واردات بی رویه‌ی محصولات کشاورزی به ویژه میوه باعث شده تا محصولات کشاورزان روی دستشان بماند؛ در همین زمینه یک کشاورز نمونه با اشاره به افزایش تولید سیب درختی گفت: متاسفانه محصول کشاورزان در منطقه دماوند روی دست مانده و مشتری برای آن پیدا نمی‌شود.
کد خبر: ۲۸۹۱۸۵

علی یحیی‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه از هر هکتار باغ سیب 152 تن برداشت کرده است، گفت: میانگین تولید سیب در کشور 16 تن در هکتار است.

وی افزود: درحال حاضر عرضه محصول سیب فراوان و تقاضا اندک است و یکی از دلایل آن بروز تگرگ در ابتدای سال است که به این بهانه دلالان نمی‌خرند و دیگری عدم ثبات بازار است.

این کشاورز نمونه کشوری در سال 87 اعلام کرد؛ محصول سیب دماوند به صورت سالم و تگرگ زده را در هم کیلویی 250 تومان روی درخت به فروش می‌رسانم، درحالی که سال گذشته محصول سیب را روی درخت کیلویی 450 تومان به فروش رساندیم.

«این در حالی است که همان سیب با قیمت 1600 تا 2600 تومان به دست مصرف کننده می‌رسد»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا صادرکنندگان برای صدور محصول مازاد سیب کمک می‌کنند، گفت: متاسفانه واردات جای صادرات را گرفته و ما به عنوان کشاورز 10 سال صادرکننده سیب دماوند بودیم، درحال حاضر به دلیل واردات سیب و نیز هزینه‌های سنگین بسته‌بندی و صادرات و سخت شدن رقابت جهانی نه تنها سیب صادر نمی‌کنیم، بلکه سیب خارجی در بازار به وفور یافت می‌شود.

همچنین جواد قدومی باغدار دیگر منطقه جابان دماوند گفت: وقتی به بازرگان می‌گوئیم برای ذخیره شب عید سیب خریداری کند، بهانه می‌آورد که دولت شب عید با واردات بی‌رویه سیب و مرکبات خارجی بازار را بهم می‌زند و ثباتی برای بازار شب عید وجود ندارد، همان گونه که سال گذشته کسانی که به ذخیره سیب برای شب عید اقدام کرده بودند، دچار زیان شدند.

این کشاورز افزود: هزینه نگهداری سیب در سردخانه سال گذشته کیلویی 75 تومان و امسال کیلویی 82 تومان برای نگهداری در ظرف 6 ماه پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به باغ 127 هکتاری در روستای جابان دماوند گفت: به طور متوسط از هر هکتار 80 تن محصول مفید برداشت می‌کنم و امسال که سال‌آور است، این رقم بدست می‌آید و سال‌های نیاور 50 تن در هکتار محصول می‌دهد.

علی یحیی‌آبادی در پاسخ به این سئوال که چرا برای بازار رسانی محصول اقدام به تاسیس شرکت تعاونی باغداران نکرده‌اید، گفت: کار تشکل و تعاونی در منطقه جابان جا نیفتاده و کسی اعتنا نمی‌کند، از طرفی کشاورزان بودجه ندارند و برای فروش در بازار پشتیبانی نمی‌شوند.

وی افزود: وقتی وزارت بازرگانی همه امور تصدی‌گری ذخیره‌سازی را برعهده می‌گیرد، کشاورز در این بین کاره‌ای نیست.
قدومی کشاورز دیگر گفت: وقتی که بازار هلو برای کشاورزان بهتر شد، متاسفانه هلو از ترکیه و گلابی از چین وارد کردند که مردم در حال حاضر هلو و گلابی ایرانی را نمی‌خرند و برعکس میوه‌های خارجی را به صرف ارزان بودن می‌خرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها