• 0

از چشم سازمان استاندارد دور ماند

پوسيدگي کاميون‌هاي چيني هوو

یکشنبه 13 اردیبهشت 1388 ساعت 16:52
13 درصد ناوگان کشنده های کشور را کامیون های چینی هوو تشکیل می دهد که برخی از این کامیون‌ها با پوسیدگی شاسی وارد کشور شده و به بازار عرضه می شود.

به گزارش خبرگزاری موج، شاسی برخی از کامیون های وارداتی چینی هوو در اثر مسافت طولانی حمل از چین و ماندن در معرض رطوبت دریا، دچار پوسیدگی می شود و شرکت ایران خودرودیزل اقدام به رنگ آمیزی مجدد آن(سندبلاست) کرده و سپس به بازار عرضه می کند.

همچنین زنگ زدگی و پوسیدگی شاسی ون های غزال نیز مورد مشابه دیگری است که این شرکت ایرادات آن را رفع و روانه بازار می کند.

هم اکنون سوال این است که آیا این ایراد از چشم سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که متولی استاندارد و کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی کشور است دور مانده و این سازمان برای نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی فقط به نمونه های نخست بسنده می کند یا اینکه پوسیدگی این کامیون‌ها را مشکل اساسی برای جلوگیری از ورود آنها به کشور نمی داند؟

هرچند که طبق گفته های رضا عاصم نخجوانی مدیرعامل ایران خودرودیزل این کامیون‌ها با قیمت کمتری در اختیار مشتریان قرار می گیرند اما آیا این ارزانی قیمت، عامل تشویقی برای هجوم خریداران به سوی این خودروها محسوب نمی شود!

از آنجایی که طبق آمار پلیس، کامیون های هوو به تنهایی عامل 23 درصد تصادفات جاده ای کشور هستند، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باید تمهیدات جدی را برای جلوگیری از ورود این کامیون ها به عمل آورد چرا که کیفیت محصولات چینی به خودی خود قابل تامل است چه رسد به اینکه با مشکلات دیگری نیز مواجه شود.

قرارداد هوو قبل از نخجوانی امضا شد

در حالیکه مدیر عامل فعلی ایران خودرودیزل مدعی شده، قرارداد خدمات پس از فروش کامیون های چینی هوو توسط وی به امضا رسیده است، معاون پیشین کیفیت این شرکت با رد این موضوع، از امضای قرارداد مذکور قبل از حضور نخجوانی در ایران خودرودیزل خبر داد.

علی جعفری معاون پیشین کیفیت ایران خودرودیزل، با بیان این مطلب افزود: قرارداد واردات کامیون های چینی هوو، کش و قوس های فراوانی به همراه داشت چرا که قصد داشتیم نهایت امتیاز را از چینی ها بگیریم و در این بین بخش مربوط به خدمات پس از فروش این کامیون، به بهترین نحو برای ما به امضا رسید.

وی با تاکید بر اینکه امضای این قرارداد در دوران مدیر عاملی مجید شیخانی در ایران خودرودیزل صورت گرفته است، اظهار داشت: هنگام عقد قرارداد بنده نیز عضو هیات مدیره گواه (شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرودیزل) بودم و هم سمت معاون کیفیت شرکت را برعهده داشتم. پای برگه قرارداد خدمات پس از فروش هوو، امضای من و مدیرعامل وقت گواه، حک شده است.

جعفری ادامه داد: شاید آقای نخجوانی حضور ذهن نداشتند که چنین حرفی را مدعی شده است اما به هر حال متن قرارداد هم اکنون در شرکت توسعه تجارت آسیا که به نوعی رابط ایران خودرودیزل و طرف چینی به حساب می آید، وجود دارد.

وی تاکید کرد: عکس مطالبی که مدیرعامل ایران خودرودیزل مطرح کرده، قرار داد خدمات پس از فروش هوو، در سطح خودروهای تجاری حاضر در کشور، بی نظیر بوده و حتی بخشی از این قرارداد که منافع ما در آن لحاظ شده، بخش قابل فسخ است.

سازمان استاندارد باید مراقب باشد

جعفری همچنین در مورد پوسیدگی شاسی هووهای وارداتی گفت: نمونه های اولیه ای که از این کامیون چینی وارد کشور شد، کاملا به تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور رسید و هووهای اولیه، استانداردهای تعیین شده را پاس کرد.

معاون پیشین ایران خودرودیزل ادامه داد: اما این بدین معنا نیست که هووهای بعدی نیز همان شرایط کیفی را داشته باشد، زیرا سازمان استاندارد فقط در مرحله اول، خودروهای وارداتی را چک می کند و مراحل بعدی به نمایندگی از این موسسه برعهده برخی سازمان های دیگر مانند بازرسی استاندارد و کیفیت است.

این گفته جعفری در حالی است که مدیر عامل ایران خودرودیزل، به تازگی اعلام کرد:  هووهای وارداتی به دلیل توقف طولانی در بندر و تحت تاثیر رطوبت دچار پوسیدگی شده و این شرکت نیز با رنگ کردن این هووها، آنها را به قیمت پایین تر به مشتریان فروخته است.

حال پوسیدگی های مذکور چگونه از دید سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران پنهان مانده، پرسشی است که مسئولان این سازمان باید پاسخگوی آن باشند؟

به اشتراک گذاری
کد خبر : 670301963605863949
برچسب‌ها :
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: