مشاور وزیر و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: اتباع افغانی هیچ محدودیتی برای شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه ندارند.
کد خبر: ۴۲۱۳۴۸

سیدمحمد تهوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: براساس ضوابط و مقرراتی که برای ادامه تحصیل پناهندگان در کشور وجود دارد، اتباع افغان نیز در مقاطع مختلف ادامه تحصیل می‌دهند، البته تا سال گذشته امکان ادامه تحصیل آنها تا مقطع پیش‌دانشگاهی میسر بود و این در حالی است که سال گذشته این محدودیت برداشته شده و این اتباع می‌توانند بدون محدودیت در کنکور شرکت و در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

وی  در خصوص ادامه تحصیل فرزندان اتباع افغان غیرمجاز نیز یادآور شد: براساس برنامه‌ای که برای این گروه در نظر گفته شده این افراد می‌توانند تا پایان مهلت خروجشان از ایران با همکاری وزارت آموزش و پرورش و از طریق نهضت سوادآموزی ادامه تحصیل دهند.

تهوری گفت: مقامات کشور افغانستان به دنبال این بودند که افراد مجرد زودتر از افراد متاهل تعیین تکلیف شوند. بر این اساس مقامات ایرانی ابلاغ کردند این برنامه در اولویت طرح ساماندهی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که تعیین تکلیف اتباع غیرمجاز مجرد افغان در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ابتدا ساماندهی اتباع افغان غیرمجاز مجرد و سپس متاهلین براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دستورکار قرار دارد.

تهوری گفت: یکی از تسهیلاتی که برای شرکت‌کنندگان در این طرح مورد تاکید قرار گرفته، معافیت از پرداخت وثیقه برای اتباعی است که در موعد مقرر از کشور خارج شده و به کنسولگری‌ ما در افغانستان مراجعه کنند. این گروه اول تا اطلاع ثانویه از پرداخت وثیقه معاف خواهند بود.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین بحثی که در مورد اتباع غیرمجاز افغان دنبال می‌شود، عزتمندکردن ورود و خروج آنهاست؛ چرا که بسیار اتفاق افتاده در ورودهایی که به صورت غیرقانونی و قاچاق صورت گرفته مشکلات زیادی برای خود این افراد به وجود آمده است. لذا جمهوری اسلامی ایران با این طرح به دنبال نهادینه کردن ورود، اقامت و اشتغال قانونمند اتباع افغانستان است، ضمن آن‌که به عنوان یک کشور قانونمند باید مشخص شود چه افرادی از کجا و در چارچوب‌های قانونی وارد کشور ما می‌شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در مورد مشکلاتی که در خصوص تابعیت مضاعف که مورد پذیرش کشور افغانستان است اما در کشور ما قانون یک تابعیتی است، گفت: یک تابعیتی، قانون کشور ماست و هیچ گونه تجدیدنظری در این رابطه صورت نگرفته؛ لذا تا زمانی که اتباع ترک تابعیت نکنند نمی‌توانند تابعیت ایران را بگیرند. البته مذاکرات زیادی در این خصوص با کشور افغانستان صورت گرفته و مقرر شده سند ترک تابعیت برای افراد مورد نظر را صادر کنند.

خروج افاغنه نسبت به سال گذشته شتاب گرفت

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: سال گذشته 10 هزار و 733 نفر از اتباع افغان از کشور خارج شده‌اند و این در حالی است که تعداد آنها چند ماهه اول امسال 8 هزار و 37 نفر گزارش شده است.

وی  با تشریح جزئیات طرح ساماندهی و تعیین تکلیف اتباع افغان اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های طرح ساماندهی اتباع افغان نسبت به طرح‌های گذشته، داشتن مصوبه شورای عالی امنیت ملی است.

تهوری افزود: پس از این‌که ضوابط آن در دستگاه‌های ذی‌ربط مورد کارشناسی و تهیه و تدوین قرار گرفت به صورت یک طرح جامع به تایید و تصویب شورای عالی امنیت ملی رسید و به عنوان یک ابلاغیه قانونی قابل اجرا برای دستگاه‌های مرتبط است.

به گفته وی در طرح ساماندهی اتباع ابعاد مختلف از جمله غیرمجازین، انسداد مرزها و تسهیل در روند ورود و خروج افغان‌ها پیش‌بینی شده است؛ چرا که در بحث غیرمجازین قانونمندکردن ورود و خروج اتباع از اهداف اصلی طرح است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تصریح کرد: در گذشته آمار روادید ایران در افغانستان حدود 5 هزار مورد بود؛ این در حالی است که تعداد روادیدها به چندین برابر افزایش یافته است. از سوی دیگر زمان روادید به کشور یک ماهه بود که دو بار آن هم برای یک ماه قابل تمدید بود اما در طرح ساماندهی در مرحله اول روادید سه ماهه صادر می‌شود و حدود 9 ماه دیگر قابل تمدید است بنابراین مدت روادیدها به حدود یک سال افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که یکی از مزایای طرح ساماندهی این است که اتباع خارجی ملزم به استفاده از مرز هوایی نیستند و این محدودیت برداشته شده است، افزود: مقامات افغانستان نیز باید تدابیر لازم را برای خروج سهل افراد از مرزهای زمینی پیش‌بینی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها