جاده زیبا و پرپیچ و خم چالوس که روزی برای مردم تهران و حتی دیگر استان‌های کشور، جاده‌ای ناامن و خطرناک برای سفر تلقی می‌شد، امروز به یکی از پرتردد و پرترافیک‌ترین جاده‌های کشور تبدیل شده است؛ هرچند که جاده‌های دیگر منتهی به شهرهای شمالی کشور نیز نظیر هراز و رشت، شرایطی بهتر از آن ندارند. اگر برای یک تعطیلات آخر هفته که با یکی دو روز تعطیلی مناسبتی دیگر نیز همراه شده است، قصد سفر به شهرهای شمالی را کرده باشید، حتما در ابتدای مسیر از تصمیم خود منصرف شده‌اید و از آنجا که همراه خانواده عزم سفر کرده‌اید، چاره‌ای ندارید این مسیر پرترافیک را تا به آخر طی کنید، حتی اگر مجبور شوید مسافت 4 ساعته را 12 ساعت و شاید بیشتر بپیمایید؛ ولی حتما با خود خواهید گفت که برای آخرین بار است سفر به شمال را انتخاب می‌کنید؛ ولی نمی‌دانم چرا علی‌رغم این که صابون ‌گیر افتادن در ترافیک جاده‌های شمال به تن اغلب مردم تهران خورده است و وحشت آن را نیز تجربه کرده‌اند؛ ولی باز هم با هر تعطیلی دو سه روزه جاده‌‌ها مملو از ماشین می‌شود، گویی که مقاومت مردم در برابر سختی‌ها و ناملایمات بسیار زیاد شده است، جالب این که حتی بسیاری با شادی و خوردن تخمه و گوش دادن موزیک وانمود می‌کنند که از این ترافیک و شلوغی لذت می‌برند. این نوع طرز زندگی نیز در جای خود قابل تحسین است؛ مقاومت در برابر سختی‌ها و ناملایمات و به عبارتی رو کم کردن ترافیک.
کد خبر: ۳۵۳۵۵۵

این حق مردم است که از تعطیلات خود استفاده کنند و برای دو‌سه‌روزی هم که شده از هوای آلوده تهران به دامن طبیعت زیبای شمال کشور پناه ببرند.در این شرایط یک مدیریت درست و صحیح می‌تواند شرایط سفر را به گونه‌ای فراهم سازد تا از هر گونه شلوغی و حوادث جاده‌ای به دور‌باشد. در تعطیلات اخیر عید فطر که مسافران برای ساعت‌های طولانی در اتوبان تهران ـ کرج سرگردان بودند و به این امید که با قرار گرفتن در جاده چالوس بالاخره از ترافیک اتوبان خلاصی خواهند یافت ولی در کمال ناباوری پس از طی کردن 3 ساعته اتوبان تهران ـ کرج، وقتی به ابتدای جاده چالوس رسیدند، متوجه شدند که این جاده بسته است و باید به خانه‌هایشان برگردند یا می‌توانند صبح فردا را برای سفر انتخاب کنند.

در چنین شرایطی مسلما حال خوبی به مسافران دست نداده است. یک برنامه‌ریزی دو سه روزه ولی ناکام به منزل برگشتن، احساس خوبی ایجاد نمی‌کند. آیا در این زمان یک اطلاع‌رسانی خوب در همان ابتدای اتوبان تهران یا حتی قبل از قرار گرفتن در اتوبان یا مطلع شدن از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری نمی‌توانست کارساز باشد و از این حجم ترافیک بکاهد یا حداقل اگر تلفن‌های پلیس راه جاده‌ای نیز به موقع جوابگو بود، می‌توانست خیلی‌ها را از این سفر منصرف کند یا آنها را به جاده‌های خلوت‌تر و بدون ترافیک سوق دهد.

سها روحانی / دبیر گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها