مرحله اول عملیات مرمت و بازسازی مسجد جامع بجستان از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی در مدت 3 ماه به پایان رسید.
کد خبر: ۳۷۲۱۸۶

به گزارش میراث آریا، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی مهدی ذوالفقاری مسئول نمایندگی میراث فرهنگی بجستان ضمن بیان این مطلب گفت: مهم ترین بنایی که از سده نهم هجری در شهرستان بجستان باقی مانده، مسجد جامع است که در زمان شاهرخ تیموری به سعی و اهتمام « محمد بن فخرالدین بن سیف الدین بن مقدم بجستانی » بنیان شده و تاریخ اتمام آن بر اساس کتیبه موجود سال 812 هجری است.

وی اظهار داشت: این مسجد در حال حاضر مشتمل بر دو ایوان بر دو سوی صحن مربع شکل آن است و بر انتهای ایوان جنوبی ( قبله ) محرابی مقرن کاری تعبیه شده ضمن اینکه در سمت غرب مسجد نیز شبستانی قرار دارد که سقف آن بر فراز ستون‌هایی استوار شده است.

به گفته مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بجستان ایوان شمالی بنا در سال 1024 (ه ق) در عصر صفویه توسط حاج ناصرالدین محمد بن احمد مرمت شده است.

ذوالفقاری افزود: در برنامه ساماندهی این مسجد کف شبستان ضلع غربی آجر فرش شده و همچنین در این فضا کانالی برای عبور ابزار و ادوات تأسیساتی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: در این مرحله نور پردازی و مفروش کردن شبستان، اجرای تأسیسات سرمایشی و گرمایشی و رنگ آمیزی داخل شبستان، غرفه‌ها و ایوان‌های مسجد با اعتباری بالغ بر 150 میلیون ریال و با کمک هیأت امنا صورت گرفته است.

مسئول نمایندگی بجستان در ادامه افزود : تمامی در و پنجره‌های قبلی مسجد تعویض و به جای آن در و پنجره‌های چوبی که توسط استادان و هنرمندان کارگاه نجاری اداره کل ساخته شده است جایگزین شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله همچنین دو محراب ایوان قبله و داخل شبستان نیز توسط کارشناسان آسیب شناسی و مستند سازی شد که با پایان یافتن این مرحله عملیات بام سازی شبستان و دیوار چینی ضلع غربی شبستان آغاز شده است .

وی در پایان گفت: با آماده سازی مسجد مکان مناسبی برای سوگواری عزاداران امام حسین (ع) فراهم شده است و انتظار می‌رود مردم و عزاداران در حفظ این بنای ارزشمند توجه لازم را داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها