در مدیریت و برنامه‌ریزی بخصوص در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، توجه به موضوع تغییرات و تحولات و پیش‌بینی آنها در اداره جامعه بسیار حائزاهمیت است. در کشور ما نیز در سال‌های اخیر بحث آینده‌پژوهی در حال مطرح شدن و شکل گرفتن است و کتاب‌ها و نشریاتی هم با همین عنوان منتشر شده و می‌شود. یکی از پیشگامان بحث تغییر و تحول در جهان الوین تافلر (Alvin Toffler) نویسنده و فیلسوف معروف آمریکایی است. وی که در سال 1928 میلادی متولد شد اولین کتابش را در سال 1970 با عنوان «شوک آینده» و آخرین اثرش را در سال 2006 با عنوان «ثروت انقلابی» منتشر کرد. سیاستمداران و رهبران برخی کشورهای بزرگ نظیر میخائیل گورباچوف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، ژائو ژیانگ وزیر اصلاح‌طلب چین، اکثر رهبران ژاپن، ماهاتیر محمد نخست‌وزیر سابق مالزی، کیم دائی جون رئیس‌جمهور کره جنوبی و... ازجمله افرادی هستند که الوین تافلر به آنها آموزش داده است.
کد خبر: ۳۳۰۹۷۱

تفکرات کلیدی تافلر در 3 کتاب شوک آینده (1970)، موج سوم (1980) و تغییر قدرت (1990) خلاصه شده‌اند. وی می‌گوید: «در حقیقت ما هرگز نمی‌توانیم از واژه پیشگویی استفاده کنیم و هر کس ادعا کند که می‌تواند آینده را پیشگویی کند مسلما به جامعه دغل بازان تعلق دارد... بنابراین نمی‌توان تمام تحولاتی را که در جامعه یا اقتصاد یا صنعت رخ می‌دهد پیشگویی کرد. شما تنها می‌توانید الگوهایی برای تغییر در نظر بگیرید و با طراحی و در نظر گرفتن این الگوهاست که می‌توانید درباره تحولات پیش رو فکر کنید و حوادثی را که به وقوع می‌پیوندند دریابید... من تنها می‌توانم بگویم جامعه در حال حرکت به سمت فلان مسیر هست یا خیر، به عبارت دیگر کار من فقط این است که مسیر حرکت را دریابم و به شما نشان بدهم....»

الوین تافلر یک آینده‌نگر و آینده‌پژوه ممتاز جهانی است که تغییراتی را حدود 40 سال قبل پیش‌بینی کرده بود و همچنان نیز مورد توجه است تغییر در باورهای مردم، تغییر در هویت، مباحث جنسیتی، پررنگ شدن قوم‌گرایی، ملی‌گرایی و... از پیش‌بینی‌های تافلر در شوک آینده بوده که اهمیت آثار وی را می‌رساند. مطالعه کتاب‌های ایشان برای مدیران، برنامه‌ریزان و آینده‌پژوهان بسیار مفید است.

حسن محمدیان ـ وبلاگ گپ نوشت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها