شهرستان تالش در استان گیلان با داشتن بیش از 90 کیلومتر مرز ساحلی با دریای خزر از ظرفیت بالای شیلاتی برخوردار است اما بدهی‌های انباشته بانکی، تورهای خالی صیادان، عدم حمایت لازم و صید غیرمجاز مشکلات بسیاری را برای صیادان ایجاد کرده است. صید و صیادی که پس از کشاورزی و دامداری و زنبورداری یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین مشاغل این منطقه است این روزها وضعیت خوبی ندارد و تعطیلی تعدادی از شرکت‌های تعاونی صیادی پره منطقه گویای این واقعیت است.
کد خبر: ۳۲۵۱۰۷

به گزارش ایرنا، تعاونی‌های پشته جوکندان، شهدای جوکندان، امید چوبر، شهدای هفت تیر و خاله سرا 57 در حال حاضر با مجموع 200 صیاد فعال می‌باشند.

غلامحسین آصفی، رئیس هیات مدیره یک شرکت تعاونی صیادی پره در تشریح مشکلات تعاونی‌های صیادی گفت: 53 صیاد عضو این شرکت تعاونی به سختی امرار معاش می‌کنند و به علت مشکلات متعدد تعاونی آنها تقریبا غیرفعال است. وی خاطرنشان کرد: تعاونی‌های صید دام گستر در غرب گیلان با مشکلات متعددی مواجه است و بشدت نیازمند برنامه‌ریزی اصولی برای حمایت از صیادان هستیم چرا که تنها 4 ماه از سال را می‌توانیم صید کنیم.

آصفی افزود:‌ بیمه کامل برای تمام سال نداریم، وام‌های بانکی و انباشت سود آنها از سالیان گذشته برای ما بیش از یک میلیارد ریال بدهی برجای گذاشته و قادر به پرداخت آنها نیستیم.

وی تصریح کرد: ‌صیدهای غیرمجاز و کمبود ماهی در دریا نیز از دیگر مشکلات عمده بوده که صیادان را از گردونه فعالیت و رقابت خارج کرده است.

آصفی گفت: شیلات باید حمایت خود را از شرکت‌های تعاونی‌ با قوت بیشتر ادامه دهد وبه قول‌های خود از جمله واگذاری ادوات لازم صیادی و امکانات وحمایت کامل از پره‌های صیادی و ارائه تسهیلات و تجهیزات صید و صیادی عمل کند.

انقراض نسل ماهیان

وی با اشاره به انقراض نسل برخی ماهیان گفت: نباید به دریا بی توجهی شود. مسوولان ومتولیان امر باید توجه کنند نسل برخی ماهیان بومی خزر از جمله زرد پر کپور، سیم، ماهی ماش، سوف، ماهی آزاد و سفید درحال انقراض بوده و برخی بندرت یافت می‌شوند و با این وضعیت هم خودمان ضرر می‌کنیم وهم آیندگان.

آصفی تصریح کرد: مسوولان امر باید طوری برنامه ریزی کنند تا ماهی در رودخانه تخم‌ریزی کرده نه این‌که تخم‌ها را شیلات در دریا خالی کند بسیاری از این تخم‌ها به دلیل عدم تطابق با محیط پر تلاطم دریا همان روزهای اول از بین می‌رود.

ارسلان ابراهیمی دیگر عضو این تعاونی با اشاره به کاهش شدید میزان صید گفت: هر سال نسبت به سال گذشته میزان صید کم تر می‌شود البته به این معنی نیست که حضور صیاد برای صیادی کم است بلکه میزان ماهیان موجود دریا کمتر می‌شود که صید کمتری به دست می‌آوریم.

مصطفی اوجی دیگر صیاد جوکندانی نیز گفت: درحالی که پره‌های صیادی با نظارت و قوانین ومقررات واجرای محدوده و حریم صید به صید مشغول بوده وموظف به اجرای قوانین و مقررات و محدودیت‌ها هستند، هیچ محدودیتی برای صیادان آزاد وجود ندارد و روز به روز بر تعداد آنها اضافه می‌شود و اکنون وجود صیاد آزاد از مشکلات پره‌های صیادی و تعاونی‌ها هستند که تبدیل به رقیب بزرگی برای این تعاونی‌ها در صید از دریا شده‌اند.

معراج آرامی دیگر عضو تعاونی پره‌صیادی پشته جوکندان نیز با اشاره به کمبود صید افزود: دولت فکری به حال پره‌ها کند، با وضع فعلی و مشکلات موجود امرار معاش برای ما سخت است چند ماه است حتی خورد و خوراک وهزینه کارگرانی را که در ساحل به انتظار صید نشسته‌اند، نمی‌توانیم تامین نماییم.

وی یادآور شد: هر بار گسترانیدن دام در دریا برای ما بیش از سه میلیون ریال هزینه دارد درحالی که اگر بخواهیم روزی 3 یا 4 وعده دام در دریا بگسترانیم بیش از 12میلیون ریال فقط هزینه می‌شود که جمع صید روزانه حتی جوابگوی هزینه‌های آن نیست.

شرایط نامناسب

ایرج کامیابی، رئیس هیات مدیره یکی از شرکت های تعاونی پره صیادی نیز با اعلام شرایط نامناسب جوی و طبیعی سواحل تالش برای تعاونی‌های صیادی پره می‌گوید: مکانی که ما در اختیار داریم گذرگاه ماهی است و محل مناسبی برای صید نیست.

وی افزود: هر ساله این شرکت تعاونی بدهی‌های فراوانی متحمل می‌شود و این بدهکاری هرسال روی هم انباشته شده و مارا در مرز ورشکستگی و تعطیلی قرار داده است.

کامیابی با اشاره به بدهی سنگین شرکت متبوعش به بانک کشاورزی اظهار کرد: از سوی بانک کشاورزی مبلغ 300 میلیون ریال وام با باز پرداخت پنج ساله وبا سود 16 درصد برای پره‌های صیادی در نظر گرفته شد که قسط اول آن را با فروش تراکتور پرداخت کردیم چون صید مطلوبی نداشتیم از قسط دوم به بعد نیز قادر به پرداخت نبودیم که از سال 80 تا امروز 900میلیون ریال به بانک کشاورزی مقروضیم وتوان باز پرداخت آن را نداریم.

کامیابی گفت: به طور کلی دراین شرکت 70 کارگر عضو و غیر عضو داریم که همیشه شرمنده خانواده خود هستند و11نفر از این افراد نیز بیش از 60 سال سن دارند که از کار افتاده‌اند وتوان کار کردن ندارند.

وی با اشاره به این که اعضای تعاونی هنوز بیمه نشده‌اند، گفت: به دلیل سابقه اندک بیمه هنوز بازنشسته نشده‌اند و ما مجبوریم اعضای شرکت را بیمه کنیم اما هزینه آن بالاست که توان پرداخت نداریم.

کامیابی افزود: درخصوص باز نشستگی افراد 60 سال به بالا حدود 2ماه است اسامی‌شان را به سازمان شیلات ارسال کرده‌ایم اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته ایم وکل بدهکاری شرکت در مجموع یک میلیارد و 260 میلیون ریال است و نمی‌دانیم این بدهی را از چه منبعی و چگونه باید پرداخت کنیم.

صید غیرمجاز

علی غریبی مدیر عامل این شرکت تعاونی نیز با انتقاد از فراوانی صید غیرمجاز گفت:صید غیر مجاز از عمده مشکلاتی است که گریبانگیر ما شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای صیادان دام گستر گفت:صیادان غیر مجاز هیچ گونه محدودیتی نداشته وتابع هیچ گونه مقرراتی نیز نیستند در واقع فرق ما با صیادان غیر مجاز این است که ما منتظر ماهی می‌مانیم منطقه وعمق مشخصی برای صید داریم اما صیاد غیرمجاز در دل دریا و در هر عمقی که اراده کند صید می‌کند وسود حاصل از صید برای آنان چند برابر در آمد یک شرکت پره صیادی است.

فرضعلی رضازاده، دیگر عضو این شرکت تعاونی با اشاره به فرسودگی ادوات و تجهیزات صیادی اظهار کرد: ما با اتحادیه روابط کاری زیادی نداریم چون اتحادیه اجناس خود را به صورت نقدی می‌فروشد که خارج از توان پرداختی ما است. در حال حاضر نیز چهار فروند قایق وتور صیادی فرسوده داریم که هرساله برای تجهیز ادوات وشروع صید 500 میلیون ریال هزینه می‌کنیم.

وی افزود: در این جایگاه تنها 35 روز صید نسبتا خوبی داریم و بعد از آن با کمبود صید مواجه می‌شویم ساعت صید ما نیز 6 الی 11 شب است که روزانه 5 مرحله وارد دریا می‌شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها