پس از مرمت و با احیای فعالیت‌های اقتصادی

بازار وزیر قزوین به زندگی بر می‌گردد

محور جنوبی راسته بازار وزیر قزوین ــ یکی از بافت‌های فرسوده این شهر ــ با همکاری و مشارکت حجره‌داران این راسته احیا و مرمت می‌شود.
کد خبر: ۱۹۰۸۹۴

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر و با اشاره به روند بازسازی راسته بازار وزیر خاطرنشان کرد: طرح مطالعاتی این محور بر اساس نقشه‌های هوایی سال‌های 1306 و 1335 شهر قزوین بررسی و مشخص شد محور جنوبی راسته بازار وزیر تا تقاطع قیصریه دارای طاق بوده و در محور تقاطع نیز چهارسوقی وجود داشته است که با نگاه کلان به موضوع احیای این بنا با توجه به الگوهای ذکر شده تدوین شده است.

مهندس دیزانی، هدف از اجرای این پروژه را در کنار حفظ زیبایی و بازگشت به اصالت بنا، استحکام مسجدالنبی و بازار وزیر عنوان و اظهار کرد: با توجه به اهمیت استحکام‌بخشی به بناهای تاریخی در این طرح مقاوم‌سازی در برابر زلزله و یکپارچگی سرای وزیر، که یک بنای دو طبقه در کنار بناهای یک طبقه است در دستور کار پروژه احیای این مجموعه قرار دارد.

وی همچنین تصریح کرد: حجره‌های این راسته کاربری تجاری داشته و طی سالیان متمادی به‌عنوان کارگاه نجاری استفاده می‌شده است و با توجه به این‌که این حجره‌ها دارای مالک خصوصی هستند، بعد از مرمت و احیای این بنا به صاحبانشان واگذار می‌گردد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تدوین برنامه‌ زمانبندی طرح یادآور شد: فاز اول و دوم طرح احیای این محور آغاز شده است که در حال حاضر از مجموع 8 حجره، دو حجره به صورت کامل مرمت و بازسازی شده و دو حجره دیگر نیز در دست مقاوم‌سازی هستند.

دیزانی درخصوص اجرای فاز سوم این طرح تصریح کرد: ما ضمن درخواست از حجره‌داران این راسته برای مشارکت در اجرای طرح مرمت، بنا داریم تا در کنار مرمت و احیای مسیر راسته وزیر تا تقاطع قیصریه، برای معبر عمومی این بنا که طبق نقشه‌های قدیمی سقفی وجود داشته را باز زنده‌سازی کرده و در انتهای این مسیر، چهارسوق بنا را احیا کنیم.

وی در رابطه با اعتبارات طرح، اظهار کرد: اعتباری که برای محور جنوبی راسته بازار وزیر، پیش‌بینی شده است، معادل 350 میلیون ریال است که امیدواریم مراحل مرمت و احیای این کارگاه تا پایان تابستان به نتیجه برسد.

گفتنی است، بازار وزیر قزوین که در جنوب مجموعه کاروانسرای سعدالسلطنه قرار دارد، یک بنای تجاری دوره قاجاریه است که تاکنون کاربری خود را حفظ کرده است.

قزوین ــ خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها