به صورت اضطراری صورت می‌گیرد

مرمت خانه‌های ماسوله با مجوز قضایی

سازمان میراث فرهنگی با همکاری شورای شهر، شهرداری و پایگاه ماسوله، طی تفاهم نامه‌ای مقرر کرد با کسب مجوز قضایی و ورود به خانه‌های تاریخی این شهر، مرمت اضطراری آنها را آغاز کند.
کد خبر: ۲۲۴۷۱۵

فریبرز دولت‌‌آبادی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این مطلب به ایرنا گفت: یکی از مشکلات اصلی حفاظت از خانه‌های ماسوله این است که این بناها به دلیل تقسیم شدن بین وراث و یا ترک محل از سوی مالکان خود، خالی از سکنه است.

وی در مورد عدم مرمت اضطراری و جلوگیری از تخریب این خانه‌ها با بیان این که در مورد برخی خانه‌های خالی از سکنه مجوز ورود نداشتیم، اظهار کرد: در موارد دیگر نیز مالکین اجازه مرمت نمی‌دادند، زیرا خواهان آن هستند که منزلشان تخریب شده و در پی آن اقدام به ساخت مجدد کنند.

بافت ماسوله از جمله معابر و خانه‌های آن، به طور کلی ثبت ملی شده و تعداد زیادی از خانه‌های این منطقه نیز به صورت مجزا در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

دولت آبادی ادامه داد: مالکان این منازل به دلیل ثبت ماسوله، اجازه ساخت و ساز در این منطقه را ندارند. معاون میراث فرهنگی گفت: وقتی ملکی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده باشد، سازمان میراث فرهنگی طبق قانون اجازه دارد حتی اگر مالک اجازه ندهد، وارد ملک شده و مرمت‌های اضطراری را انجام دهد و شهرداری نیز قوانینی دارد که به عنوان رفع خطر می‌تواند اقداماتی انجام دهد.

به گفته دولت‌آبادی، خانه‌هایی که احتیاج به مرمت اضطراری دارند حدود 30 خانه است. این درحالی است که بنا به گزارش‌های مختلف، در 6 ماه گذشته 26 خانه تاریخی در این منطقه به دلیل عدم مرمت و بازسازی فرو ریخته است.

معاون میراث فرهنگی گفت: با توجه به قرار داشتن در فصل سرما و ریزش برف و باران، قرار شده اقدامات قانونی هرچه سریعتر انجام شده تا بتوانیم با ورود به خانه‌های رها شده و با مرمت اضطراری جلوی تخریب آنها را بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها