بوی بد دهان از مشکلات شایع بیماری‌های دهان و دندان است و اغلب ما تجربه ناخوشایند احساس بوی بد دهان افراد پیرامونمان را داشته‌ایم. البته در بسیاری موارد خود فرد متوجه این مشکل نمی‌شود و تنها نزدیکان او از این مساله ناراحت هستند، با این حال گاهی این بو به قدری شدید است که در فاصله زیاد نیز آزاردهنده است. بعلاوه این مساله می‌تواند زندگی اجتماعی و شغلی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۳۴۸۱۲۸

برای رفع مشکل بوی بد دهان، کمک و راهنمایی نزدیکان فرد ضروری است.

مصرف دخانیات: کشیدن سیگار در اغلب موارد بوی بد دهان را به دنبال دارد. این مساله در درجه اول ناشی از ترکیبات حاصل از دود سیگار است و در درجه دوم به علت افزایش بیماری‌های لثه و دندان‌هاست. علاوه بر کاهش مصرف سیگار، بهتر است از انواع مطبوع آن برای راحتی اطرافیان استفاده شود. افراد سیگاری باید بیش از افراد عادی بهداشت دهان خود را رعایت کنند. مصرف آدامس بدون شکر باعث شستشوی دهان و کاهش بوی بد آن می‌شود.

بیماری لثه و پوسیدگی دندان‌ها: عدم رعایت بهداشت دهان باعث فعالیت باکتری‌های بی‌هوازی و ایجاد بوی بسیار بدی می‌شود که در واقع ناشی از گندیدگی باقیمانده‌های غذا در لابه‌لای دندان‌هاست. برای درک این مساله کافی است دندان‌های خلفی خود را با نخ دندان تمیز کرده و سپس آن را بو کنید. بوی بسیار بد نخ دندان نشانه عدم رعایت بهداشت و فعالیت میکروب‌ها در آن نواحی است. بیماری لثه و پوسیدگی دندان‌ها باعث افزایش فعالیت این میکروب‌ها شده و بوی بد دهان را تشدید می‌کند.

لوزه و زبان: گاهی فرد بهداشت دهانی خوبی دارد و هر روز از نخ دندان استفاده می‌کند، با این حال اطرافیان او از بوی بد دهان او بخصوص بعد از خواب نارحت هستند. در این موارد اغلب دندان‌ها تمیز هستند و منشأ بو ذرات ریز باقیمانده غذا روی لوزه‌ها و زبان است.

ذرات غذایی در شیارهای عمیق لوزه‌ها و سطح زبر زبان باقیمانده و این بو را ایجاد می‌کنند. اگر بعد از بیدار شدن احساس گلودرد و تورم لوزه‌ها را دارید، این مساله نیز می‌تواند تاییدکننده مشکل لوزه‌ها باشد. در این موارد غرغره کردن آب نمک رقیق و مسواک زدن سطح زبان می‌تواند موثر باشد.

دکتر مصطفی صادقی قوچانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها