برخی باغداران می گویند بالارفتن هزینه های تولید و پایین بودن نرخ خرید میوه موجب شده است از خیر باغداری بگذرند

گلستانی‌ها درختان میوه خود را قطع می کنند

تیغه تیز تبر علاه بر جنگل‌های خزری و هیرکانی به ریشه درختان باغات گلستان نیز رسیده است. حمایت نشدن از باغداری، ورود بی‌رویه محصولات کشاورزی و بالا بودن هزینه‌ها سبب شده است تا برخی از باغداران گلستان احساس می کنند چاره‌ای جز قطع درختان باغاتشان ندارند.
کد خبر: ۴۱۶۳۲۰

همچنین پایین بودن قیمت خرید محصولات، نبود بازار مصرف، فقدان نرخ تضمینی خرید و مهم‌تر از همه ورود محصولات خارجی، باغداران گلستان را ناامید از تولید و باغداری کرده است.یک کشاورز روستای اصفهان کلاته که حدود سه هکتار از درختان باغش را قطع کرده است، به خبرگزاری مهر گفت: باغداری دیگر نمی‌صرفد و حمایت از این بخش نیز ضعیف است.

علی‌اصغر مهاجر افزود: در 3 هکتار از باغات با گرفتن وام در 5 سال قبل به تولید محصولات سردرختی نظیر هلو، شلیل، آلو و... پرداختم و اکنون پس از گذشت 5 سال، هنوز نتوانسته‌ام هزینه سنگین این بخش را جبران کنم. وی اظهار کرد: هزینه‌های بالای نهاده‌های کشاورزی نظیر کود، سم، هزینه‌های کارگری و از همه مهم‌تر فروش نرفتن محصولات موجب شد تا تصمیم به قطع درختان بگیرم.

وی عنوان کرد: 5 سال قبل با گرفتن یک میلیون تومان وام برای احداث باغ و حصارکشی به ایجاد باغات سیاه ریشه پرداختم و این در حالی است که سالانه نیز بیش از 3 میلیون تومان برای تولید محصولات هزینه می‌کنم. در حال حاضر هر لیتر سم کشاورزی به قیمت 18 هزار تومان و هر لیتر کودمایع نیز با قیمت گزاف تهیه می‌شود، درحالی که موقع فروش با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستم.این باغدار گرگانی گفت: وضعیت فروش محصولات راضی‌کننده نیست و کشاورز مجبور است محصولات را با قیمت ناچیز در سر خیابان‌ها به فروش رساند؛ چرا که هیچ بازارچه‌ای برای فروش محصولات کشاورزی در منطقه وجود ندارد و تولیدات کشاورزان جلوی چشمانشان درحال فاسد شدن است.

کشاورزان به حال خود رها شده‌اند

دبیرخانه کشاورز گرگان نیز با بیان این‌که کشاورزی منطقه به حال خود رها شده است، از بی‌توجهی مسوولان امر نسبت به این مساله انتقاد کرد.محمدتقی احسن افزود: تولیدات کشاورزان روی دستشان مانده است و توجه مسوولان به این صنعت بسیار ضعیف است. واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، به صرفه نبودن آن و برنامه نداشتن موجب شده است تا کشاورز چاره‌ای جز قطع درختان باغات نداشته باشد.

به گفته احسن، متاسفانه تبر و اره موتوری آخرین راه حل برای باغات منطقه از جمله هلو شده است و برخی از کشاورزان درصدد قطع درختان هستند. وی افزود: چند سال پیش برخی از کشاورزان در پی وضعیت بهتر اقتصادی تصمیم گرفتند تا اراضی‌شان را به باغ تبدیل کنند ولی اکنون از این حرفه ثمری عایدشان نشده است.وی با بیان این‌که محصولات باغی خرید تضمینی نمی‌شود، گفت: حتی خرید تضمینی پیشکش چون هنگام ورود محصولات به بازار شاهد واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی هستیم که این امر خسارت‌های زیادی به تولیدکنندگان وارد کرده است.احسن با بیان این‌که متاسفانه کشاورزان به حال خود رها شده‌اند، گفت: در این وضعیت تبر آخرین راه حل برای باغات منطقه است و در حال حاضر درختان یک باغ چهار هکتاری در آلوکلاته و درختان باغ چهار هکتاری دیگر در اصفهان‌کلاته درحال قطع شدن است.

بالا بودن هزینه ها

دبیرخانه کشاورز به بالا بودن هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هزینه‌های کشاورزان 10 برابر شده و گازوئیل لیتری 16 تومان به 150 تومان رسیده است و قیمت هر کیلوگرم کود از 3 هزار تومان به 14 هزار تومان افزایش یافته است. احسن گفت: قرار بود بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها صرف بخش تولیدات کشاورزی شود که اکنون از بسته‌های حمایتی بخش کشاورزی خبری نیست.

دبیرخانه کشاورز اظهار کرد: کشاورز تولیدکننده گوجه فرنگی، سیب زمینی، نخود، هلو و شلیل نمی‌داند برای فروش محصولاتش چه کند، درحالی که محصولات خارجی بی‌رویه وارد می‌شود.اکنون بر سر جاده‌ها و راه‌های اصلی و فرعی گلستان، شاهد حضور کشاورزانی هستیم که سردرختی محصولات باغی نظیر هلو، شلیل و... را به صورت جزیی و با قیمت بسیار ناچیز بفروش می‌رسانند و برنامه‌ای برای فروش عمده این محصولات وجود ندارد.خبرگزاری مهر در گزارش خود ، دیدگاه مسوولان جهاد کشاورزی استان گلستان را درباره قطع شدن درختان و وضعیت باغداری این منطقه منعکس نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها