40 روز مقاومت و در پی آن به شهادت رسیدن شمار زیادی از مردم بی‌دفاع در زیر شدیدترین حملات دشمن سرانجام در روز چهارم آبان‌ماه سال1359شهر با همه‌ی امیدهایش به تصرف ناپاکان درآمد.
کد خبر: ۲۵۴۸۵۸

اما 578 روز بعد! ساعت22 روز اول خرداد1361 است عملیات محاصره دشمن توسط رزمندگان با رمز "یا علی بن ابیطالب" در عملیات بیت‌المقدس آغاز شده و در گام نخست بچه‌های "یگان‌های فتح" دشمن را در پلیس راه منهدم کردند.

این اولین خبر درگیری است خبر از چهارمین محور قرارگاه فتح به قرارگاه کربلا رسید.

پل نو تصرف شد و پس از ساعت‌ها مبارزه سنگین رزمندگان در روز سوم خرداد به مسجد جامع رسیدند.

در عملیات بیت‌المقدس80 درصد نیروهای هفت لشگر عراق نابود شدند و ده‌ها فروند هواپیماهای آنان منهدم گشت ،105 دستگاه تانک،56 دستگاه خودرو و یک فروند بالگرد به غنیمت نیروهای اسلام درآمد.

در این عملیات همچنین بیش از19هزار سرباز بعثی به اسارت رزمندگان درآمدند و تلفات سنگینی بر ماشین جنگی دشمن وارد آمد بطوری که پس از این حمله رژیم بعث بطور یک‌طرفه اعلام کرد، ظرف مدت 10روز به مرزهای بین‌المللی باز خواهد گشت.

لحظه شماری برای آزادی خونین شهر! قلب میلیون‌ها ایرانی پر غرور اما خسته از جنگ در سینه می‌تپد،48 ساعت تلاش رزمندگان سرافراز کشور در حال نتیجه دادن است.

صبح روز سوم خرداد سال1361 است اکنون صدای آشنایی از رادیو به گوش می رسد، «شنوندگان عزیز، توجه فرمایید»، «شنوندگان عزیز، توجه فرمایید»، «خرمشهر، شهر خون و قیام آزاد شد».

این صدا بسان انفجار بزرگ نه در جای جای ایران بلکه جهان شنیده شد، آری خرمشهر پس از578روز اسارت خود به دست مزدوران بعثی به دست فرزندان امام آزاد شد.

و مردم به یاد آوردند ایثار پیر و جوان این مرز و بوم را و زمزمه کردند که " ممد نبودی ببینی، شهر آزاد گشته"، "خون یارانت پر ثمر گشته"، "آه و واویلا ...".

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها