در همایش ملی بزرگداشت فضل‌الله همدانی عنوان شد

آثار خواجه رشیدالدین هنوز در جهان تدریس می‌شود

با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه سراسر کشور، اولین همایش ملی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۳۴۸۱

در مراسم افتتاحیه این همایش 2 روزه دکتر ایرج افشار سیستانی، پژوهشگر معاصر و ایران‌شناس گفت: سرزمین پر گوهر ایران و کهن دیار هگمتانه افتخار تربیت مفاخر بزرگی چون خواجه رشید را دارند که پیشرفت علمی امروز و حرکت رو به جلو جوامع بشری حاصل تلاش و زحمات آنان در گذشته است.وی با اشاره به مقام والای علمی خواجه رشید در بین ایرانیان و محققان برجسته کشورهای جهان افزود: در حال حاضر آثار به جا مانده از خواجه‌رشید به عنوان سندهای قابل اطمینان علمی و تاریخی در اکثر دانشگاه‌های بزرگ جهان مورد مطالعه و تدریس قرار می‌گیرد که این افتخاری دیگر برای ایرانیان است.

افشار با درخواست از دانشجویان برای نگاهی علمی‌تر و هدفمند‌تر به دوران تحصیل خود اظهار کرد: کسب علم و دانش در همه عرصه‌های زندگی باید مورد توجه ایرانیان باشد و روش زندگی و اشتیاق به علم آموزی بزرگان تاریخ علم و ادب ایران باید چراغ راه جوانان این مرز و بوم قرار بگیرد.استاندار همدان نیز با اشاره به این‌که حضور بزرگان علم و دانایی در همدان نشان از اندیشه‌پذیری و تفکر پروری این منطقه است، تصریح کرد: هیچ کس بدون تحمل سختی و مشقت به رتبه‌های والای انسانی و علمی نخواهد رسید و هیچگاه تلاش برای کسب علم و عافیت طلبی در یک جا جمع نخواهد شد.

بهروز مرادی بزرگانی چون ابن سینا، عین القضات همدانی، باباطاهر، و خواجه رشید الدین فضل الله همدانی را برای مشتاقان کسب علم از الگوهای زندگی عالمانه و بشر دوستانه برشمرد.

اولین همایش ملی علمی تخصصی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در 2 روز با برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات متنوع از جمله، دانش تجربی رشید‌الدین در توسعه سنتی کشاورزی، تاریخ نگاری خواجه رشید، اصلاحات غازانی و تحلیل جامع‌التواریخ رشید‌الدین با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار می‌شود. در پایان مراسم افتتاحیه همایش تمبر ویژه خواجه رشید‌الدین نیز رونمایی شد.

معرفی آثار و رساله‌های علمی و پزشکی این شخصیت علمی به عنوان یکی از مشاهیر همدان از اهداف برگزاری این همایش ملی است.

خواجه رشیدالدین فضل‌الله، رجل سیاسی و دانشمند و طبیب گرانقدر آخر قرن هفتم، مورخ صاحب سبک و بزرگ ایرانی است که عالم به جمیع علوم عصر خویش بود. وی سال 648 هجری قمری در همدان به دنیا آمد. رشیدالدین که در برخی از تواریخ او را رشیدالحق و رشیدالدوله نیز گفته‌اند علم طب را نزد خانواده خویش فرا گرفت.

نخستین بار به عنوان طبیب به دربار آباقاخان پیوست. در عهد ارغون مرتبه و پایه‌اش ترقی یافت. سال 697 هجری قمری غازان‌خان رتبه نیابت امور جهانبانی و منصب وزارت و صاحب دیوانی را به رشیدالدین فضل الله و خواجه سعدالدین ساوجی ‌سپرد.

بعد از فوت غازان خان (یازده شوال 703 هجری قمری) و روی کارآمدن برادرش سلطان محمد خدابنده (الجایتو)، این دو وزیر همچنان در مقام خود باقی بودند که شیوه کار این دو وزیر و گزارش مبارزات سیاسی آنها خواندنی است که سرانجام سعدالدین ساوجی توسط الجایتو معزول و سپس مقتول (711 هجری قمری) شد.

الجایتو در رمضان سال 716 هجری قمری درگذشت و پسرش ابوسعید بهادر جانشین او شد.

همدان - خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها