا باشیم و درس‌های تاریخ را در زندگی خود به کار بندیم.

مجاهدان مشروطه در مسیر اعتلای حقوق بشر و عدالت بودند

 دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی نیز در این دیدار گفت: ستارخان و باقرخان و همه مجاهدین از دوره مشروطیت گرفته تا انقلاب و جنگ تحمیلی، همگی در مسیر اعتلای ایران اسلامی، حقوق بشر و عدالت قدم برداشته اند.

وحید کاظم زاده با اشاره به اینکه ستارخان ، شهید باکری زمان خود بوده است، گفت: تجلیل از فرماندهان ، قهرمانان ملی و شخصیت های افتخار آفرین هر ملت، ضمن اینکه تجلیل از تلاش ها و رشادت های آن چهره های درخشان است، از سویی دیگر الگویابی و ارائه آن به نسل جوان ، نوجو و آرمانگراست.

وی با بیان اینکه در تاریخ آذربایجان، سرداران، دلیر مردان و بزرگانی چون قائم مقام فراهانی، میرزا تقی خان امیرکبیر، ستارخان، باقرخان ، شیخ محمدخیابانی ، ثقة الاسلام، کلنل محمد تقی خان پسیان ، شهید مهدی باکری، شهید علی تجلایی، شهید حمید باکری، شهید شفیع زاده و شهید یاغچیان، الهام بخش بسیاری از حرکتها و انقلابهای فردی و اجتماعی گردیده اند، افزود: آذربایجان الگوهای شایسته در تاریخ خود برای معرفی به نسل جوان دارد و به گواهی تاریخ، شجاع مردان و شیرزنان آذربایجان در همه آوردگاههای علمی، سیاسی، فرهنگی و رزمی هماره از پیشتازان و طلایه داران به شمار می آیند.

دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی با بیان اینکه عرصه های مختلف زندگی و برهه های گوناگون تاریخ، دهها قهرمان در پهنه آذربایجان تربیت کرده که هر کدام درعصر خود و حتی در عصر کنونی الگویی شایسته برای پیروی و انسان سازی هستند، گفت: تلاش ها و مجاهدت های عالمانه و مبارزات افتخار آمیز هر یک از این نامداران همچون ستارخان سردار ملی، درس هایی غنی و پرمحتوا برای نوجوانان و جوانان و سایر اقشار این مرز و بوم، می تواند باشد.

وی افزود: در یک نگاه کلی می توان گفت این الگوها بهترین دروس عملی برای ساختن انسان های پرتلاش و مؤمن و وطن دوست و شجاع است که می توانند الگویی برای مجاهدت در راه استقلال، ایجاد عدالت و آزادی، تحقق حقوق بشر و اعتلای ایران اسلامی باشند.

کاظم زاده با بیان اینکه خانه ستارخان، تنها خانه تسلیم نشده ‌ایران به دشمن در زمان استبداد سیاه محمدعلی شاهی و حمله روس به ایران بود، افزود: ستارخان همان کسی است که در جواب کنسول روس (پاختیانوف) در تبریز که خواستار تأمین جانی و مالی وی و پناه بردن به سفارت روس شده بود گفته بود «من می خواهم هفت دولت زیر سایه بیرق امیر المومنین علی (ع) باشند و شما از من می خواهید زیر بیرق روس بروم! هرگز چنین کاری نخواهد شد».

وی گفت: چنانچه تارخ گواه بود، سردار ملی در سخت ترین روزهای انقلاب مشروطیت، یک تنه بر دل دشمن زد و فقط با 17 نفر از خانه اش در محله امیرخیز تبریز (تنها خانه‌ تسلیم نشده ‌ایران) یا علی گویان به کوچه ها تاخت و هنوز ساعاتی از این خیزش و حمله برق آسای او و یارانش نگذشته بود که تبریز، نسیم خوش آزادی را استشمام کرد و پرچم ایران بر فراز بامها افراشته شد و هر جا که پرچمهای سفید تسلیم یا بیرقهای حمایتی روس و انگلیس نصب شده بودند، بر خاک افتادند.

دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی با بیان اینکه ستارخان و باقرخان به دنبال استقلال و قطع وابستگی ایران از دست اجانب روس و انگلیس بوده و هرگز به فکر جدایی طلبی و هرگونه افکار مذبوحانه دیگری نبودند تا دستاویز تعدادی انگشت شمار باشند، افزود: بایستی تلاش کنیم ستارخان و باقرخان را چنانچه بودند به مردم معرفی کنیم و از هرگونه افراط و تفریط در این زمینه اجتناب نکنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها