سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تاکنون 64 راس گوزن زرد ایرانی زنده گیری و به زادگاه اصلی خود بازگردانده شده اند.
کد خبر: ۲۸۲۷۸۰

کیومرث کلانتری در گفتگو با مهر در ارومیه، از گوزن زرد ایرانی به عنوان مهمترین و با ارزش ترین گونه حیوانی در دنیا نام برد و افزود: هم اکنون بر اساس آخرین آمارگیری 288راس از این گونه نایاب و با ارزش در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه در حال زیست و زاد و ولد هستند.

وی با بیان اینکه نسل این گونه کمیاب در حال انقراض بود، بیان داشت: در سالهای گذشته تنها 30 راس از این گونه در کشور موجود بود که با تلاش کارشناسان و مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی این تعداد به جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه منتقل و در حال حاضر از خطر انقراض در امان مانده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در ادامه از ممنوعیت هر گونه شکار پرندگان و پستانداران در استان خبر داد و گفت: در صورت مشاهده هر گونه تخلف به شدت برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه 30 درصد از گونه های شناخته شده پستانداران کشور در آذربایجان غربی زیست می کنند، گفت: بر اساس آخرین آمارگیریها هم اکنون سه هزار و 200 راس قوچ ومیش ارمنی در سطح استان زیست و زاد و لد می کنند.

وی اضافه کرد: از این تعداد هزار و 400 راس در جزیره کبودان، آرزو، اسپیر، 246 راس در مناطق ممنوعه و هزار و 531 راس در منطقه مراکان زیست می کنند.

کلانتری یادآورشد: همچنین بیش از دو هزار و 137 راس کل و بز در منطقه مراکان که منحصر به این گونه در سطح کشور است وجود دارد.

وی با بیان اینکه سه گونه حمایت شده گوزن زرد ایرانی، میش مرغ و قوچ و میش ارمنی نماد استان در بخش حیات وحش هستند گفت: 45 درصد از گونه های پرندگان شناخته شده کشور به همراه 18 درصد از گونه های گیاهی شناخته شده کشور متعلق به آذربایجان غربی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها