گفت‌وگو با جواد رفوگر، رئیس انستیتوی کشتی

انقلاب عظیم کشتی ایران در راه است

جواد رفوگر با سابقه زیاد مدیریتی در کشتی ایران و به عنوان فردی دانشگاهی و تحصیلکرده، گرچه ابتدا از منتقدان مدیریت محمدرضا یزدانی‌خرم در فدراسیون کشتی به حساب می‌آمد و حتی برای آن‌که حرف‌هایش را به سمع و نظر جامعه کشتی برساند، در انتخابات ریاست این رشته ثبت نام کرد، اما امروز او در کنار یزدانی خرم قرار گرفته است تا به عنوان رئیس انستیتوی فدراسیون کشتی، مبحث مهم نوسازی کشتی از سنتی به مدرن را به اجرا بگذارد. با او درباره روند علمی شدن کشتی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که از نظر می‌گذرد.
کد خبر: ۳۹۳۵۴۴

جواد رفوگر به عنوان کسی که عقبه مدیریتی ریاست و دبیری فدراسیون کشتی را به همراه دارد و سال‌ها در دانشگاه تدریس کرده است، چه اهدافی را در انستیتوی بین‌المللی کشتی دنبال می‌کند؟

همان‌طور که مطلع هستید با این‌که حدود 22 سال می‌شود بحث انستیتوی بین‌المللی کشتی مطرح است، اما مدت‌ها بود که این مرکز علمی کاری جز برگزاری کلاس‌های مربیگری درجه 1، 2 و 3 انجام نمی‌داد. در دوره مدیریت جدید این مرکز، ما ابتدا اهداف جدیدی را ترسیم کردیم تا با توجه به این‌که انستیتو یک مرکز علمی است کارهای آکادمیک را مورد توجه قرار داده و با اصول علمی، گرهی از مسائل و مشکلات کشتی باز کند. بنابراین بر اساس اهداف و تفکراتی که سرلوحه کار فدراسیون است تلاش خواهیم کرد شرایطی ایجاد کنیم که مربیان و کشتی‌گیران ما به طور علمی به کشتی نگاه کنند.

چه شرایطی باعث شد شما به این سمت حرکت کنید؟ آیا آسیب‌شناسی وضعیت کشتی، شما را بر آن داشت که علمی‌سازی را در این رشته مورد توجه قرار دهید؟

خب، طبیعی است که مرکز علمی باید کار علمی انجام دهد، در غیر این صورت فلسفه وجودی آن زیر سوال می‌رود. پاسخ سوال شما مثبت است یعنی ما پس از آسیب‌شناسی که از وضعیت کشتی کشور انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم اگر به سمت علمی‌سازی نرویم از دنیا عقب می‌افتیم. علی‌رغم این‌که کشتی ما در دنیا جایگاه خوبی دارد، اما برای حفظ و ارتقای این جایگاه باید این رشته پرطرفدار را به صورت علمی پیش ببریم. در این رابطه ما حتی بحث تکنیک را هم سرلوحه کارمان قراردادیم و طبق آسیب‌شناسی صورت گرفته دیدیم که از نظر تکنیک هم عقب هستیم. این درست که کشتی ما از تکنیک‌های ناب ایرانی بهره می‌برد، اما با توجه به شرایطی که فدراسیون جهانی به دنبال تغییر قوانین ایجاد کرده است و دائما نیز آنها را تغییر می‌دهد، تکنیک ما هم زیر سوال رفته و کمتر شاهد آن هستیم که قهرمانان ما تکنیک‌های ناب ایرانی را اجرا کنند. به همین دلیل از متخصصان خود خواستیم بررسی‌های لازم را در این رابطه انجام دهند.

متاسفانه وضعیت کشتی ما امروز طوری شده که در بیشتر موارد تهی از فن و اجرای تکنیک‌های ناب ایرانی شده است و عمدتا کشتی‌گیران رو به هُل دادن آورده‌اند و کشتی رفته رفته از اصالت و جذابیت خود خالی شده است.

همین طور است. تمام تلاش ما این است که ابتدا گارد کشتی‌گیران را اصلاح کنیم. واقعیت این است که ما حتی در گارد کشتی هم با مشکل مواجهیم. خیلی از مربیان ما که بسیار هم زحمت می‌کشند در بحث گارد با هم اختلاف نظر دارند و اگر بتوانیم این مهم را به نتیجه برسانیم کار بزرگی انجام داده‌ایم. به هر صورت و با توجه به جمیع جهات آیین‌نامه متقن و قابل اجرایی را برای انستیتو تدوین کردیم. آیین‌نامه‌ای که چون وجود خارجی نداشت 10 ماه روی آن کار شد. پیش از این نیز تنها دستورالعمل واحدی بود که از سوی سازمان تربیت بدنی به همه فدراسیون‌ها ابلاغ شده بود. این دستورالعمل هم فقط می‌توانست برای برگزاری کلاس‌های مربیگری درجه 3 به کار ما بیاید و برای درجه 2 و درجه یک چون کار تخصصی باید صورت گیرد با مشکل مواجه می‌شدیم. به همین دلیل سرفصل‌های دروس را هم تغییر دادیم و یک سری سرفصل‌هایی اضافه کردیم که با کشتی سنخیت دارند. بعد از تدوین آیین‌نامه، برنامه‌ریزی کردیم که به مجرد این‌که مربیان ما بخواهند از درجه 3 به درجه 2 مربیگری ارتقا یابند، برای این کار 3 سال فرصت دارند. خود این 3 سال را هم به 3 سطح A ،‌B و C دسته‌بندی کردیم که هر مربی برای ارتقای جایگاه خود باید ظرف 3 سال این سه سطح را پشت سر بگذارد.

مراحل اجرای این آیین‌نامه به چه ترتیبی پیش می‌رود و ضمانت اجرایی آن چیست؟

این آیین‌نامه به تصویب فدراسیون کشتی رسیده است و از این حیث مشکلی وجود ندارد. در حال حاضر در انستیتو یک دوره گذار را سپری کرده و تلاش داریم بتدریج آیین‌نامه را پیاده کنیم. اکنون در هیات‌های کشتی سراسر کشور، کمیته‌های آموزش را تشکیل داده ایم. قبلا فقط کمیته مربیان وجود داشت، اما حالا با تشکیل کمیته آموزش و به صورت هماهنگ و واحد در جهت رفع کمبودهای استان‌ها برنامه‌ریزی کرده و قدم بر می‌داریم. خوشبختانه در حال حاضر هماهنگی خیلی خوبی با کمیته‌های آموزش همه استان‌ها داریم و شرح وظایفی برای آنها نوشته شده است تا کار هیچ یک بی‌نتیجه نباشد و به عبارتی از کار سمبلیک پرهیز شود.

بهتر نیست این دوره‌های مربیگری را در تهران و زیر نظر مستقیم انستیتو برگزار کنید تا هم به لحاظ تدریس و هم به لحاظ نظارت شرایط مطلوب‌تری فراهم آید؟

ما برای سال 90 طوری برنامه‌ریزی کردیم که دوره‌های ارتقای مربیگری از 3 به 2 و از 2 به یک را در تهران برگزار کنیم و تنها درجه 3‌ها را در استان‌ها و با نظارت کمیته‌های آموزش برگزار خواهیم کرد. برای دوره‌های ارتقا هم در حال تدوین آیین‌نامه هستیم تا این دوره‌ها با نظارت کافی در تهران برگزار شود. هدف اصلی ما ارتقای دانش مربیان است و برای این مهم و مطابق با استانداردهای جهانی از هر روشی بهره می‌گیریم.

بی‌تردید علمی‌سازی کشتی تنها به بحث ارتقای فنی و تکنیکی مربیان محدود نمی‌شود. در زمینه مباحثی چون تغذیه و روان‌شناسی چه برنامه‌ای دارید؟

رفوگر: تمام تلاش ما این است که ابتدا گارد کشتی‌گیران را اصلاح کنیم. خیلی از مربیان ما که بسیار هم زحمت می‌کشند در بحث گارد با هم اختلاف نظر دارند و اگر بتوانیم این مهم را به‌ نتیجه برسانیم کار بزرگی انجام داده‌ایم

در قالب کمیته‌های تخصصی این مباحث نیز مورد توجه قرار دارد. حضور استادان دانشگاه در کمیته‌های تغذیه، روان‌شناسی و... زمینه خوبی را برای برنامه‌ریزی کلان در حوزه‌های تخصصی فراهم کرده است. ضمن آن‌که متخصصان تغذیه، روان‌شناس، بدنساز و... نیز از طریق این کمیته‌ها به تیم‌های ملی معرفی خواهند شد.

با توجه به سنتی بودن کشتی، دوره گذار به علمی شدن این رشته می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد. با این مساله چطور کنار آمده‌اید؟

خوشبختانه استقبال چشمگیری از کلاس‌های مربیگری و کارگاه‌های دانش‌افزایی کشتی صورت گرفته است و مربیان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر می‌خواهند در عالم مربیگری کشتی موفق شوند نباید از مطالعه غافل شوند.

خوشحالم که اعلام کنم امروز ارتباط بسیار خوبی با هیات‌های کشتی سراسر کشور داریم و یزدانی‌خرم، رئیس فدراسیون کشتی نیز حمایت بسیار خوب و دلگرم کننده‌ای از ما دارد و بستر کار را فراهم کرده است. برای بررسی وضعیت کشتی فرنگی، حسین ملاقاسمی از پیشکسوتان این رشته را دعوت به کار کردیم و او با حضور در استان‌ها ضمن تهیه فیلم و عکس از وضعیت کشتی‌ این شهرستان‌ها گزارش‌های مبسوطی را به انستیتو ارائه می‌کند تا ما با جمعبندی لازم از مسائل و مشکلات برای بهبود وضعیت برنامه‌ریزی کنیم. البته در نظر داریم در کشتی آزاد نیز این روش را مورد توجه قرار دهیم. این‌که می‌گویم امروز انگیزه‌های خوبی برای کار علمی در کشتی ایجاد شده، تنها یک شعار نیست. شاهد مثال نیز تعداد بازدیدکنندگان از سایت انستیتوست که از 100 مراجعه‌کننده روز‌های اول، امروز به 6 هزار مراجعه کننده در روز رسیده‌ایم.

واقعا جالب است. پس در چنین شرایطی باید چشم انتظار روزهای خوب و روشنی برای کشتی باشیم.

به هر حال این میزان استقبال، انگیزه ما را نیز دوچندان کرده است. اگر چه مربیان ما به لحاظ فن و بند کشتی در ردیف بهترین مربیان هستند، اما به طور طبیعی در کنار توجه به تمام جنبه‌های علمی مربیگری، آنان برای بین‌المللی شدن باید به زبان انگلیسی نیز مسلط باشند تا بتوانند ضمن حضور در کلاس‌های مربیگری فدراسیون جهانی، بعدها نیز به عنوان مدرس فیلا در دیگر کشورها به تدریس بپردازند.

فکر می‌کنید چه زمانی اقدامات انستیتو نمود عینی در کشتی ایران خواهد داشت؟

مستحضرید که کار تعلیم و تربیت پروسه زمانبری است، با این حال فکر می‌کنم نتیجه این روند را تا 5 سال دیگر در کشتی ایران مشاهده کنیم، چون باید روی رده‌های سنی پایین بیشتر کار کنیم و با تربیت مربیان اختصاصی نونهالان و نوجوانان، کاری اساسی و بنیادین انجام دهیم. در هر صورت ما علاقه‌مند هستیم کشتی ایران همیشه شهره آفاق باشد و کسانی که عاشق کشتی هستند نمی‌توانند افول کشتی را ببیند. به هر حال اگر ما به نقطه‌ای برسیم که مربی ما پیش از شرکت در تمرینات با برنامه و مطالعه کارش را در هر جلسه تمرینی شروع کند، یقین بدانید آن روز انقلاب عظیمی در کشتی ایران شکل گرفته است.

مشکلاتی هم برای پیاده کردن ایده‌های خود دارید؟

طبیعی است که هر کاری مسائل و مشکلات خاص خود را دارد و ما در این بخش به فرهنگ‌سازی نیاز داریم تا این روند به طور کامل فراگیر شود. خوشبختانه دید مسوولان فدراسیون بر این است که همه مسائل آموزشی کشتی باید از طریق انستیتو صورت گیرد، حتی مبحث تمرینی مربیان تیم ملی.

به عنوان کسی که از جنس کشتی هستید و این رشته را آسیب‌شناسی کرده‌اید، دلیل تهی شدن تیم ملی کشتی آزاد از ستارگان بزرگی همچون برادران خادم، جدیدی، دبیر و حیدری چیست؟

به اعتقاد من کم‌کاری از سوی باشگاه‌هاست و تا وقتی سیستم ورزش همچون گذشته از باشگاهداری حمایت نکند این خطر همچنان کشتی را تهدید می‌کند. به عبارت ساده‌تر تا زمانی که مربی یک باشگاه هدفش از جذب کشتی‌گیر افزایش درآمد فردی باشد ما به جایی نخواهیم رسید، چون این باشگاه‌ها هستند که باید در مسیر سازندگی قدم برداشته و کشتی‌گیر بسازند.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها