بازار تبریز و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان یازدهمین و دوازدهمین اثر تاریخی ایران روز گذشته در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید تا میراث ایرانی بیش از گذشته به چشم جهانیان بیاید. ثبت بازار تبریز و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در سی و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در برزیل در حالی اتفاق افتاد که بیش از 40 پرونده مطروحه در این کمیته از نظر اعضا پذیرفته نشد. تاکنون تخت جمشید، چغازنبیل، میدان امام اصفهان، تخت سلیمان، پاسارگاد، بم و منظر فرهنگی آن، سلطانیه، بیستون، کلیساهای ارامنه در ایران و سازه‌های آبی شوشتر از کشورمان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قرار است جشن بزرگ ثبت جهانی این 2 اثر در هفته‌های آینده با حضور رئیس‌جمهور کشورمان در تبریز برگزار شود.
کد خبر: ۳۴۴۰۵۲

بازار تاریخی تبریز با طول یک کیلومتر، بزرگ‌ترین مجموعه به هم پیوسته و مسقف دنیا است که به عقیده بسیاری از کارشناسان جهانی شاهکاری در معماری به شمار می‌رود که هنوز بسیاری از رازهای ساخت این اثر کشف نشده است.

این بنا بزرگ‌ترین بنای مسقف دست‌ساز جهان به شمار می‌رود که همین امر یکی از دلایل ثبت جهانی این اثر ازسوی یونسکو است. برخی کارشناسان معتقدند بازار تبریز، جدا از وجه معماری با شکوهش در گذشته یکی از بزرگ‌ترین مراکز تبادل فرهنگی شرق و غرب و دارای کارکردهای جامع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بوده است.

بنای نفیس و تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز که به عقیده برخی از کارشناسان یکی از 5 اثر باستانی مهم کشور به شمار می‌رود بنایی منحصربه‌فرد است که در میان باستان‌شناسان به عنوان زینت ابنیه تاریخی کشور معروف است. زمان ساخت بنای ابتدایی این بقعه به قبل از اسلام برمی‌گردد. اما این مجموعه نفیس به نام عارف نامدار شیخ صفی الدین اردبیلی جد سلاطین صفویه، در سال ??? هـ. ق. و البته به دست فرزند وی صدرالدین موسی بنا شده است.

یکی از موارد منحصربه‌فرد این مجموعه این است که این بقعه حاوی ده‌ها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته‌های هنری است که از آن جمله می‌توان به عالی‌ترین نوع کاشیکاری معرق و مقرنس و گچ‌بری کتیبه‌های زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی (میر عماد، میر قوام‌الدین، محمد اسماعیل و...) منبت‌های ارزنده، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ بری و ... اشاره کرد. این اثر از ساختار معماری فخیمی برخوردار است که گرد هم آمدن فضایل هنری یادشده، آن را در مجموعه‌های تاریخی ایران شاخص و متمایز کرده است.

به گفته مسوولان حاضر در برزیل، یکی از نکات قابل توجه در ثبت جهانی این 2 اثر منحصر به فرد کشورمان علاقه مسوولان میراث فرهنگی دیگر کشورها به ثبت این 2 اثر در فهرست جهانی بوده است. این امر تا جایی است که در این نشست بازار تبریز و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی بدون رای مخالف به ثبت جهانی رسیده است.

مهدی نورعلیشاهی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها