مجری طرح زمین شناسی پزشکی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر بیماری زا بودن ریز ذرات گرد و غبار گفت: بر این اساس نصب سیستم های تحقیقاتی در مناطق آسیب دیده از برنامه های سازمان زمین شناسی است.
کد خبر: ۳۳۴۰۹۳

فرح رحمانی در گفتگو با مهر با اشاره به اثرات ریز ذرات گرد و غبار بر روی سلامت انسان افزود: طبق تحقیقات انجام شده یکی از عوامل بیماری زا در جوامع بشری وجود ریز ذرات گرد و غبار است.

وی از نصب دستگاه های تحقیقاتی در مناطق آسیب دیده از توفان های گرد و غبار در کشور خبر داد و اظهار داشت: به منظور بررسی اثرات توفان های گرد و غبار ، سازمان زمین شناسی نصب و راه اندازی سیستم های تحقیقاتی را در برنامه های کاری خود قرار داده است تا با استفاده از این دستگاه ها مطالعات خود را بر روی این پدیده و شیوع بیماری های احتمالی آغاز کند.

مجری طرح زمین شناسی پزشکی سازمان زمین شناسی با تاکید بر اینکه علوم زمین شناسی حد و مرزی ندارد ، خاطرنشان کرد: بسیاری از پروژه های حوزه زمین شناسی به صورت ملی و فراملی اجرایی می شود از این رو این پروژه با همکاری سازمان یونسکو و سازمان زمین شناسی در سطح کشور اجرایی می شود.

رحمانی همچنین به جزئیات انتشار 8 اطلس زمین دامپزشکی استانی کشور اشاره کرد و افزود: در تدوین این اطلس ها مواردی چون ارتباط توزیع پتانسیل های معدنی با شیوع بیماری های دامی و بیماری های مشترک دام و انسان در سیستم GIS بررسی شد و نتایج این یافته ها در اختیار مسئولان کشور قرار گرفت تا با آگاهی از وجود عناصر زمینی و ارتباط آن با شیوع بیماری ها در دام یا انسان نسبت به پیشگری از این بیماری ها اقدام کنند.

وی با اشاره به تهیه اطلس زمین شناسی پزشکی تهران یادآور شد: این پروژه ، یک بررسی موردی بود که اجرایی شد و در گام بعدی در نظر است تا این پروژه را در سایر استان ها عملیاتی کنیم. این اطلس ارتباط برخی از بیماری ها با آلودگی ها را بررسی می کند.

مجری طرح زمین شناسی پزشکی اضافه کرد: از آنجایی که زمین به عنوان یک ریسک فاکتور می تواند در شیوع برخی از بیماری ها نقش داشته باشد از این رو این سازمان با ایجاد آزمایشگاه هایی تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرد و بر اساس این مطالعات اطلس های زمین شناسی پزشکی را در حوزه بیماریهای دام و انسان تهیه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها