روز جمعه ، موشک HEAT 1-X با موفقیت پرتاب شد

موشک آماتوری دانمارکی ها به آستانه فضا سفر کرد

موشک آماتوری HEAT 1-X به همراه کپسول تیکو براهه توسط گروهی غیر دولتی طراحی و ساخته شده بود و حضور بخش خصوصی در فضا را نوید می دهد
کد خبر: ۴۰۷۳۳۱

سرانجام تلاش گروهی از راکت سازان آماتور دانمارکی جواب داد و تنها یک روز پس از تاریخی که از پیش حدس زده می شد، راکت زیر مداری غیر انتفاعی و آماتوری دانمارکی با موفقیت روز جمعه از سکوی پرتابی که ویژه پرتاب موشکهای بالستیک و مستقر در دریای بالتیک بود به آسمان پرتاب شد.


این پرتاب موفقیت بی نظیری برای افراد غیر حرفه ای بود که قصد دارند موشکهای آماتوری خود را برای پرتاب های زیر مداری به فضا بفرستند.


پرتاب زیر مداری به پرتاب هایی گفته می شود که در آن موشک یا پرتابه به ارتفاعی در حدود 100 کیلومتری پرتاب می شود. 100 کیلومتری سطح زمین را به صورت قرار دادی مرز فضا می دانند و این همان مداری است که نخستین پرتاب های سرنشین دار ایالات متحده نیز به آن مقصد انجام شد.

راکت دانمارکی که البته بی سرنشین بود اگرچه چند آزمون قبلی را با موفقیت طی نکرده بود و در این مرحله نیز در چند مرحله برخلاف انتظار طراحان عمل کرد اما تیم طراح آزمون روز جمعه را موفقیتی کامل برای پروژه خود می دانند.


 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



لحظه پرتاب موشک دانمارکی  - عکس از Bo Tornvig


این پروژه از دو بخش تشکیل شده است نام پرتابگر اصلی HEAT 1-X است که کپسولی به نام تیکو براهه ( به نام ستاره شناس برجسته دانمارکی) را با خود حمل می کند. این کپسول به گونه ای طراحی شده است که بتواند یک مسافر را با خود به فضا ببرد. اطلاعات جمع شده در این آزمایش می تواند طراحان را مطمئن کند که آنها به زودی قادر به اعزام انسان به ارتفاعات زیر مداری با استفاده از این فناوری هستند.


این پرواز 21 ثانیه به طول انجامید و توانست به سرعت مرز سرعت صوت را پشت سر بگذارد . پس از رسیدن به مرز فضا قرار بود چترهای نجات کپسول تیکو به طور کامل باز شوند و آن را به زمین باز گردانند اما این مرحله به طور کامل با موفقیت همراه نبود و در نتیجه هنگام فرود کپسول خساراتی به آن وارد شد که همین خسارت ها می تواند اطلاعات با ارزشی برای این گروه به همراه داشته باشد که بتوانند برای بهبود پروژه از آن استفاده کنند.


این پروژه از سوی موسسه ای غیر انتفاعی به نام کپنهاگن ساب اوربیتال مدیریت و اجرا می شود مدیریت آن بر عهده کریستین فون‌بنگتسون و پیتر مدسن است.

 



 



 



 



 



 



 



 

ساختار کپسول تیکو براهه و طرح شماتیک آن – عکس کپنهاگن ساب اوربیتال


این گروه همه مراحل طراحی و ساخت این موشک را به شکل غیر انتفاعی و با کمک نیروهای داوطلب انجام داده اند و در نهایت امیدوارند بتوانند توریست های فضایی را با کمک این موشک به سفرهای زیر مداری بفستند. در زیر کپسول تیکو براهه دیواره شیشه ای قرار دارد که مسافران آینده بتوانند زمین زیر پای خود را از پشت آن ببینند.


در سال های اخیر تلاش بخش خصوصی برای فتح فضا و اعزام فضانورد و توریست به فضا سرعت بیشتری گرفته است که از جمله آنها می توان به برگزاری جایزه انصاری – ایکس با حمایت انوشه انصاری ،نخستین بانوی فضا گرد جهان اشاره کرد و همچنین به طرح هایی که ریچارد برانسون برای توسعه گردشگری فضایی زیر مداری در قالب پروژه ویرژن گالاگتیک در دست اجرا دارد.


این پروژه گام بزرگی در راستای توسعه گسترش دامنه صنعت انحصاری هوا – فضا به حوزه فعالیت های آماتوری دانست که در آینده می تواند نقش موثری برای فتح فضا ایفا کند.

منبع: پاپ ساینس/ بازنویسی: پوریا ناظمی


منابع تصاویر: کپنهاگن ساب اوربیتال 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها