لاله واژگون خراسان شمالی در خطر انقراض

اشک مریم خوراک دام می شود

مسئول بهره برداری منابع طبیعی خراسان شمالی با اشاره به رویش لاله های واژگون در ارتفاعات این استان گفت: چرای احشام و چیدن این گیاه برای استفاده دارویی آن را در معرض انقراض قرار داده است.
کد خبر: ۳۹۷۰۳۷

حسن نصرتی در گفتگو با مهر اظهارداشت: لاله واژگون یا اشک مریم از خانواده لیلیا سه است که در رویشگاههای طبیعی استان خراسان شمالی از نیمه اول فروردین می روید.

وی بیان داشت: استان چهار محال بختیاری همچنین استان های جنوبی و غربی ایران از مهمترین رویشگاههای طبیعی این گونه در ایران به شمار می روند که در این نقاط لاله واژگون به رنگ قرمز و زرد خاص می روید.

وی خاطر نشان کرد: این گونه در ارتفاعات خراسان شمالی از جمله در کوه های  خمبی و سرای شهرستان گرمه، غرب کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی شهرستان مانه و سملقان، کوههای بهار شهرستان جاجرم و کوه تکل قزراز و جرگلان و سالوک به رنگ صورتی مایل به زرد می روید.

به گفته وی، با توجه به این که این گونه در میان پوشش های گیاهی رویشگاههای طبیعی استان، بسیار چشم نواز و زیبا است، با این وجود، این گونه به دلیل ارزش های دارویی اش یا حتی تامین علوفه خوراک دام از سوی بهره برداران چیده می شود.

وی تصریح کرد: افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، چرای بی رویه دام در مراتع، چیدن آن از سوی بهره برداران، نسل لاله واژگون در استان را تهدید می کند.

این در حالی است که فلات ایران و کشورهای شرقی همجوار که در ارتفاع هزار و 500 متری از سطح دریا واقع شده اند، به طور اخص رویشگاه طبیعی این گونه می باشند.

مسئول اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان در خاتمه با بیان اینکه پیاز خشک و خرد شده این گونه به صورت جوشانده برای رفع دل پیچه، بی خوابی نوزادان و رفع تشنگی بسیار موثر است، یاد آور شد: در فصول مناسب با انتقال پیاز آن از دیگر استان ها می توان غنای پوشش این گونه را همراه با تنوع رنگ در میان پوشش های گیاهی استان حفظ کرد.

لاله واژگون برای نخستین بار در سال 1576 میلادی از سوی جهانگردان اروپایی از کشور ایران به اتریش و سایر نقاط دنیا انتقال یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها