فناوری‌های جدید همچون سیستم‌های مسیریاب در کنار این‌که زندگی راحت‌تری را برای مردم سراسر جهان به ارمغان می‌آورند، بعضی مواقع اشتباه شرکت‌های طراح و سازنده آنها، مشکلاتی ایجاد می‌کند که تا مدت‌ها باعث بروز جنگ و جدل در مجامع ملی یا حتی بین‌المللی می‌شود. در واقع نباید اشتباهات مسیریاب گوگل را در راهنمایی غلط کاربران در پیداکردن آدرس‌های مختلف (که اتفاقا زیاد هم اتفاق می‌افتد) خلاصه کرد، چرا که به عنوان مثال این سرویس در رویدادی عجیب محل مجسمه آبراهام لینکلن را با مجسمه فرانکلین دی روزولت که حدود یک کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند، تغییر داد. اما همین موضع در ابعاد بزرگ‌تری هم اتفاق افتاد و این بار قرار گرفتن نیمی از معبد خمر در خاک تایلند باعث شد تا دولت کامبوج در پی اختلاف مرزی با این کشور نقشه‌های گوگل را مسبب اصلی بداند و بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی جهان را به غیرمسوول‌بودن متهم کرد.
کد خبر: ۳۶۵۶۴۲

البته نقشه گوگل در حالی مورد انتقاد دولت کامبوج قرار گرفت که این شرکت اینترنتی معمولا برای جلب رضایت کشورهایی که با همسایگان خود بر سر مالکیت اراضی اختلاف دارند، نقشه‌های مناطق محلی آنها را مطابق با موضع رسمی دولت آن کشور نشان می‌دهد.

نمونه بارز این اقدام هم نسخه‌های هندی و چینی نقشه گوگل است که در آنها منطقه «آروناچال پرادش» که مالکیت آن مورد اختلاف چین و هند است را به شکل متفاوتی نشان می‌دهند. نسخه چینی نقشه گوگل بخش‌های آروناچال پرادش را در داخل مرزهای چین نشان می‌دهد، در حالی که نسخه هندی، این ایالت را به عنوان بخشی از هند به تصویر کشیده است. هرچند هر دوی این نسخه‌ها از نسخه بین‌المللی نقشه گوگل که آروناچال پرادش را به‌شکل منطقه مورد اختلاف با خطوط شکسته در نقشه نشان می‌دهد، فرق دارند.

با وجود تمام این ملاحظات به نظر می‌رسد گوگل در حال حاضر با دردسر بزرگ دیگری دست به گریبان شده و بروز یک مشکل در نقشه‌های گوگل باعث شده تا احتمال درگیری‌های بین‌المللی در آمریکای مرکزی افزایش یابد.

آغازگر این مشکل جدید، فرمانده ارتش نیکاراگوئه است که با استفاده از نقشه‌های گوگل به خاک کشور کاستاریکا تجاوز کرده و نیروهای خود را به منطقه‌ای در امتداد رودخانه مرزی بین دو کشور ( طبق نقشه‌های گوگل ? هزار متر در اطراف این رودخانه به کشور نیکاراگوئه تعلق دارد) منتقل کرده و یک اردوگاه جنگی نیز در آنجا راه‌اندازی کرده است.

این فرمانده حتی پرچم کشور کاستاریکا را پایین کشیده و ضمن بالا بردن پرچم کشور خود، اقدام به تمیز کردن اطراف رودخانه و جمع‌آوری رسوبات آن کرده و کشور کاستاریکا را به عدم رعایت مرز‌های بین‌المللی و آلودگی محیط زیست متهم کرده است. سکوت مسوولان گوگل نسبت به این مساله در حالی ادامه می‌یابد که تنش در روابط بین دو کشور در حال افزایش است.

رئیس‌جمهور کاستاریکا هم که کشورش بدون نیروی نظامی بوده و فقط دارای پلیس است طی نطقی تلویزیونی شهروندان خود را به آرامش دعوت کرده و این‌گونه اقدامات را دسیسه‌ای بی‌نتیجه قلمداد کرده است.

بهاره صفوی / گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها