رئیس سازمان زمین شناسی خبرداد:

ایران روی کمربند سرطان مری و معده

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه گذر کمربند سرطان مری و معده خاورمیانه از ایران آغاز و تا چین ادامه دارد گفت:‌ به دلیل مستعد بودن کشور از جهت شیوع بیماری های ژئوژنیک اقدام به ایجاد واحد زمین شناسی پزشکی در این سازمان کرده ایم.
کد خبر: ۳۳۴۰۴۵

به گزارش مهر، محمدتقی کره ای امروز دوشنبه در اولین همایش بین‌المللی زمین شناسی پزشکی این علم را رشته‌ای نوین در دنیا معرفی کرد و افزود: زمین شناسی پزشکی پل ارتباطی میان علوم زمین و پزشکی و جغرافیا و گستره آن شامل ارتباط عناصر و بیماری ها ، ژئوشیمی ، بیماری های مسری عفونی ، هیدروژئوشیمی ، آلودگی معادن، رادیوژنها، بیماریهای مزمن، ژئومیکروبیولوژی و ژئوبوتانی است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی کشور، سازمانهای زمین شناسی اتحادیه اروپا، ایالت متحده، چین و مرکز کنترل حفاظت بیماریهای آمریکا را از مجموعه‌های فعال در حوزه زمین‌شناسی پزشکی نام برد و اضافه کرد: سازمان زمین شناسی ایران نیز با سابقه کمتر از کشورهای دیگر تحقیقات گسترده‌ای در بخش زمین ‌شناسی و اکتشاف معادن به دست آورده به گونه‌ای که در حال حاضر توانسته با برخی از کشورها چون قزاقستان ، ترکیه ، عراق ، لیبی ، ونزوئلا ، کلمبیا ، بولیوی و پرو پروژه‌های مشترکی را تعریف و اجرایی کند.

وی به پروژه‌های این سازمان اشاره کرد و یادآور شد: به منظور بررسی عوامل بیماری با منشاء زمین شناسی طرح‌های مطالعاتی زمین شناسی پزشکی در استانهای گلستان و طرح مطالعه ژئوبوتانی در استان مازندران را اجرایی کردیم این دو طرح از جمله مصوبات هیئت دولت در سفرهای استانی است.

کره‌ای همچنین طرح مطالعه زمین شناسی- دامپزشکی کشور، طرح مطالعه زمین شناسی - پزشکی تهران در مقیاس یکصد هزارم، تهیه اطلس زمین شناسی- پزشکی و اطلس زمین شناسی- دامپزشکی کشور و مطالعه آبهای زیرزمینی و مطالعه مواد پرتوزا را از جمله پروژه‌های تحقیقاتی این سازمان نام برد.

وی همچنین از عضویت رسمی این سازمان در انجمن بین‌المللی زمین ‌شناسی- پزشکی خبر داد و یادآور شد: سازمان زمین شناسی کشور به عنوان اولین سازمان زمین شناسی در منطقه خاورمیانه به عضویت رسمی انجمن بین‌المللی زمین شناسی- پزشکی پذیرفته شد و هم اکنون به عنوان نماینده منطقه‌ای این انجمن در سطح کشورهای خاورمیانه مشغول به فعالیت است.

کره‌ای اضافه کرد: طرح مطالعه ریسک فاکتورهای زمین شناسی موثر در بروز سرطان کمربند سرطان مری آسیای میانه به عنوان یکی از طرح‌های یونسکو، تهیه اطلس نقشه‌های زمین شناسی- پزشکی در منطقه خاورمیانه زیر نظر کمیسیون تهیه نقشه‌های زمین شناسی دنیا، همکاری با آکادمی علوم ارمنستان و همکاری با سازمانهای زمین شناسی کشورهای عضو اکو و کشورهای لاتین و آفریقایی از دیگر طرح‌های این مجموعه است.

رئیس سازمان زمین شناسی همچنین با اشاره به ایجاد رشته مستقل دانشگاهی در سطح تحصیلات تکمیلی در حوزه‌ زمین شناسی- پزشکی در آینده گفت: علاوه بر این، اقدام به ایجاد بانک اطلاعات زمین شناسی- پزشکی کردیم ضمن آنکه اقدام به شناسایی مخاطرات ناشی از غنی شدگی محلی بر روی سلامت در ایران، توسعه همکاریهای بین‌المللی با دیگر سازمان های فعال در این زمینه و توسعه همکاری های داخلی در چارچوب عقد تفاهمنامه‌ها از دیگر برنامه‌های آتی این سازمان در حوزه زمین شناسی- پزشکی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها