داوود اوغلو پس از سفر به مصر، لیبی و عربستان به ایران آمد و قرار است پس از آن به بحرین، لبنان و سوریه برود

مذاکرات ایران و ترکیه درباره سوریه

عصر دیروز احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به تهران آمد تا با همتای ایرانی خود و سایر مسوولان کشورمان دیدار و گفت‌وگو داشته باشد؛ گفت‌وگویی که درباره تحولات منطقه و با محوریت سوریه شکل گرفت. به این ترتیب روز گذشته تهران میزبان کشوری بود که درباره آنچه در سوریه می‌گذرد، ‌موضعی متفاوت با ایران داشته و ضمن محکوم کردن اقدامات بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مواجهه با معترضان سوری،‌ تعدادی از آنان را که دست به مهاجرت زده‌اند در خاک خود پناه داده است.
کد خبر: ۴۱۵۳۶۱

این در حالی است که هم تهران و هم آنکارا بر عادی‌شدن شرایط در سوریه تاکید دارند. در چنین شرایطی روز گذشته وزیر خارجه ترکیه به ایران آمد و آن‌طور که علی‌اکبر صالحی همتای ایرانی داوود اوغلو اعلام کرد، جلسه مهمی در رابطه با تحولات منطقه بخصوص موضوع سوریه در دستور کار بوده است.

صالحی تاکید کرد: سوریه برای منطقه کشور مهمی است و نزدیکی افکار سیاسی ایران و سوریه می‌تواند زمینه‌ساز صلح و امنیت در منطقه باشد.

داوود اوغلو که قبل از ورود به ایران، عازم عربستان شده بود، با سعود الفیصل، همتای سعودی خود نیز ملاقات کرده بود. وی قبل از عربستان به مصر و لیبی رفته بود.

آن‌طور که خبرگزاری آناتولی گزارش داد، وی بنا بود پس از این ملاقات به ترکیه بازگردد، اما پس از گفت‌وگو با پادشاه عربستان و همتای سعودی خود مستقیما به تهران سفر کرد. هر چند جزئیات مذاکرات وزرای خارجه ترکیه و عربستان هنوز منتشر نشده، اما بنا بر گزارش‌های موجود بحران‌های اخیر در منطقه بخصوص اوضاع سوریه هدف اصلی این گفت‌وگوها بوده است و طرف ترک هم فرصت دارد، از نزدیک دیدگاه‌های ایران درباره سوریه را دریابد.

گفته می‌شود تور منطقه‌ای وزیر خارجه ترکیه تا سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و داوود اوغلو بعد از ایران، به بحرین، لبنان و سوریه نیز سفر خواهد کرد.

ترکیه تمایل زیادی برای افزایش نقش بین‌المللی خود در منطقه دارد برای همین سال گذشته به همراه برزیل در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران موضعی اتخاذ کردند که ضمن جلب رضایت ایران، بتواند تنش به وجود آمده بین تهران و گروه 1+5 بر سر نحوه تبادل اورانیوم‌های غنی شده ضعیف و قوی را مرتفع کند.

پس از آن به عنوان پل ارتباطی با غرب، توانستند بیانیه‌ای توافقی را به منظور تبادل سوخت رآکتور هسته‌ای تهران، به امضای وزرای خارجه 3 کشور ایران، ترکیه و برزیل برسانند؛ رویدادی که در میانه راه با مخالفت آمریکا مواجه شد.

به گزارش بخش مطبوعاتی سفارت ترکیه در تهران، وزیر امور خارجه این کشور پس از انجام سفر یک روزه خود، ‌امروز بعدازظهر ایران را به مقصد ترکیه ترک می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها