در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
مرتضی میرباقری در گفتوگو با فارس در پاسخ به این سوال که رویکرد تلویزیون در مقابل یکسری شبکههای فارسیزبان که رویکرد اصلی آنها پخش فیلم و سریالهای مبتذل با دوبله فارسی برای جذب مخاطبان فارسیزبان است، چیست؟ گفت: مهمترین کاری که ما میتوانیم انجام بدهیم، عبارت از این است که تمامی سرمایههایی را که در عرصه نمایش در ایران وجود دارد، شناسایی کرده و ساماندهی و سازماندهی کنیم و با هماهنگیهایی که انجام میدهیم، آنها را مشغول تولید فعالیتهای نمایشی کنیم که در حال حاضر این اتفاق دارد میافتد.
وی ادامه داد: در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در طول سال 250 فیلم تلویزیونی ساخته میشود. این تعداد 250 کارگردان میخواهد و هیچ کارگردان فیلمتلویزیونیسازی در ایران نیست که تلویزیون جمهوری اسلامی، کاری برای ساخت به او نداده باشد. در حال حاضر 70 مجموعه تلویزیونی در حال ساخت از نوع الف، الف ویژه، مناسبتی، رمضان، محرم و ... داریم. ده ها کارگردان، صدها تهیه کننده و هزاران بازیگر در برنامههای ما مشغول به کار هستند.
معاون سیما تصریح کرد: شاید اگر تأسیس این شبکههای فارسی، 4 الی 5 سال پیش اتفاق میافتاد، یک نگرانی وجود داشت که ظرفیتی هست چرا از آن استفاده نمیشود؟ ولی در حال حاضر میبینیم که از این ظرفیت به خوبی استفاده می شود. وقتی کارگردانها نیز فعالیت میکنند، کارهایشان ارتقاء پیدا کرده و پختهتر میشوند. ما در اکثر کارهایمان چندین بازیگر جدید معرفی میکنیم. این نشان میدهد که یک بازار کار بزرگی در برنامه های نمایشی به وجود آوردهایم.
میرباقری در ادامه اظهارداشت: همچنین مسئله مهمتر این که این برنامههای ما چقدر بیننده دارند؟ نظرسنجیهای ما نشان میدهند که برنامههای نمایشی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با یک فاصله بسیار زیاد با برنامههای نمایشی در آن سوی مرزها - چه دوبله شده باشند و چه دوبله نشده باشند- قرار دارند و این فاصله در میزان تماشاگران، امری محرز است.
وی افزود: مهمترین مزیت نسبی که ما در برنامهسازی خود داریم، این است که برنامههای ما متناسب با ذائقه مخاطبان و فرهنگ آنها است. مخاطبان ما شاید از سر کنجکاوی چیزی را که تازه به بازار آمده ببینند، اما تداوم پیدا نمیکند. این سؤتفاهم برای برخی و برخی از شبکههای خارجی پیش آمد که اقبال اولیه از سر کنجکاوی، یعنی یک استقبال دائمی و مستمر. درحالی که چنین چیزی نیست و شما میدانید که ما در برخی مقاطع سال هم سعی میکنیم به خاطر شرایط، برنامههای نمایشی را انبوه نکنیم. مخصوصا ماه اردیبهشت و خرداد که فصل امتحانات دانش آموزان است. این ایام امکان دارد برخی شبکههای خارجی مورد توجه کنجکاوانه قرار بگیرند و دچار سؤتفاهم شوند که مخاطبان بسیاری دارند.
وی گفت: پس برهمین اساس ما در این زمینه هوشیاریم و میدانیم که سایر شبکهها در حال انجام چه کارهایی هستند و آنها را زیر نظر داریم و نقاط ضعفشان را میشناسیم اما اصلا آنها را رقیبی که بخواهد در کار ما اخلال ایجاد کند، نمیدانیم چون آنها، اصلا قابل مقایسه با آنچه ما عرضه میکنیم، نیستند.
میرباقری به فارس گفت: ما همین الان که شروع به پخش آثار نمایشی کردهایم، میدانیم که مخاطبان بسیاری خواهیم داشت. در عین حال، ما در کنار مدیریت عوامل تولید، باید آثار فاخری تولید کنیم و ذائقه مخاطبان خود را ارتقاء بدهیم تا آثار مبتذل آنها، کسی را جذب نکند.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: