رئیس هیات مدیره شرکت ملی فرش ایران گفت: نقشه فرش‌های ایرانی تحت عنوان شناسنامه فرش توسط مرکز ملی فرش ایران در حال شناسنامه‌دار شدن هستند. جلال‌الدین بصام به مهر گفت: هم اکنون مرکز ملی فرش با همکاری شرکت سهامی فرش و اتحادیه‌های فرش داران در حال کدگذاری کالا و خدمات این طرح است.
کد خبر: ۱۹۵۶۴۳
وی افزود: از شهریور امسال علاوه بر ثبت و به نمایش گذاشتن اطلاعات و مشخصات فرش‌ها در سایت مرکز کدگذاری، شناسنامه فرش‌ها شامل مشخصات ابعاد طرح، سازنده و بافنده و کد ملی در نمایشگاه‌های مختلف فرش ارائه می‌شود.

بصام بیان کرد: برای این‌که قالیبافان تحت پوشش بیمه قرار گیرند، باید 50 درصد حق بیمه را خود بپردازند و 50 درصد دیگر توسط دولت پرداخت می‌شود که افراد تحت پوشش در زمان بازنشستگی و از کارافتادگی معادل 50 درصد حداقل دستمزد از مزایای این بیمه برخوردار می‌شوند.

وی یادآور شد: بیمه خدمات درمانی برای قالیبافان روستایی برقرار است و دولت برای بافنده‌های شهری نیز لایحه‌ای تهیه کرده و برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه کرده است.

این مسوول در مورد وضعیت طرح‌های قالی دستبافت ایرانی و به روز شدن طرح‌ها، بیان کرد: هم اکنون طرح‌های قالی و تنوع آنها نسبت به سنوات گذشته تفاوت بسیاری کرده است به نحوی که افزایش کیفیت طرح‌های فرش‌ها تاثیر بسیار مطلوبی در انتخاب خریداران گذاشته است. 

رئیس هیات مدیره شرکت ملی فرش ایران عنوان کرد: هم‌اکنون وضعیت فرش ایران از نظر ارزش و صادرات آن در بازار جهانی، جایگاه اول را دارد به نحوی که 40 درصد ارزش صادرات جهانی فرش در دست ایران است.

وی یادآور شد: صادرات فرش در سه ماهه اول امسال حدود5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

بصام با اشاره به مشکلات فرش دستبافت در ایران اعلام کرد: به علت گرانی و سنگینی قیمت فرش دستباف، این هنر آن گونه که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است و باید برای افزایش کیفیت این محصول به مواد اولیه، رنگ و وضعیت صادرات توجه شود، همچنین به بازاریابی مدرن و علمی در این زمینه از اموری است که ازآنها غفلت شده است.

این مسوول در مورد میزان عرضه و تقاضا تصریح کرد: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، در سال جاری به نظر می‌رسد، حدود 5 میلیون و 500 هزار متر فرش دستباف تولید شود.

رئیس هیات مدیره شرکت ملی فرش ایران متذکر شد: در بخش کپی رایت و استفاده از طرح‌های ایرانی مرکز ملی فرش در حال کار کردن بر روی معاهده لیس بن است که براساس آن مالکیت جغرافیایی فرش ایران ثبت می‌شود و هم‌اکنون نیز طرح جلوگیری از کپی رایت طرح‌های فرش ایرانی به صورت پایلوت در استان‌ها اصفهان در حال کار شدن است.

این مسوول گفت: هم اکنون برای تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف بازار مصرف داخلی و خارجی نیازسنجی می‌شود و مرکز ملی فرش برنامه‌ای تحت عنوان سلیقه‌یابی راه‌اندازی کرده است.

وی علت تعطیلی بیشتر کارگاه‌های قالی در سطح کشور را عدم صرفه اقتصادی اعلام کرد و اذعان کرد: مردم باید با افزایش خرید فرش دستباف ایرانی، رونق بازار فرش را افزایش دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها