سرانجام متروی قم بعد از گذشت مدتی از زمان تصویب آن و گذشت نزدیک به 2 سال از انعقاد تفاهم‌نامه ساخت آن با پیمانکار که به عقد قرارداد منجر نشد، پس از امضای قرارداد رسمی با قرارگاه خاتم‌الانبیا وارد فاز اجرایی شد و پیش‌بینی می‌شود تا 5 سال دیگر به بهره‌برداری برسد.
کد خبر: ۴۲۵۹۵۵

به گزارش مهر، توسعه حمل و نقل ریلی شهر قم با جایگزینی پروژه ساخت منوریل به جای خط B قطار شهری اما و اگرهایی را به همراه داشت؛ اما سرانجام ساخت منوریل و خط A مترو دو پروژه‌ای بودند که در این میان به مرحله اجرایی رسیدند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم درخصوص روند آغاز پروژه مترو در قم گفت: بحث احداث مترو در قم از حدود چهار، پنج سال گذشته آغاز شد؛ اما طی یک سال اخیر روند اجرای این پروژه قوت گرفت و اخیرا نیز روند اجرای آن با قرارداد پیمانی پیش رفته است.

رضا یزدی افزود: طی یک سال گذشته، مطالعات و جلسات تخصصی متعددی در شهرداری مرکز و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم برگزار شد.

وی درخصوص برگزاری مناقصه پروژه مترو قم گفت: در ابتدای کار، تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا امضا شد که به عقد قرارداد نرسید؛ اما در بهمن ماه سال 89 روند تفاهم‌نامه کنار گذاشته و انجام تشریفات قانونی مناقصه آغاز شد. این مناقصه با مبلغ 860 میلیارد تومان، بزرگ‌ترین مناقصه تاریخ قم است.

یزدی به مزیت‌های این مناقصه اشاره کرد و گفت: مبلغ تفاهم‌نامه اولیه با پیمانکار این پروژه 940 میلیارد تومان بود که در جریان این مناقصه به میزان 80 میلیارد تومان کاهش یافت و صرفه‌جویی ریالی صورت گرفت، همچنین در این مناقصه تعداد واگن‌ها به 130 دستگاه ارتقا یافت و برندها و کیفیت واگن‌ها افزایش یافت، بعلاوه در پروسه انجام آن از پتانسیل مشاوران خارجی نیز استفاده شد.

وی به بحث خرید واگن اشاره و اظهار کرد: خرید واگن با پیمانکار است و در برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه نیز فعلا برای بحث خرید زود است؛ اما از این نظر نیز برخلاف پروژه منوریل که واگن‌های آن از خارج خریداری می‌شود، هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: واگن‌های مترو قم ساخت داخل است و تنها باید در بحث کیفیت آن دقت کرد.

وی درخصوص زمان اجرای پروژه متروی قم بیان کرد: بهره‌برداری از این پروژه در 2 فاز تعریف شده است؛ فاز اول از ایستگاه جمکران تا مطهری و فاز دوم تا ایستگاه قلعه کامکار هدایت می‌شود که زمان اجرای کل پروژه 5 سال خواهد بود.

وی در ادامه به دستاوردهای پروژه مترو قم اشاره کرد و گفت: این پروژه باعث حذف خطوط راه‌آهن از درون شهر قم می‌شود، 2 کمربندی قم را به هم وصل می‌کند و با توجه به این‌که هر هفته تعداد زیادی از شیفتگان مسجد مقدس جمکران عازم قم می‌شوند، این پروژه می‌تواند به طور کامل انتقال زائر به این مسجد را پوشش دهد.

یزدی همچنین درخصوص بودجه اختصاص یافته به این پروژه در سال 90 گفت: قرار بود امسال 240 میلیارد تومان به دو پروژه منوریل و متروی قم اختصاص یابد؛ اما بعد از ابلاغ این بودجه به 62 میلیارد تومان رسید که بین این دو پروژه تقسیم می‌شود.

وی یادآور شد: در صورت در اختیار قرار گرفتن اعتبارات، اگر این پروژه 5 ساله به اتمام برسد، در کشور رکورددار خواهد بود.

در ادامه، سرپرست کارگاه ساخت متروی قم نیز با اشاره به مراحل پیشرفت کار در پروژه مترو اظهار کرد: در حال حاضر ایستگاه A3 متروی قم در میدان ولیعصر به طور کامل فعال و نیروها در حال حفر تونل هستند و ایستگاه A2 در میدان بقیه‌الله نیز بزودی فعال خواهد شد.

یوسف یوسفی با اشاره به این که ایستگاه‌های اولویت‌دار در مرحله بعد برای فعال‌سازی ایستگاه قلعه کامکار و میدان کشاورز است، افزود: روند کار به این شکل است تا از دو جبهه جمکران و قلعه کامکار کار انجام شود؛ چراکه اگر از یک طرف کار پیگیری شود، پروژه در زمان مقرر به پایان نخواهد رسید.

وی با اشاره به زمان آغاز حفر تونل در این ایستگاه گفت: کار در تاریخ 23 تیرماه و یک هفته بعد از ابلاغ قرارداد آغاز شد و تاکنون در این مکان به دلیل جلوگیری از ریزش 80 شمع زده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها