رئیس دانشکده هنر یزد معتقد است تغییر و تحول در نقوش، اصالت و قدمت فرش ایران را به انحراف کشانده و موجب از بین رفتن تدریجی این هنر می‌شود.
کد خبر: ۲۲۴۷۱۳
سیدمحمود طباطبایی به مهر گفت: گاهی سودجویان یا افراد فاقد تخصص در زمینه طراحی نقوش اصیل به منظور احیای نقوش هر منطقه، تحولات نامناسبی در طرح‌های فرش ایرانی ایجاد می‌کنند که نه تنها گامی در جهت احیای نقوش برنداشته‌اند، بلکه باعث از بین رفتن جایگاه ممتاز فرش اصیل ایرانی در بازارهای جهانی نیز شده‌اند.
وی بیان کرد: احیای نقشه فرش باید بر مبنای شاخصه نقوش اصیل و شناخته شده هر منطقه صورت گیرد و در این راستا باید مراقب بود تا ضمن فعالیت در چارچوبی معین، خدشه‌ای به پیکره کهن این هنر اصیل وارد نشود.

وی افزود: به تازگی در دانشکده فرش اردکان (که یکی از تولیدکنندگان فرش دستباف است) در رشته فرش و بحث آکادمیک آن به دانشجویان آموزش‌هایی در زمینه احیای نقوش داده می‌شود، به‌طوری‌که اصل طرح و نقشینه‌های فرش تغییری نکند و بار معنایی خود را به طور کامل منتقل کند، زیرا فرش ایرانی میراثی از گذشتگان و اجداد ماست و باید اصالت و زیبایی خود را برای نسل آینده حفظ کند.

طباطبایی یادآور شد: فرش ایرانی با نقوش و طرح‌های گذشته خود در جهان شناسایی می‌شود و اگر بخواهیم برای جلب نظر نسل امروز تغییراتی در آن ایجاد کنیم تنها می‌توانیم به رنگ‌بندی نقوش ورود کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها