از نخستین دقایق بامداد دیروز با پیوستن رانندگان بخش حمل و نقل جاده‌ای در فرانسه به اعتصاب‌ها، موج اعتراض‌های ضد سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت این کشور به مرحله تازه‌ای وارد شد. بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، با آغاز هفته کاری در فرانسه و از نیمه شب یکشنبه هزاران راننده کامیون و اتوبوس برای نشان دادن نارضایتی خود از سیاست‌های دولت نیکلا سارکوزی و فرانسوا فیون با حرکت آهسته در جاده‌های مناطق مختلف بویژه در غرب این کشور سبب کندی رفت و آمدها شده‌اند. این حرکت پس از آن صورت می‌گیرد که اعتصاب لکوموتیورانان و شبکه راه‌آهن سبب شده است تا مردم با وجود بیمی که از کمبود سوخت دارند، برای انجام فعالیت‌های خود به رفت و آمد جاده‌ای روی بیاورند.
کد خبر: ۳۶۱۲۳۵

اعتصاب و حرکت اعتراضی رانندگان سبب دشواری رفت و آمد خودروهای حمل دانش‌آموزان مدارس نیز شده است و بی‌شک اختلال‌های جدی‌تری را در زندگی روزمره مردم در سراسر این کشور ایجاد خواهد کرد. تمام این اقدامات با هدف اعتراض به تصمیم دولت سارکوزی است که قصد دارد سن بازنشستگی را از 60 به 62 سال افزایش دهد، اما با توجه به تمام این اعتراض‌ها، سارکوزی قول داده از طرح خود عقب نشینی نکند. فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه نیز که در روزهای گذشته کمتر خود را در صحنه رویدادهای اخیر نشان داده بود روز یکشنبه جلوگیری معترضان از سوخت‌رسانی و متوقف کردن زندگی جاری را غیرقانونی دانست.

این در حالی است که اتحادیه‌ها اعلام کرده‌اند امروز در آستانه تصویب نهایی لایحه تغییر نظام بازنشستگی، ششمین راهپیمایی سراسری را برگزار می‌کنند. نکته مهم در تظاهرات پیشین حضور دانش‌آموزان و دانشجویان بود که به گزارش منابع خبری تاکنون 57 نفر از آنها دستگیر شده‌اند. همچنین در ادامه این اعتراض‌ها ماموران پلیس روز گذشته با دانش‌آموزان دبیرستانی معترض به سیاست‌های دولت در منطقه نانتر درگیر شدند و برای متفرق کردن آنان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

مشکل تامین سوخت

در همین حال خبرهای رسیده حاکی است با بسته شدن تعداد بیشتری از مراکز ذخیره سوخت از سوی اعتصاب‌کنندگان، کمبود سوخت در فرانسه بیش از پیش سبب نگرانی شده است. از هفته گذشته تمامی 12 پالایشگاه فرانسه به اعتصاب فرو رفته‌اند و دولت این کشور سعی کرد با استفاده از نیروهای نظامی در سحرگاه تعدادی از آنها را به زور بازگشایی کند.

در این مدت اخبار ضد و نقیضی از بازگشایی تعدادی از پالایشگاه‌ها به وسیله نیروهای نظامی فرانسه منتشر شد، اما آخرین گزارش‌ها همچنان حاکی است که دیروز تمامی پالایشگاه‌ها در اختیار اعتصاب‌کنندگان بود. در همین راستا یک مقام صنفی فرانسه گفت اعتصاب اتحادیه‌های صنفی در این کشور موجب شده است که حدود 1500جایگاه سوخت‌رسانی دیروز با کمبود یا فقدان سوخت برای عرضه روبه‌رو شوند.

با نرسیدن سوخت به برخی از فرودگاه‌ها و پایان 48 ساعت استفاده از ذخایر آنها، خبرگزاری فرانس 24 اعلام کرد که تداوم این اعتصاب‌ها دیروز منجر به لغو 50 درصد پروازهای فرودگاه پاریس و دیگر فرودگاه‌های این کشور شد.

رضایت مردم از اعتصاب‌ها

نتایج نظرسنجی‌ها از مردم فرانسه نشان می‌دهد، 71 درصد آنها به اعتراض کارمندان به سیاست‌های دولت در زمینه اصلاح نظام بازنشستگی نظر مساعد دارند. در همین رابطه روزنامه فرانسوی لو پاریزین دیروز نوشت: در آستانه برگزاری موج جدید اعتراضات و اعتصاب‌ها در فرانسه، نظرسنجی انجام شده در روزهای پانزدهم و شانزدهم اکتبر (23 و 24 مهر ماه) نشان داد که 52 درصد مردم فرانسه از این اعتصاب‌ها حمایت می‌کنند و 19 درصد مردم نیز اگر چه به طور مستقیم از این اقدامات حمایت نکردند، اما با آن موافقند. این گزارش حاکی است، تنها 18 درصد فرانسویان با این‌گونه اعتراضات به سیاست‌های دولت مخالفند و 9 درصد آنان نیز نسبت به آن بی‌تفاوتند.

به هر حال با تمام این اوصاف باید منتظر جلسه چهارشنبه سنای فرانسه بود تا دید که آیا دولت سارکوزی در برابر خواسته‌های مردم کوتاه خواهد آمد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها