لزوم برخورد با مسببان حادثه کاوه سودا

زمین های کشاورزی تا 10 سال قابل کشت نیست

نماینده مردم بناب در مجلس ضمن تاکید بر اینکه مسئولان ذیربط باید نسبت به وقوع سیل حاصل از پساب کارخانه کاوه سودا پاسخگو باشند ، خواستار برخورد با مسببان این حادثه شد.
کد خبر: ۳۲۵۱۳۷

به گزارش مهر ، ضیاء الله اعزازی ظهر شنبه در حاشیه بازدید از پیامدهای سیل پساب صنعتی کارخانه کاوه سودای مراغه با انتقاد از عملکرد مسئولان استان گفت: قبل از اینکه حادثه تاسف انگیز سیل حاصل از شکسته شدن حوضچه های پساب کارخانه کاوه سودای مراغه اتفاق بیفتد بارها به صورت حضوری و مکاتبه ای به مسئولان مربوط در استان و کشور هشدار داده بودیم اما آنها هشدارهای ما را جدی نگرفتند و مقدماتی فراهم نکردند که امروز شاهد این فاجعه و ضربه خطرناک نباشیم.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه از دو سال پیش به مسئولان در خصوص احتمال شکسته شدن حوضچه های این مجتمع هشدار داده بودیم اما به علت سهل انگاری مسئولان ذیربط اتفاق دلخراش روی داد.

اعزازی با بیان اینکه در این ارتباط به شخص رئیس جمهور و همچنین روسای قوای مقننه و قضاییه نامه اعتراض آمیز نوشته شده است ، افزود: اینجانب به عنوان نماینده این شهرستان در مجلس به طور رسمی از کارخانه کاوه سودای مراغه شکایت کرده و پیگیر موضوع هستم.

نماینده مردم بناب در مجلس با تاکید بر اینکه تمام مقصران این حادثه باید پاسخگوی این فاجعه زیست محیطی باشند، تصریح کرد: متاسفانه اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام نداده و به نظر می رسد در ارائه جواز تاسیس، تمام جوانب امر را مد نظر قرار نداده است.

وی اظهار داشت: از رئیس مجلس هم درخواست کرده ایم با اعزام اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس جهت بازدید از مناطق خسارت دیده به این شهرستان، وضعیت اسفبار زمین های کشاورزی و کشاورزان خسارت دیده منطقه را از نزدیک مشاهده کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مسئولان استان به خصوص استاندار خواست برای بررسی بیشتر حادثه و تعیین تکلیف نهایی کارخانه کاوه سودای مراغه دستور ویژه ای صادر کنند.

وی از استاندار خواست به این سئوال وی پاسخ دهند که چه کسانی مانع تعطیلی این کارخانه با این نوع عملکرد می شوند.

اعزازی با اشاره به پیامدهای سیل اخیر گفت: یک میلیون متر مکعب پساب صنعتی این کارخانه به هزاران هکتار زمین های کشاورزی منطقه خسارت زده ، چندین هزار نفر را بیکار کرده و بر اساس اعلام کارشناسان این زمین ها در ده ها سال آینده نیز قابل کشت نخواهند بود.

نماینده مردم بناب با اشاره به بهانه های مسئولان در خصوص اشتغال 450 نفری کاوه سودای مراغه تاکید کرد: اگر اشتغالزایی 450 نفر در این کارخانه از سرگردانی پنج هزار نفر از اهالی منطقه مهمتر است در واقع خون آن 450 نفر رنگین تر از بیکاران خسارت دیده است و گرنه باید پاسخگو باشند.

نماینده مردم بناب در مجلس تاکید کرد: از قوه قضاییه و دستگاه قضایی استان می خواهم به صورت جدی وارد قضیه شوند و ضمن رسیدگی به پرونده های موضوع یاد شده شعبه ویژه ای برای رسیدگی به مشکلات مردم تعیین و فعال کنند چرا که احتمالا بعضی قضات فرصت مناسب برای رسیدگی نداشته باشند و یا احیانا قابل نفوذ باشند.

هفته گذشته بر اثر بارندگی های اخیر، حوضچه های پساب های خطرناک کاوه سودای مراغه شکست و موجب وقوع سیل و سرازیر شدن مواد خطرناک سمی به اراضی کشاورزی منطقه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها