سیستان و بلوچستان همچنان با معضل بادهای شنی دست به گریبان است

هجوم شن‌ها به زندگی مردم

بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان، باعث عذاب و سختی مردم منطقه شده، به‌گونه‌ای که آنها در و پنجره‌های منازل خود را به روی طبیعت لاک و مهر کرده‌اند.
کد خبر: ۱۹۷۴۶۹

 به گزارش فارس، بادهای 120 روزه موسم به باد لوار دنباله بادهای موسمی اقیانوس هند است که در ناحیه سیستان با جهت شمال شرقی و جنوب غربی می‌وزد و تاثیرات مثبت و منفی آن چهار ماه دامن‌گیر این منطقه است و اکنون به جای خیر و برکت، سبب عذاب و سختی برای مردم این منطقه شده به طوری که در و پنجره‌های این دیار دیگر به سوی طبیعت گشوده نمی‌شود.

این جریان هوایی که تنها مشخصه آب و هوایی منطقه است و اختلاف فشار هوا بین کوهستان‌های افغانستان و جلگه سیستان عامل تشدید کننده آن است، از اوایل خرداد آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

سرعت این باد بعضی اوقات به 110 تا 120 کیلومتر در ساعت می‌رسد که در نهایت باعث انتقال ماسه‌های بادی، فرسایش خاک، پرکردن نهر‌ها و کانال‌های آبرسانی و تعدیل درجه حرارت در فصل تابستان می‌شود.

این بادهای 120 روزه که زمانی وجودش موجب سردی این دشت بوده و سبب آسایش مردم، اینک منطقه را به جهنم تبدیل کرده است.

مسوولان کمک کنند

محمد کیخا ساکن یکی از روستاهای سیستان است که در این ارتباط به خبرنگار ما می‌گوید: تاکنون کمک چندانی از سوی مقامات مسوول برای رهایی و نجات مردم از شن‌های روان انجام نشده است و مردم در زیر شن‌ها و ماسه در حال دفن شدن هستند که لازم است هرچه سریع‌تر مسوولان با بسیج امکانات ماشین‌آلات ماسه‌روب به نجات مردم این منطقه بشتابند.

شهروند دیگری نیز گفت: با شدت گرفتن توفان شن در سیستان نه تنها نمی‌توانیم در کوچه‌ها تردد کنیم، بلکه در روستاها از اتاقی به اتاق دیگر هم نمی‌شود رفت و آمد کرد.

ناصر نظری ساکن یکی از روستاهای شهرستان زهک نیز می‌گوید: شن‌ها و ماسه‌های بادی،کوچه‌ها را بند آورده، منازل را دفن کرده‌اند، تردد را سخت و کار و اشتغال مردم هم به تبع آن تعطیل شده است.

علی پودینه یکی از ساکنان روستاهای منطقه است که به خبرنگار فارس گفت: ایجاد گرد و غبار، اختلال در حمل و نقل و فعالیت‌های روزمره، افزایش درجه حرارت که گاها به 50 درجه سانتیگراد می‌رسد.

آغاز جمع‌آوری شن‌ها از منازل

فرماندار زابل نیز با بیان این‌که در حال حاضر 157 روستا در این شهرستان در مسیر توفان شن قرار دارند، اظهار کرد: کار ماسه‌روبی از سطح شهرستان زابل آغاز شده است و تیم‌های امدادی در حال تلاش هستند.

حسین کیخا گفت: مدارس در اولویت ویژه ماسه‌روبی قرار دارند.

وی با بیان این‌که خسارت توفان شن در سیستان هنوز برآورد نشده است، ادامه داد: در بخش کشاورزی موتور پمپ‌های کشاورزی و چاه‌های آبی که در مسیر توفان بوده، هم‌اکنون پر از ماسه شده است که این عمده‌ترین خسارت در بخش کشاورزی است.

همچنین بخشدار شهرستان زهک اظهار کرد: از 130 روستای شهرستان زهک که مورد هجوم شن‌های روان قرار گرفته، وضعیت 50 روستای محاصره شده در شن‌های روان حاد و بحرانی است.

عبدالله شه‌بخش گفت: کمبود ماشین‌آلات و افزایش حجم توده‌های شن در درب منازل و کوچه‌های روستاییان از مشکلات عمده در امر کمک‌رسانی به این روستاها است.

وی گفت: با کاهش شدت توفان‌های شن در زابل و زهک کار تخلیه شن‌ها از داخل منازل مسکونی روستا‌های زهک آغاز شده است.

افزایش بیماران ریوی

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز گفت: به طور متوسط در تابستان سال‌ جاری نسبت به سال گذشته حدود 40 تا 50 درصد آمار بیماران ریوی افزایش پیدا کرده به طوری که در هفته‌های اخیر که توفان به شدت افزایش داشته، تعداد بیماران ریوی به بیش از 200 بیمار در روز رسیده است.

عباسعلی معین با اشاره به افزایش بیماران چشمی در سیستان افزود: با توجه به وجود سه نفر پزشک ثابت و یک نفر پزشک متخصص چشم در دانشگاه علوم پزشکی زابل، کلینیک‌های چشم پزشکی اکنون مملو از بیماران چشمی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد بیماران چشمی نسبت به سال گذشته بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

معین افزود: دانشگاه علوم پزشکی زابل مرتب در کلینیک‌های شبانه‌روزی به مردم آموزش‌هایی برای مقابله با شرایط بحرانی می‌دهد که در ایام شدت توفان بتوانند از خود مراقبت کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها