جشن بیل گردانی به عنوان نمادی از تعاون و همدلی همه ساله در آستانه فصل آبیاری مزارع با حضور خودجوش گروههای مختلف مردم درشهر نیم ور محلات برگزار می شود .
کد خبر: ۲۴۶۲۵۹

این جشن 300 ساله با ارائه نمادین گزارش لایروبی انهار به حاکم منطقه آغاز می شود و پس از آن بیل گردانان که از جمله ورزشکاران منطقه به شمارمی روند به نوبت وارد میدان مسابقه می شوند.

در این مرحله هفت بیل مخصوص اسبارباغ دردو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته می شوند و بیل گردانان این بیلها را با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سرخود می چرخانند.

این دو دسته بیل در مجموع 32 کیلو گرم وزن دارند و هر کس که بتواند آن را بین 5 تا 30 بار بالای سر خود بچرخاند برنده اعلام می شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس شورای اسلامی شهرنیم وردرباره تاریخچه این جشن ورزشی گفت درسالهای گذشته کشاورزان نیمور به میمنت پایان موفق لایروبی انهار در مسیر 18 کیلومتری انتقال آب به منطقه جشن بیل گردانی برگزار می کردند.

علی براتعلی گفت با وجود تغییر شیوه آبیاری مزارع /مردم نیمور همه ساله همزمان با آغاز فصل آبیاری این جشن را با شور و شکوه فراوان برگزار می کنند.

وی افزود چرخش هفت بیل همراه با دعا ونیایش به نیت به حرکت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهی و همچنین نمایش قدرتمندی مردم این منطقه بوده است .

بیل گردانی هم اکنون از جمله ورزشهای بومی محلی استان مرکزی محسوب می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها