بناب - خبرنگار جام‌جم: امسال نیز وضعیت بازار پیاز همچون سال‌های گذشته بی‌ثبات بوده و این امر پیازکاران شهرستان بناب استان آذربایجان شرقی را با مشکل جدی مواجه کرده است. به گفته یکی از کشاورزان به دلیل پایین بودن قیمت محصول، بیشتر کشاورزان امسال چندان رغبتی به برداشت محصول خود از مزارع نداشتند، زیرا برداشت آن مقرون به صرفه نیست.
کد خبر: ۲۹۳۸۳۰

برخی از کشاورزان بنابی می‌گویند، پایین بودن نرخ فروش محصول پیاز آنها را در تنگنای مالی قرار داده است. رجب حصیری، تولیدکننده پیاز در بناب عدم حمایت دولت از کشاورزان پیاز کار را از مشکلات کشاورزان عنوان کرد و گفت: مشکل گازوئیل و عدم تامین کود و سموم مورد نیاز کشاورزان از سوی مسوولان امر پیازکاران را دچار مشکل کرده است. کارشناسان امر عدم صادرات این محصول به خارج از کشور را از جمله مشکلات پیازکاران منطقه می‌دانند. به گفته مدیر جهاد کشاورزی بناب امسال 1600 هکتار از اراضی شهرستان زیرکشت پیاز رفته که احتمال می‌رود نزدیک به 100 هزار تن محصول از آن برداشت شود.

یوسف صادقیان، قیمت هر کیلو پیاز را در بازار 1250 تا 1500 ریال اعلام کرد و گفت: قیمت تمام شده هر کیلو پیاز در منطقه 1720 ریال است.

وی، از روند کاهش بی‌رویه قیمت عمده محصول پیاز اظهار نگرانی کرد و گفت: کاهش بیشتر قیمت خسارت جبران‌ناپذیری به کشاورزان وارد می‌کند. صادقیان، کمبود آب، شور شدن آب چاه‌های حاشیه دریاچه ارومیه، پایین بودن قیمت فروش و عدم صدور محصول پیاز به کشورهای دیگر را از مشکلات اساسی کشاورزان این منطقه دانست.

از آنجا که سرمازدگی محصولات در فصل بهار و بارندگی‌های شدید در زمان فصل برداشت انگور صدمات زیادی به کشاورزان منطقه وارد کرده است، اگر مسوولان امر تدابیری در خصوص خرید تضمینی و صادرات محصول پیاز انجام ندهند در آینده نزدیک شاهد فاسد شدن پیاز تولید شده در انبارها و زیان بیشتر کشاورزان خواهیم بود.

شهرستان 130 هزار نفری بناب در جنوب مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده و بیشتر مردم آن به امر کشاورزی مشغولند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها