همایش ائتلاف سرمایه در ایران با حضور 250 سرمایه گذار داخلی و خارجی دیروز به مدت دو روز آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار اعزامی جام‌جم به شیراز، همایش ائتلاف سرمایه در ایران که با هدف ترغیب سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزار شده بود، ابتدا با سخنرانی احمدزاده، استاندار استان فارس شروع شد. وی تاکید کرد ما نمایندگان دولت، اجازه نمی‌دهیم که سرمایه‌گذار همانند پرنده‌ای در قفس آهنین بروکراسی گرفتار شود. پس از وی بهروز علیشیری، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران نیز فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی را پیچیده دانست و گفت: جذب سرمایه‌گذار به کشور باعث انتقال تکنولوژی و اشتغال و توسعه اقتصادی در کشور می‌شود و برای همین در دنیا رقابت تنگاتنگی برای جذب سرمایه وجود دارد و با بازی‌های ساده نمی‌توان سرمایه را به کشور جذب کرد.
کد خبر: ۳۳۰۰۲۳

وی با آوردن مثال از کشور آلمان گفت: این کشور برای جذب سرمایه در بخش‌هایی 50 درصد کمک بلاعوض ارائه می‌دهد و این کمک‌ها در سایر کشورها نیز وجود دارد و پیام من به مسوولان این است که مکانیزم‌هایی را برای ائتلاف سرمایه در ایران ایجاد کنیم.

وی با اشاره به این که 75 تا 80 درصد ورودی سرمایه‌گذار خارجی مربوط به 3 تا 4 سال اخیر است، گفت: در این 4ـ3 سال قریب 40 میلیارد دلار پروژه‌های مصوب داشتیم و سال گذشته با ورود 7‌/‌2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی، رکورد ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور شکسته شد. علیشیری ظرفیت‌های کشور را برای سرمایه‌گذاری بسیار دانست و گفت: ایجاد فضای کسب و کار باید به عنوان پرونده‌ای دائمی روی میز سه قوه قرار گیرد و همانند سایر کشورها فراهم آوردن محیط کسب و کار باید به عنوان مهم‌ترین عامل جذب سرمایه مد نظر قرار گیرد.

همایش ائتلاف سرمایه در ایران با حضور 250 سرمایه‌گذار معاون وزیر اقتصاد، جذب سرمایه را مانند شرایط بازی در المپیک دانست و گفت: همان طور که همه کشورها تلاش می‌کنند برای ورود به بازی‌ها المپیک رکوردهایی را به دست آورند ما نیز باید زمینه‌ها و شرایط جذب سرمایه را فراهم آوریم و رفتارهای سیاسی و امنیتی به گونه‌ای در این جهت باشد.

وی برگزاری چنین همایش‌هایی را زنجیره انتهایی جذب سرمایه و بازاریابی دانست و گفت: باید پیش از این زمینه‌های لازم فراهم شود. علیشیری افزود: در این همایش بیش از هزار پروژه عرضه می‌کنیم که 300 پروژه متناسب با 8 کارگروه و پنل تخصصی معرفی می‌شود. وی گفت در این کارگروه‌ها سعی شده مذاکرات رودررو صورت گیرد و طرفین بتوانند ظرف مدت 5 دقیقه پروژه‌های خود را معرفی کنند.

همایش به یک بیانیه ختم نشود

یکی از مسائلی که همواره مطرح می‌شود بحث غیرکاربردی بودن همایش‌های برگزار شده است، به طوری که همایش‌ها با صدور یک بیانیه در آخر آن به پایان می‌رسد و نتیجه‌ای از آن حاصل نمی‌شود.

در این زمینه اکبری، رئیس فراکسیون سرمایه‌گذاری خارجی در مجلس نیز با گرفتن وقتی خارج از برنامه تنظیم شده همایش پشت تریبون آمده و به این نکته اشاره کرد که «بیاییم کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم.» وی در ادامه گفت: هرچند شرایط برای جذب سرمایه در کشور فراهم است اما برخی سرمایه‌گذاران در عمل با مشکل مواجه می‌شوند. وی گفت: مجلس آمادگی کامل دارد تا به نوبه خودش برای فراهم کردن فضای کسب و کار در زمینه حذف مقررات دست و پاگیر و تصویب قوانین روان‌ساز در حد عالی عمل کند.

وی افزود: در کشور یک اراده قوی نیاز است تا بسترهای لازم را فراهم کند و ما از دولت می‌خواهیم طرح تحول اقتصادی را که یکی از موارد آن هدفمندسازی یارانه‌ها بود به صورت کامل اجرا کند و تا زمانی که اصلاح ساختاری صورت نگیرد و نظام جامع بیمه، مالیات و بانک‌ها اصلاح نشود و بهره‌وری افزایش نیابد در عمل برای سرمایه‌گذاری مشکل خواهیم داشت.

سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند

ملک‌زاده، دبیرکل امور ایرانیان خارج از کشور نیز با تاکید بر این که نباید فرآیند همایش به یک بیانیه ختم شود، گفت: در این همایش تلاش کردیم کارها را به صورت تخصصی برگزار کنیم و به دنبال آن هستیم تا یک دبیرخانه دائمی ایجاد کنیم تا وقتی که یک بیانیه صادر می‌شود و موضوعات تخصصی مطرح می‌شود، انجام آن پیگیری شود. وی گفت: در کارگروه‌های شش‌گانه‌ای که در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور برگزار می‌شود به دنبال این هستیم که سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که ایرانیان مقیم خارج از کشور بتوانند براحتی در آن مشارکت و تشریک مساعی کنند.

12 هزار و 500 دلار درآمد سرانه هر ایرانی

شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز چشم‌انداز اقتصاد کشور در سال‌جاری را مثبت دانست و گفت: سال گذشته با وجودی که بحران مالی جهانی حاکم بود قوی‌ترین عملکرد را داشتیم به طوری که حجم صادرات غیرنفتی کشور 35 درصد رشد داشت و دستیابی به این رقم به‌‌رغم کاهش قیمت‌ها در عرصه مبادلات جهانی بود و ما با وجود آن توانستیم با افزایش حجم صادرات غیرنفتی شاهد رشد 10 درصدی ارزش صادرات باشیم.وی افزود: همچنین بالاترین رشد سرمایه‌گذاری را در سال گذشته داشتیم و 60 درصد افزایش جذب سرمایه را شاهد بودیم.

همچنین رشد 58 درصد در بورس و رشد 31 درصد حجم مبادلات بورسی کالا از دیگر دستاوردهای سال گذشته بود.

حسینی با اشاره به افزایش قدرت خرید مردم گفت: درآمد سرانه هر ایرانی به 12 هزار و 500 دلار بالغ شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 89 وضعیت اقتصادی نسبت به سال گذشته مثبت‌تر باشد چرا که وضعیت بازار نفت بهبود یافته و در بخش کشاورزی نیز باتوجه به شرایط مساعد جوی از وضعیت بهتری برخوردار خواهیم بود.

وزیر اقتصاد در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری نیز گفت: باتوجه به سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام شده در سال‌های گذشته نتایج آن از سال 89 به ثمر می‌رسد و در سال جاری هر روز شاهد پیوستن یک کارخانه و صنعت بزرگ به جرگه تولید هستیم.

وی همچنین با اشاره به اصلاح آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذار خارجی در بورس و تسهیل شدن شرایط ورود و خروج اصل سرمایه این تصمیم را در جذب سرمایه مثبت دانست.

حسینی با اشاره به ظرفیت‌های بالای موجود در استان‌ها گفت: حرکت به این سمت است که بتوانیم از توان و اشتیاق مدیران محلی بیشتر استفاده کنیم.

حسینی خطاب به سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور حاضر در سالن گفت: دولت فرش قرمز را برای شما می‌گستراند و از حضور شما استقبال کرده و با موانع مبارزه می‌کند.

وزیر اقتصاد همچنین از شکل‌گیری صندوق سرمایه‌گذاری ایرانیان خبر داد و گفت: این صندوق با تلفیق منابع سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند زمینه مشارکت سرمایه‌گذاران را فراهم کند.

حسینی همچنین خواستار حذف مقررات زائد در زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی شد و گفت: حذف مقررات زائد باید با پشتیبانی مجلس انجام شود و در حال حاضر اصلاح ماده 5 قانون اصل 44 چندین ماه است که در مجلس معطل است و امیدواریم هر چه سریع‌تر در این رابطه تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: نمی‌شود صنعت کشور جهانی شود ولی بانکداری کشور جهانی نشود و درست نیست که اجازه بدهیم سرمایه‌گذار خارجی بیاید اما بانکدار خارجی نیاید بنابراین، این موارد باید اصلاح شود.

ایران باید به جایگاه شایسته برسد

اسفندیار رحیم‌مشایی، جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز در این همایش با بیان گذشته تاریخی ایران و افتخاراتی که در طول تاریخ داشته است، گفت: هر چند به دلیل وجود شاهان ظالم در برخی دوره‌های تاریخی ایران دچار ضعف شد، اما امروز ایران بیدار است و هشیار تا وظیفه تاریخی خود را انجام دهد و در میدان حضور یابد.وی افزود: دنیا امروز از سویی در چالش و تنش است و به این موضوع پی برده که روند امور براساس منافع و مصالح کشورها استوار نیست و مدیریت امروز جهان فرصت عادلانه را به همه کشورها نمی‌‌دهد و امید به تحول و تغییر در همه کشورها احساس شده است و می‌توان گفت ایران پرچمدار آغاز این تغییر نگرش بوده است.

وی افزود: ما باید در عرصه ملی همه ظرفیت‌ها را به کار گیریم تا ایران به جایگاه شایسته خود برسد.

سیما رادمنش / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها