در پی نشت خط لوله 10 اینچی نفت در مسیر سرکان ـ مالکوه در 30 کیلومتری پل‌دختر استان لرستان که صبح پنجشنبه در منطقه جلگه خلج رخ داد و بر اثر آن هزازان لیتر نفت وارد رودخانه کشکان شد و 30 هزار قطعه آبزی تلف شدند، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رخداد یک فاجعه زیست‌محیطی در منطقه گفت: متاسفانه وزارت نفت در تعویض خطوط لوله فرسوده تعلل کرده است.
کد خبر: ۲۶۳۷۲۷

به گزارش ایسنا، این حادثه در ساعت 7:30 روز پنجشنبه در مسیر خط لوله نفت سرکان ـ مالکوه به دلیل پوسیدگی خطوط لوله رخ داد و هزاران لیتر نفت وارد رودخانه کشکان شد.

مهندس کاکاوند، مدیرکل محیط زیست لرستان در تشریح این حادثه گفت: ورود حجم وسیعی نفت، رودخانه کشکان از روستای جلگه خلج تا رودخانه سمیره را آلوده کرده است.

وی افزود: برآوردهای اولیه حاکیست این فاجعه وسیع زیست‌محیطی موجب مرگ بیش از 30 هزار قطعه آبزی این رودخانه شده است.

تعلل وزارت نفت

مدیرکل محیط زیست لرستان با اشاره به این که اداره کل محیط زیست لرستان بارها به شرکت نفت برای تعویض خطوط فرسوده این مسیر تذکر داده است، افزود: متاسفانه عدم توجه مسوولان امر به این موضوع و عدم انجام مطالعات امکانسنجی و زیست‌محیطی در خصوص محل این خط لوله منجر به بروز این فاجعه شده است.

وی از کشاورزان منطقه خواست با توجه به آلودگی موجود حداقل یک هفته از آبیاری محصولات خود با آب رودخانه کشکان جددا خودداری کنند.

دکتر دلاور نجفی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص به ایسنا گفت: متاسفانه ورود مواد نفتی به رودخانه‌ها، اکوسیستم آنها را به شکلی مورد آسیب قرار می‌دهد که سال‌های سال قابل جبران نیست.

وی افزود: سال گذشته حوادث مشابهی در خصوص نشت نفت به رودخانه‌های زاینده‌رود، کرخه و کشکان رخ داده است و متاسفانه باید گفت که وزارت نفت در خصوص تعویض خطوط لوله فرسوده تعلل کرده است.

 روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی با تاکید بر این‌که با انجام اقدامات توسط گروه تعمیرات و پشتیبانی طی کمتر از 3 ساعت نشتی نفت به طور کامل مهار شده است، اعلام کرد که اتصال یکی از فانچ‌های این خط لوله نفت از محل جوش خود جدا و موجب شده سوراخی به قطر 3 سانتی‌متر در خط لوله 10 اینچ ایجاد شود.

ازسوی دیگر علیرضا ضیغمی، مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران‌ نیز با اشاره به مهار کامل نشتی از اقدامات گروهای پشتیبانی و عملیاتی برای پاکسازی کامل رودخانه کشکان خبر داده است.

بر اساس این گزارش، خط لوله انتقال نفت‌خام 10 اینچی سرکان ـ مالکوه، نفت‌خام را ابتدا به تلمبه‌خانه افرینه و سپس پالایشکاه کرمانشاه منتقل می‌کند.

آلودگی 45 کیلومتر از مسیر رودخانه کشکان

به دنبال نشت نفت از خط لوله نفت «سرکان ـ مالکوه» به رودخانه کشکان در نزدیکی روستای جلگه خلج از توابع شهرستان پلدختر، مدیرکل محیط زیست لرستان گفت: متاسفانه حدود 19 ساعت نفت با فوران قوی به روخانه کشکان در منطقه وارد شده است.

مهندس کاکاوند دقایقی نیز افزود: نشت نفت حدود 45 کیلومتر از مسیر رودخانه کشکان را آلوده کرده است.

وی با بیان این که خسارات وارده توسط کارشناسان محیط زیست استان در دست بررسی است، افزود: این خسارات در دو بخش تلفات آبزیان و آسیب‌های زیست‌محیطی برابر ماده 134 قانون برنامه سوم توسعه اعلام می‌شود.

مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان این که خسارات وارده به اکوسیستم و محیط زیست منطقه جبران‌ناپذیر است، تصریح کرد: از طریق مجاری قانونی در حال پیگیری موضوع تا احقاق حقوق محیط زیست و مجازات عاملان این حادثه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: میزان دقیق خسارات تا روز شنبه اعلام می‌شود.

گفتنی است روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی پیشتر مدعی شده بود که با انجام اقدامات توسط گروه تعمیرات و پشتیبانی طی کمتر از 3 ساعت نشتی نفت به طور کامل مهار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها